Változó viszony az állam és a gazdasági szereplők között

Kerékgyártó T. István
2010. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számtalan megerősítő tény szól amellett, hogy a gazdaság nemzetközi lemaradásának megállítása csak úgy lehet sikeres, ha végre-valahára megindul a versenyképesség átfogó javítása. S ehhez önmagában nem elegendő a bérköltségek folyamatos leszorítása, sokkal inkább a sokszor emlegetett gazdasági innovációs források minél sikeresebb megszervezése szükséges, amihez a működőtőke-import felgyorsítása járulhat. De amíg nem csökkennek számottevően a különféle bér- és szabályozási terhek, viszont a korrupciós veszteségek folyton növekednek, addig bármilyen versenyképesség-javító gazdaságpolitika nem lehet több szemfényvesztésnél. Magyarország hosszú ideig kifejezetten bőkezű segélyrendszert működtetett, s ha a korai nyugdíjat és gyest számításba vesszük, a következmények a későbbiekben is felszámolhatatlannak tűnnek. Mert cáfolhatatlan tény, hogy az állami munkahelyek elvesztése égbekiáltóan széles tömegeket érintett, ami a foglalkoztatáshoz való visszatérés nehézségeivel jár együtt.
Azok a társadalmi normák, konvenciók és elköteleződések játszhatnak meghatározó szerepet a végrehajtani kívánt gazdaságpolitikában, amelyek a kölcsönösség, a szolidaritás és az együttműködési készség elveit váltják valóra. Ehhez kell a bizalomépítő lépések megtétele, a tisztesség megőrzése és a törvényi (akár alkotmányos) korlátozások vállalása. A magyar gazdaság – akár a közvetlen versenytársaival is összehasonlítva – számos többletköltséget is felemészt, amely valójában az állam és a piaci szereplők kapcsolataiban tranzakciós jellegűek. Nem szólva a versenyképességet rontó, s aránytalanul sok ráfordítással járó kiadásokról, amelyekhez a magas távközlési és közüzemi díjak, vagy egyes régiókban az ingatlanköltségek tartoznak. Miként a feketegazdaság fennmaradása a vállalkozók jelentős részének igazából megélhetési kényszert jelent. Ahhoz, hogy gyökeresen megváltozzon az állam és a gazdasági szereplők közti viszony, látnunk kell: az állampolgárok viselkedését nem csupán a racionalitás, azaz a valós szükségletek irányítják, hanem olyan emocionális reakciók is, amelyek olykor a puszta kíváncsiságban, a lehetőségek kiaknázására irányuló aspirációkban fejeződnek ki. Senki sem állíthatja, hogy akár az EU-s tagság önmagában megoldja a magyar nemzet megannyi kínzó problémáját; a viszonylagos szociokulturális elmaradottság ellentmondásai változatlanul fennállnak, hasonlóképpen a nemzetrészek szétszakítottsága, vagy a megállíthatatlanul mélyülő társadalmi egyenlőtlenségek.
Napjainkban nem létezik olyan nemzetgazdaság, amely valamiféle zárt gazdasági világként képes lenne akár csak kormányzati szinten a válságtüneteket mérsékelni. Ilyen rend legfeljebb a demokrácia feláldozásával valósulna meg. A jelenlegi alkotmányos berendezkedések között csakis olyan demokratikus beállítottság érvényesülhet, amelyre a közösségi értékek követése iránti fogékonyság és a morális gazdasági rend elfogadása jellemző. Ugyanakkor az értékteremtés folyamata többnyire elfogadhatatlan jövedelemelosztással párosul, még ha ebből nem következik is, hogy a gazdasági hatékonyság elérése az igazságtalan viszonyok sokaságával jár. Az etikai normákat akkor tartják be tömegesen az állampolgárok, ha tudatosul bennük, hogy rövidebb-hosszabb távon jóval több jut nekik a közös normakövetés hasznából, mint amennyi átmeneti haszonra akkor számítanak, ha eltérnek a normáktól. A mostani adórendszerben szinte minden szempontból átlag feletti a jövedelemadók és a hozzájuk kapcsolódó járulékok, illetve a termékadók aránya, mialatt a tőke- és vagyonadók egyáltalán nem számottevőek. Amennyiben az adóztatás súlypontja végre átkerül a tőkeadóra, vélhetően valóban kisebb költségek terhelik majd a termelést és az exportot is. Hasonlóképp az államháztartási reformnak folyamatosan összhangban kell lennie a várható és anticipált gazdasági egyensúly megteremtésével, szaknyelven szólva a fiskális egyenleg középtávú elérésével és fenntartásával, mivel a háztartási hiány tartósan magas szintje nemcsak forrásokat von el magánberuházásoktól, hanem növeli a külső adósságot is, csökkenti a gazdaság hatékonyságát.

A szerző szociológus, egyetemi előadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.