A zenélés valójában játék

Szólóban, duóban, trióban, nagy zenekarral vagy robotokkal zenél együtt, az elmúlt harminc évben annyi elismerést érdemelt ki, hogy felsorolni is nehéz lenne, szinte állandóan úton van. Pat Methenyvel holnapi margitszigeti koncertje alkalmából beszélgettünk. A hazai állomás a Metheny-életművet összefoglaló kiadvány, a Songbook bemutatója – hosszú estére készülhetünk.

Bodacz Péter
2010. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utazás ihlette albumait hallgatva eltűnődöm azon, hogy milyen benyomások, élmények húzódnak meg a később bárki számára hallható zene mögött. Mi a fontosabb? A megérkezés vagy az utazás maga?
– Mindkettő. Útközben bőven van időm gondolkodni az életemen, újabb feladatokra készülök, vagy csak töprengek. Ez sokszor lehetetlen otthon, a mindennapi rutinfeladatok közepette. A megérkezés pedig jó érzéssel tölt el. Egyrészt azért, mert elfáradok, másrészt pedig azért, mert újabb lehetőség adódik valami különleges dolog megismerésére. Mindez rendkívül inspiráló a zenei alkotásban.
– Maradva az utazásnál, évente sok száz koncertet ad, tehát az élete java részét úton tölti. Ennek ellenére a közönség mindig egy energikus, szellemes, jó humorú és mosolygós embert lát és hall, aki bárkit képes feltölteni. Hogy lehetséges ez?
– A játék energiát ad, csakúgy, mint a szerelem vagy éppen a közönség. Ez ad erőt akkor is, ha rendkívül fáradt vagyok. Abban a pillanatban, ahogy elkezdődik a koncert, képes vagyok a hátam mögött hagyni minden stresszt és kimerültséget, és pozitívan hatnak rám a zenésztársak is. Valójában mindig a koncertezés volt az álmom. Soha nem a nehézségei foglalkoztattak, hanem sokkal inkább az, hogy a koncertezés lehetőség arra, hogy újra és újra megtapasztaljuk: a zenélés valójában játék.
– A Songbook Tour előtt nem adott ki stúdióalbumot a Pat Metheny Grouppal. Mire készülhet a közönség? Mit tartalmaz a Daloskönyv?
– A Songbook egy teljes gyűjtemény az 1975-ben felvett Bright Size Life albumtól egészen napjainkig, összesen 167 számmal, beleértve a szóló- és zenekari darabokat, valamint más előadókkal készült műveket is. Helyet kap egy életrajz, teljes színes diszkográfia albumborítókkal, a közreműködő zenészek listájával, és megosztom a zeneszerzéssel, improvizációval kapcsolatos gondolataimat is. A turnén a Songbookból, vagyis a teljes életműből fogunk játszani.
– A zenei sajtó önt és Lyle Mayst, zenekarának állandó zongoristáját olyan szerzőpárosként tartja számon, mint a Lennon–McCartney vagy a Simon–Garfunkel páros. Az énekes-gitáros előadóknál a zene és a szöveg harmóniája egyértelmű, viszont olyan összetett zenei kompozícióknál, amelyeket öntől jól ismer a közönség, nehéz egzakt feladatköröket felfedezni. Hogyan születnek a közös szerzemények?
– Az első löket, ami a zeneszerzés felé mozdított, az volt, hogy egyszerűen nem találtam olyan hangokat a környezetemben, amelyek egyéb hozzáfűznivalót váltottak volna ki belőlem akár improvizáció formájában. Elkezdtem hát leírni a hangokat abban a sorrendben, ahogy éppen játszottam. Az én módszerem gyökerei az improvizációhoz nyúlnak vissza, ám az így született kompozíciók nem többek, mint egyszerű dalok, míg a kész művek lényegesen összetettebbek.
– A szerzeményeiről, mint dalokról beszélgetünk, ám nem elsősorban énekhangra írt zenéket ismerünk öntől. Ettől függetlenül nagy sikert aratott a lengyel dzsesszénekessel, Anna Maria Jopekkel készült közös albumuk…
– Az Upojenie valóban különleges album. Anna Mariával 2001-ben találkoztam, az ő ötlete volt, hogy a saját munkáinkat és néhány lengyel népdalt dolgozzunk fel közösen. Azt hiszem, sikeresen házasítottuk az én zenei világomat, némi popot, a korai, klasszikus dallamokat és népzenét különleges hangszereléssel és Anna Maria rendkívüli hangjával.
– Csaknem mindenkivel zenélt együtt, aki számít a dzsessz világában. Ki volt az a zenész, melyik volt az a pillanat a pályafutása során, akit/amelyet – utólag – a legfontosabbnak ítél meg?
– Gary Burton személyében a legnagyobb improvizálók egyikétől volt módom tanulni nagyon fiatalon Korábban említette Lyle Mayst is; játéka hallatán arra gondoltam, hogy nagyszerűen tudnánk együtt zenélni, és így is lett, egészen a mai napig. Richard Bonához fogható figurát korábban soha nem láttam. Többdimenziós tehetség és rendkívüli ember. Visszatérve a kérdésére, konkrét eseményt nem tudnék kiemelni, és az említett nevek is csak példák.
– A legutóbb megjelent albumán mégis elhagyta a zenészeket, és gépekre váltott. Az Orchestration című lemezen robotokkal zenél. Mi vezetett ide?
– Gyerekkoromban, a nagyapám pincéjében volt egy zongora, ami egy belső mechanika segítségével szólaltatott meg darabokat, innen az érdeklődésem és a lelkesedésem. Nemrég aztán módom nyílt megfigyelni olyan robotokat, amelyek többek között dinamikai elvárásoknak is képesek megfelelni. Megkérdeztem egy csomó embert az ötletemről, akik – beleértve a feleségemet is – mind azt hitték, hogy elment az eszem. Eddig ez a hab a tortán!
– Mikor tér vissza a normális mederbe? Mikorra várható egy új Pat Metheny (Group) stúdióalbum?
– Fogalmam sincs. Jelenleg nagyon elfoglalt vagyok, állandóan utazom, vagy az Orchestration-projekttel foglalkozom. Természetesen vannak új ötletek, és biztos vagyok benne, hogy a nem túl távoli jövőben ezeket valamilyen módon megmutatom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.