A hizsnyói templom kincsei

R E J T Ő Z K Ö D Ő  M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2010. 07. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igen rögös úton juthatunk el Hizsnyóra, e parányi zsákfaluba a gömöri bányavidéken, de megéri. Somoskőnél vagy Cerednél átlépve Szlovákia területére egykettőre befutunk a csinos, tisztán tartott Rimaszombatba; Bánréve felől a nyomasztóan lepusztult, piszkos Tornalján áthajtva közelítjük meg a Rozsnyó, Kassa felé tartó E571-es autóutat. Bejénél (Behince) letérünk az 532-es számú, Nagyrőcére (Revúca) vezető országútra, Licénél (Licince) érkezünk a Murány folyócska völgyébe. Süvete falu szélén, a dombtetőn megpillantjuk az 1243-ban vörös idomtéglákból Szent Margit tiszteletére épített körtemplomot (Magyar Nemzet, 2003. január 18.), majd pár kilométerrel északabbra, Jolsván találjuk magunkat. Ez német ajkú bányászok által a XIV. század elején alapított városka – Eltsch, Jelsava –, tágas főterén hatalmas kastéllyal. A Koháry grófokkal rokon szász Coburg hercegi család építette 1800-ban egy középkori ispotály helyén. A kétemeletes, belső udvaros rokokó várkastélyt 1945-ben államosították, 65 éve pusztul. Az előtte látható jókora vörös csillaggal együtt méltó emlékműve a csehszlovák szocializmusnak. Még néhány kilométeren át bányatelepek, érc- és kőfeldolgozó telepek közt haladunk északnak, végül egy riasztó munkáskolónia házai között észrevesszük a Chyzné pri Revúci feliratú táblát. A két kilométernyi bekötőút végén fekvő Hizsnyó XIV. századi templomában valóságos középkori művészeti múzeum rejtőzködik.
A jelenleg 430 lakosú község neve viszonylag későn, 1427-ben bukkan fel összeírásban Hyznow alakban. Hajlékot – szobát is – jelent a szláv gyökerű szó. Fent a Murány völgyében lassabban folyt a telepítés, mint a nyugatabbra lévő bányavidéken, az ezernégyszáz métert is elérő hegyek közt zord éghajlat, sovány föld, szikla és őserdő várta a hospeseket. A XIII. század végétől a Zách nemzetségé az erdőség. Még lakatlan, amikor Károly Róbert 1328-ban már városjogot ad Pelsőcnek és Csetneknek, az Ákos nembeli Bebek grófok fészkeinek. Csak Zách Felicián 1330. évi visegrádi merényletét követően kezdődött meg a betelepítés a – „bosszúadományként” a Rátoldoknak juttatott – Jolsva és Murány közötti várföldekre. A IV. Béla által a tatárjárás utáni évben kiadott birtoklevél szerint Jolsva határához tartozott Lubenyik, Mnisány és Hizsnyó falvak születése tehát az 1330-as évtizedre datálható.
Az 1427-ből ismert adólistán 25 portával szerepelő Hizsnyó – a Rátold nembeli Jolsvai György birtoka – az átlagosnál nagyobb, de például Süveténél kisebb község volt. Patak mentén létesült irtványtelep, amelynek temploma az 1340-es évek elejéig bizonyosan elkészült. A kőfallal kerített, Angyali üdvözlet titulusú egyház keletelt tengelyű, kétosztatú, torony nélküli épület, nyolc méter hosszú, hat és fél méter széles hajójához négyszer négy méteres, egyenes záródású szentély járul. Diadalíve csúcsos, a négyszögletes szentély bordás keresztboltozatú, középütt zárókővel, északi oldalán gótikus sekrestye nyílik. Falait szinte teljesen beborítják a képek, amelyek mindegyike a XIV. században készült.
Prokopp Mária 2002-ben megjelent gömöri freskógyűjteménye – no meg a helyszíni tárlat – láttán szinte a teljes újtestamentumi történet megjelenik e középkori képregény formájában, a szent apostolok, az egyháznagyok és a kedves segítő szentek társaságában. Jézus születése, a háromkirályok látogatása Betlehemben és a keleti végfal főhelyén, az oltár fölött a névadó angyali üdvözlet jelenete látható. A szárnyas főoltár hársfából faragott, festett gótikus oltárszobrai, Gábriel főangyal és az üzenetét térdepelve fogadó Szűz Mária alakja a világhírű Pál mesternek – a lőcsei Szent Jakab-templom főoltárfaragójának – 1508-ban készített műve! Az oldalfalakon a 12 apostolt, a csúcsíves ablakok bélletében Szent Katalint, Ilonát, Borbálát és Margitot festette meg az ismeretlen piktor (Szent Margit az ablak barokk kori bővítésekor megsemmisült). A négy egyházatya – Szent Ágoston, Jeromos, Nagy Szent Gergely pápa és Szent Ambrus püspök képmásai –, az evangélisták jelképei mind elférnek a szentélyfalon. Prokopp Mária felhívja a figyelmünket arra, hogy az egyháznagyok ilyetén ábrázolása az 1298. évi pápai bulla megjelenése után terjedt el Itáliában. Onnan került magyar földre az Anjou királyok idején, bizonyára a fentebb említett Jolsvai György – Leusták nádor fia, gömöri főispán, királyi tárnokmester – udvari, lovagi és főpapi kapcsolatai révén. Hasonló freskókat láthatunk a közeli Rima és Csetnek folyók menti, valamint a távoli, délnyugat-dunántúli gótikus templomokban.
Harminckét év alatt ötször-hatszor jártam Hizsnyón. Az evangélikus szlovákok lakta falu régi katolikus paplakában először még egy egész magyar család, később az idősödő házaspár, végül csak az özvegyasszony lakott. Ő nyitotta ki a templom eredeti, csúcsíves kapuját a zárba illő, ötszáz éves kulccsal, utána megkínált hellyel, bodzaszörppel az árnyas tornácon. Most egy telefonszám van kiírva a kerítőfal bejáratára, ha valaki látni akarná a templom kincseit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.