A sorompóbontás gyönyörűsége

A művészet gyógyító erő – e gondolat jegyében rendeznek kiállításokat évek óta a Nyírő Gyula Kórház Pszichiátriai Pavilonjának első emeletén, a Nyírő Galériában. A sorozat legutóbbi állomásaként Szabadi Katalin Határtalanság című bemutatója tekinthető meg augusztus 25-ig, naponta 9 és este 7 óra között.

P. Szabó Ernő
2010. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabadi Katalin művészete olyan mértékben kötődik a személyes múlthoz, az emlékvilághoz, a családi történelemhez, egyben pedig inspirálja a művészet, a zene és az irodalom, hogy a különböző mozzanatok elválaszthatatlan egységet alkotnak a képeinél. Ahogyan Juhász Ferenc írta egyszer róla, anyagálmokat hoz létre, a valóság véres cserepeit alkotja meg képeiben. Másik kritikusa szuggesztív, mágikus művészetnek tartja, amit a festő létrehozott, a harmadik azt az elemi erőt, az érzelmek spontaneitását dicséri, amely El Grecótól Van Goghon át egészen Pollockig jelen van a nagyművészetben.
A kiállítás címe abból a szempontból is találó, hogy elsősorban irodalmi és zenei művek inspirálták az ott látható alkotásokat, olyan művek, művészek, amelyek, akik maguk is a határtalanságot, a teljességet célozzák, illetve találják is meg. Mindjárt a bejáratnál Bach János passiója által ihletett művet látunk, de a modern zene nagy- mestere, Stravinsky Tűzmadara is jelen van a festmények között. Az irodalom világában olyan óriások műveire rezonál, mint Shakespeare (Machbet), Bertolt Brecht (Kurázsi mama), Bulgakov (A Mester és Margarita). Jelen vannak a magyar líra nagyjai, például Ady Endre, Kosztolányi Dezső, Pilinszky János által inspirált festmények, és természetesen nem hiányoznak a kortársak művei keltette élmények, illetve azok képbe fogalmazása sem, például Mezei András, akivel jó barátság és éveken át munkakapcsolat is kötötte össze, képben reagál erre a kapcsolatra, Cseh Tamás emléke is felidéződik a művekben. Különös, összetett történet, és éppen ezért több alkotásban is jelen van a kiállításon az a kapcsolat, amely Csengey Dénes A cella című művéhez köti a festőt. Ehhez a műhöz, illetve a monodráma előadójához, Szakácsi Sándorhoz, akinek ez volt az utolsó főszerepe, már betegen játszotta, tehát a drámában megnyílt fordulatok és erők mellé társul az a lelki dráma, amelyet a színész átélt, és ott van mellettünk a történések harmadik síkja a képek felületén.
Ez a kapcsolat megjelent a Villon Haláltánc balladájához készített művekben is, amelyekből egy egész kiállításnyi anyagot festett Szabadi Katalin, amelyet 2007-ben be is mutatott a Művészetek Völgyében, és amely sorozat kétfelé viheti a figyelmünket, a gondolatainkat. Felidézi egyfajta családi történelem képeit, az Isonzónál járt nagyapa emlékét, a családi múlt felé nyitja meg a kapukat, a másik pedig a pusztulásnak, az erőszaknak azt a változatát mutatja be, amelynek tanúi lehettünk, sőt sokan átélték az 1956-os forradalom évfordulóján a törvénytelen rendőri beavatkozásokat. Ha erről beszél a művész, akkor is létrejön egyfajta határtalanság állapota, és akkor, abban az értelemben is, hogy a művészet nem önmaga világán belül marad, és a művészek kis táborának beszél, hanem megnyílik az élet felé is, tehát azokat a sorompókat bontja le, amelyek a két világot elválasztják.
(Szabadi Katalin: Határtalanság, Nyírő Galéria, Nyírő Gyula Kórház Pszichiátriai Pavilonja, augusztus 25-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.