A Csendes-óceán évszázada

Kedves önnek a hazája? Fűti önt hazaszeretet? Érez felebarátságot nemzetének más tagjai iránt? Nem? Akkor e kérdések helyett fogalmazzunk ugyanerről másképpen! Szeretne ön jobban élni, mint az elmúlt évtizedekben? Igen? Akkor engedje szabadjára nemzeti érzéseit, és legyen hazafi! Érezze ön is fontosnak a magyar érdekeket! Higgye el, az ön nacionalizmusa mindenkinek megéri majd! Ez az az üzenet, amely egy Dél-Koreában tett rövid látogatás tapasztalataként mindenekelőtt átadandó.

D. Horváth Gábor
2010. 07. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szöul, Tesco áruház. Néhány héttel ezelőtt felkereshettem Magyarország leggátlástalanabbul működő áruházláncának kelet-ázsiai társát, mert kíváncsi voltam, hogy hozzánk hasonlóan vajon ott is megengedik-e a brit cégnek, hogy azt csináljon munkavállalóival, a fogyasztókkal és a hazai termelőkkel, amit csak akar. Vajon Dél-Koreában is könyörögnek-e azért a cégnek, hogy legyen oly kedves, és többségében hazai termékeket áruljon? S elnézik-e neki azt, hogy a kereskedelemből származó óriási hasznot kizárólag ő fölözze le, hogy azután teljes egészében kivigye az országból?
Nos, Dél-Koreában nem úgy van, mint nálunk. Nem engedik meg neki. A dolog eleve ott kezdődik, hogy a brit Tesco erős hazai társ nélkül be sem tehette volna a lábát az országba.
A Home Plus nevű bolthálózatot a Tesco csak a dél-koreai, bivalyerős Samsunggal (ejtsd: szamszong) együtt hozhatta létre. A két tulajdonos cég együtt üzemelteti a láncot, nevük is együtt szerepel az épület homlokzatán. Az áruház hasonló termékeket árul, mint magyarországi társai, azaz szinte mindent. Alap- és feldolgozott élelmiszertől kezdve a ruházaton keresztül a legbonyolultabb iparcikkekig. Az épület mindkét szintjét végigjárva tüzetesen átvizsgáltam a termékeket. Az élelmiszerek közül csupán egy, valamilyen különleges banán származott a Fülöp-szigetekről, minden más Dél-Koreából került a polcokra. A száz és száz fajta friss zöldség és gyümölcs, a hús, a hal, a felvágottak és a konzervek, a tészta, az olaj és az ásványvizek 99,9 százaléka, szóval, mondhatni, kivétel nélkül minden dél-koreai termék, amelyet – és ezt külön hangsúlyozni kell! – kifogástalan színvonalon tudnak előállítani helyben a vállalatok.

*
A hazai termékekre való igény kézzelfogható, a dél-koreai éttermek legtöbbjének bejáratánál tábla hirdeti, hogy az ételek alapanyagait otthon termelték, állították elő.
A Home Plus tisztítószer- és higiéniai osztályán sem hittem a szememnek: nem találtam például egyetlen külföldről származó fogkrémet sem, amelyből itthon szinte csak külföldi van. Kizárólag dél-koreait, de abból vagy ötven fajtát. A ruházati osztályon csupán az Adidas termékei származtak máshonnan. A hazai amellett, hogy általában olcsóbb, sokkal nagyobb kínálatban lelhető fel kiváló minőségben. A német cég ruházati termékeinél egyetlen nézelődő sem állt, ellentétben a hazaiaknál, amelyeket szintén tudatosan előnyben részesítenek a dél-koreaiak. A sörök közül kínaira, belgára és németre is leltem, ugyanúgy, mint ír whiskeyre, orosz vodkára vagy olasz mandulalikőrre. Ezeket ott nem gyártják, így velük bővül a kínálat, vagy csupán ez lehet a Tesco érzékelhető nyoma az együttműködésben. Mindenesetre a termékek címkéjén ebben az esetben sem felejtik el feltüntetni, hogy melyik országban gyártották. Mert ott komolyan veszik és nem maszatolják el a vásárlót eligazító információkat. Még a méz esetében sem, így mindenki tudja, hogy hazai termékért ad-e ki pénzt vagy külföldiért, s az pontosan melyik országból származik. Azaz nem intézik el a dolgot azzal, mint az Európai Unióban, hogy csak az EU-t vagy az EU-n kívüli világot tüntetik fel általában az áruk címkéjén, hanem minden terméken a pontos származási helyet.
Az élelmiszer-biztonságot, a termékekkel való manipulációt, így például az átcímkézést vagy a vásárlókat félrevezető információkat komolyan veszik. Erre jellemző példa volt az a pár évvel ezelőtti tüntetéssorozat, amikor a lakosság által veszélyesnek ítélt amerikai marhahús importja miatt tömegek vonultak az utcára. Nem volt mese – az amerikai hadsereg ottléte ellenére –, a számukra diplomáciailag kényes lépést meg kellett tenni. Az összetartó közösség tömegdemonstrációi és a kilátásba helyezett tiltakozások miatt szigorították az amerikai marhahús-behozatalt.
Az élelmiszer-biztonságról szóló törvényt 1991-ben hozták meg, amely drákói szigort tükröz, s amelyet nálunk sem ártana jogszabályba foglalni. Eszerint aki az áru címkéjén hibás vagy félrevezető információkat tesz közzé, az akár hét év börtönbüntetésre vagy százmillió von (húszmillió forint) büntetésre számíthat. A feldolgozott élelmiszereknél az összetevők feltüntetését ráadásul úgy határozták meg, hogy százhatvan alapanyag (!) esetében mindegyik származási helyét fel kell tüntetni a pontos, százalékos arány mellett. Például egy keksz zacskóján az szerepelt, hogy ötven százaléka lisztből van, amelyből nyolcvan százalék hazai, húsz amerikai, tíz pedig Ausztráliából származik. S ugyanígy volt feltüntetve a cukor, valamint a többi alapanyag. Az EU-ban csak a múlt héten fogadtak el egy ebbe az irányba mutató javaslatot. Eddig Európában a földrajzi eredet feltüntetése a kergemarhakór-válság miatt a nem átalakított marhahús, valamint a hal, a gyümölcs, az olajbogyó és a friss zöldség és a bor esetében volt kötelező. A mostani szavazással azonban az ilyen jelölés kötelező jellegét kiterjesztették valamennyi húsfajtára és tejtermékre, ám a bevezetésre még éveket kell várnunk. Összevetve tehát Magyarország és az EU gyakorlatát a dél-koreaival, érzékelhető, hogy van még mit behoznunk.
Az elrettentő esetekről a sajtó beszámol, és a büntetések mértéke valóban visszariasztja a lehetséges elkövetőket. És van még egy lényeges dolog, amely különbséget mutat az EU-s gyakorlattal szemben az ő javukra. Azok, akik a Nemzeti Mezőgazdasági Termékek Minőség-ellenőrzési Szolgálatánál bejelentik, hogy valamely terméken nincs feltüntetve a származási hely, illetve rossz adatokat tartalmaz a címke, ötvenezer és kétmillió von (körülbelül tízezer és négyszázezer forint) közötti jutalomban részesülnek. Azaz egy ottani újságnak az élelmiszerbotrányok leleplezésekor nem szidalmazás, hanem magas összegű jutalom járna az államtól.
Dél-Korea ötven évvel ezelőtt kilátástalan helyzetben lévő, szegény ország volt, a körülbelül 1960-tól számított rohamos fejlődését az 1997-es ázsiai gazdasági válság óriási károkat okozva megakasztotta. Ennek lett áldozata például az itthon a személygépkocsijairól jól ismert Daewoo (ejtsd: teu) vállalatóriás is. Arról, hogyan is történt, és kik okozták számukra a tragédiát, Varga István írt 1998-ban a Napi Magyarországban. Az internetes archívumunkban ma is fellelhető Három betű, ami rengeti a világot: IMF című cikkében így fogalmazott a szerző: „Martin Feldstein, a Harvard Egyetem professzora, az amerikai nemzetgazdasági kutatóintézet elnöke az IMF ázsiai szerepvállalásáról szólva úgy értékelte egy tekintélyes amerikai külpolitikai folyóiratban, hogy példátlan, ami Koreában történt. A koreai a 11. legnagyobb gazdaság a világon, irigylésre méltó egészségben. Az infláció 5 százalék alatt, a munkanélküliség nincs 3 százalék, a nemzeti össztermék évente 5 százalékkal nő, a költségvetési hiány kisebb, mint az európai államokban, és csökkenő, a helyi pénz értéke lebeg és stabil, az államadósság alig harmada a GDP-nek, legalacsonyabb a feltörekvő államok között. Nagy a beruházási hajlandóság. Minden olyan, amilyet az IMF látni szeretne – máshol. Így semmi szükség a szokásos valutaalap-»gyógyszerekre«, nagyobb adókra és kamatokra, csökkenő hitelekre stb. És mégis. 1997 októberében, amikor a délkelet-ázsiai országokra már a pénzügyi spekuláció nyomása hatott, az amerikai kereskedelmi bankok mintegy varázsütésre túlzottnak találták a rövid lejáratú hitelek volumenét az ország devizatartalékaihoz képest. Egyik sem akarta a rövid hiteleket megújítani, pedig külön-külön tárgyaltak a koreai cégekkel és bankokkal. Majd novemberben a nagy amerikai befektetési alapok is idegességet mutattak, mindenki a koreai pénzt, a vont akarta eladni, és dollárt követelt érte. Az IMF-nek csak a hitelezők között kellett volna koordinálni, és segíteni a kölcsönöket átrendezni, így kis összeggel meg lehetett volna nyugtatni a kereskedelmi bankokat. Korea gond nélkül képes volt négy százalék kamatprémiumot felajánlani, ami hatalmas többlet, de a nemzetközi bankoknak és az IMF-nek nem kellett. Ehelyett egy 57 milliárd dolláros mentő hitelcsomagot szerkesztett a valutaalap az amerikai és a japán kormánnyal, és így e hatalmas hitelcsomaghoz és a pénzhiányhoz már társulhatott az IMF terápikus előírása: felére csökkenteni a növekedés ütemét, magasabb belföldi kamatokat előírni, növelni a kormány eladósodását (!), duplájára növelni a munkanélküliséget, és szabadabbá tenni a munkaerő áramlását, a külföldi többségi tulajdont is, megengedően megnyitni a koreai részvénypiacot, a nyugati módszerek szerint átalakítani a bankrendszert, beengedve a külföldi befektetési alapokat, a nemzetközi versenytársak számára átláthatóvá tenni a nagy korporációkat stb. Koreának a hitelezők által generált rövid lejáratú pillanatnyi gondjai megoldásához szükséges hitelek folyósítására a hosszú lejáratú, sőt történelmi átalakítás függvényében kerülhet sor, ami a kölcsönadók gondjait éppúgy nem oldotta meg, mint az ázsiai országokét sem, ellenben folyamatos kényszerítő erőként jelenhetett meg e sajátos nemzeti kultúrára épülő gazdaságok globalizálására. Tegyük hozzá, a »kifektető-befektetők« befolyásának tartóssá tételére. Az elvárt feltételekkel Koreán is csődhullám söpört végig. Feldstein hangsúlyozta azt is, hogy az IMF Délkelet-Ázsiában ugyanazt teszi, amit Kelet-Közép-Európában és a volt szovjet államokban.”
Dél-Korea hamarosan visszafizette az IMF-nek a hitelt. Ennek körülményeiről könnybe lábadt szemmel emlékeznek ma is a dél-koreaiak, akik méltán lehetnek büszkék magukra. Az állam felkérésére az emberek hosszú, tömött sorokban adták be családi ékszereiket, s jórészt ezekből törlesztette az ország az adósságát. Naomi Klein The Shock Doctrine (A sokkdoktrína, 2008) című könyvében ekként írta le a helyzetet: „Az IMF – amely hónapokig nem tett semmit, miközben a vészhelyzet rosszabbodott – semmiképpen nem akarta, hogy elszalassza az alkalmat, és végül tárgyalni kezdett Ázsia betegeskedő kormányaival. Az egyetlen ország, amely ebben az időben a valutaalapnak ellenállt, Malajzia volt, viszonylag kis mértékű adósságának köszönhetően. Malajzia ellentmondásos miniszterelnöke, Mahathir Mohamad azt mondta, nem gondolja, hogy »szét kellene rombolni a gazdaságot azért, hogy az jobb legyen«, ami elegendő volt ahhoz, hogy ekkor őrjöngő radikálisnak bélyegezzék. […] Dél-Koreában az IMF még nyíltabban ásta alá a demokráciát. Az IMF-tárgyalások befejezése egybeesett a tervezett elnökválasztásokkal, amelynek során a jelöltek közül kettő IMF-ellenes programot hirdetett. Az IMF a szuverén nemzetpolitika folyamatába történő rendkívüli beavatkozással nem volt hajlandó rendelkezésre bocsátani a pénzt addig, ameddig mind a négy elnökjelölt nem kötelezte el magát, hogy győzelmük esetén az új szabályokhoz tartják magukat. […] Dél-Koreában a televíziós állomások nagy kampányba kezdtek, hogy felhívják a polgárokat, adományozzák oda arany ékszerüket, amelyeket azután beolvasztanak, és az ország adósságának kifizetésére használják. Pusztán néhány hét alatt 3 millióan adták át nyakláncukat, fülbevalóikat, sportérmeiket és díjaikat. Egy nő jegygyűrűjét adta oda, egy bíboros pedig az aranykeresztjét. A tévéállomások giccses, add oda az aranyadat show-kat játszottak, de annak ellenére, hogy kétszáz tonna aranyat gyűjtöttek össze, ami elég a globális ár csökkentésére, Korea fizetőeszköze továbbra is zuhant. […] A válság öngyilkossági hullámhoz vezetett, amint a családok látták, hogy az életük során megtakarított vagyon eltűnik, és több tízezer kisvállalkozás zárta be kapuját. Dél-Koreában az öngyilkossági arány 1998-ban ötven százalékkal nőtt. Az emelkedés a legmeredekebben a hatvan év fölöttiek esetében volt tapasztalható, mert az idősebb szülők így akarták enyhíteni a küszködő gyermekeikre nehezedő gazdasági terhet.”
A magyar nemzet is büszkélkedhet hasonló magatartással. 1848-ban az Ausztriától elszakadó országban Kossuth Lajos indítványára föl akarták állítani a független Magyar Nemzeti Bankot (MNB), amelyhez a lakosság segítségét kérték. És a magyar emberek – ugyanúgy, mint százötven évvel később a dél-koreaiak – a függetlenség hívó szavára megváltak arany és ezüst ékszereiktől.
Azóta persze sokat fordult a világ, s ma már mosolyognánk, ha az adósságtörlesztésre Magyarországon ilyen kérést intézne a kormány az emberekhez. Ki hinne a mára nemzetünktől tökéletesen függetlenné vált MNB-nek például, amelynek vezetői között ott szerepelt például a szakemberek szerint a legkártékonyabb elnöknek minősített Fekete János? Vagy Surányi György, aki eladta a magyar aranykészleteket. Akinek elnöki ideje alatt az MNB a hírhedt bécsi leánybankja, a CW Bank közreműködésével szupertitkosan indián kaszinókba fektetett be közpénzt? S akinek minimum a vezetői alkalmasságát megkérdőjelezi a CW Bank botrányos működése, amelynek konszolidációja több mint 100 milliárd forintot vett ki az általában nélkülöző magyar társadalom zsebéből. A jelenlegi elnökről, Simor Andrásról nem is beszélve, aki úgy képviseli a nemzet bankját, hogy milliárdos vagyonát offshore cégbe, külföldre menekítette kedvezőbb adózási feltételekért.
Az 1997-es ázsiai válságnak egyebek között szükségszerű eredménye lett, hogy a dél-koreaiak amellett, hogy „gazdagabbak” lettek egy történelmi tapasztalattal, levonták a szükséges következtetéseket. Kiépítették az önvédelmükhöz szükséges nemzeti pénzügyi rendszereiket, s a „megsegítésükre” siető, az országot súlyosan eladósító Nemzetközi Valutaalap, az IMF azóta szitokszó az országban. A nemzetközi hitelintézetek segítségét igénybe vevő Magyarországról épp emiatt egyáltalán nincs kedvező képük. Talán mondani sem kell, hogy a kereskedelmi bankok ott gyakorlatilag kizárólag dél-koreaiak. S ha egy külföldi pénzintézet úgy dönt, hogy beteszi a lábát ebbe az országba, alapíthat ugyan bankot, ám nem vásárolhat hazait. A piacvásárlást ugyanis megakadályozzák. Nem úgy, mint nálunk, ahol magyar tulajdont már csak mikroszkóppal lehet keresni a bankszférában.
Az ötször nagyobb lélekszámú, ám hazánknál csak leheletnyivel nagyobb Dél-Korea mára megtalálta helyét, a világot alakító erővé nőtte ki magát. Volt idő, amikor nálunk is kíváncsiak voltak arra, hogy milyen stratégiai folyamatok zajlanak körülöttünk. Az 1998 és 2002 közötti Orbán-kormány Miniszterelnöki Hivatalában megalakult stratégiai kutató munkacsoport (Stratek) évente meghallgatta a fontosnak ítélt országok szakértő diplomatáit, akiknek beszámolói Magyarország számára tanulságként is szolgálhattak. E megbeszéléseket a világ folyamatait kitüntető figyelemmel követő közgazdász, az akkor államtitkárként dolgozó Bogár László szervezte, s mivel ezek nem a külügyre jellemző protokolláris szabályok szerint zajlottak, valódi és hasznos információs forrásként működtek. Mivel azonban a balliberálisok azt hiszik, születésük pillanatától kezdve mindent tudnak a világról, és ekként is tesznek, ezért e megbeszélések 2002 után elhal

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.