Fekete Mária

Domonkos László
2010. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Augusztus eleji vasárnap volt. Szegeden az ilyen vasárnapokat ájult hőségben, a rókusi, egyemeletes házak ablakaiból szállongó rántotthús- és uborkasaláta-illatban, poros és lusta József Attila-i külváros világában lehetett évekig átélni. A gázgyár végtelen kerítése, előtte a Szatymazi utca árkával, a Hunyadi téri futballpálya Villa Negrának becézett söntése a falak melletti bádoghordókon trónoló férfisereggel, a Kossuth Lajos sugárút meg a Teréz utca sarkán, a ruhagyár bejáratával szemközt a parányi Cuki presszó hubertuszokkal és mecsekikkel – a hatvanas-hetvenes évek fordulóján sokkal inkább Angyalföld vagy Ferencváros, semmint Juhász Gyula parasztpolgári Tisza-fővárosának képeit hordozta ez a városrész. A Juhász Gyula-i univerzum – akkor még szinte teljes egészében – a tőlünk távoli Alsóváros paprikafüzéres, aprócska, „napsugaras” házsorai között volt meg, a szomszédban a titokzatos Fekete Mária képét őrző templommal és előtte a nagy térrel, amely Dózsa fejének porát is rejti, mint a költő szent Tiszája Attila hármas koporsóját – amin alsó tagozatos koromban sokszor merengtem a Sárga nevezetű üdülőtelepről a Maros-torokig elkószálva.
Azon a vasárnapon egészen az alsóvárosi templomig kószáltam, és meglepve fedeztem föl az addig minden alkalommal néptelen téren a sok embert. Üldögéltek a füvön, beszélgettek. Többnyire fejkendős nénik és idősebb, kalapos bácsik. Nem értettem a dolgot. Azt meg pláne nem, miért jöttek zavarba anyámék, amikor kérdezősködni kezdtem. Megmondták ugyan – „ja, igen, ötödike van, a havi Boldogasszony-napi búcsú” –, de észrevehetően semmi kedvük nem volt bővebb felvilágosítással szolgálni cserfes szájú, egyetlen fiúgyermeküknek. Sok évvel később értettem meg – nemcsak azt, miért nem, de azt is, milyen öntudatlan bambaságban vehettem teljes tudatlansággal szemügyre a népi áhítat fenségét és természetességét. A búcsújárókat, akiket ugyancsak Juhász Gyula énekelt meg:

Az öreg templom füvellő tövében
A nyári éjben ott hevernek ők,
Parasztok, barnák, csöndes és komoly nép,
Mint hajdan őseik, a besenyők.

[…] Éjfél után már imbolyog a gyertya.
Szekérvárában szundít a sereg,
Fekete Mária palástja rajtuk
És ajkuk bűvös igéket remeg.

Már alszanak, már messze, messze mentek
És míg a Göncöl szekere görög,
Ők ázsiai rónákon robognak,
Emese álma ez: mély és örök.



„Este érkeztek haza óriási néptömeg kíséretében, mely eléjök ment a szőregi útra. Bevonulásuk zeneszóval történt, ami szokatlanságától fogva nem csekély feltűnést keltett, s csak növelte a kísérő tömeget, mely az Oskola utczát egész hosszában betöltötte.” Akiket ily ovációval fogadtak, akik akkora szenzációt keltettek a százharminc éve, 1879. szeptember 14-én napvilágot látott Szegedi Híradó beszámolója szerint, azok nem győzedelmesen hazatérő sereg katonái, nem is nagy sikert aratott művészegyüttes tagjai: hanem a Kisboldogasszony-napi búcsúról hazatérő szegediek népes csapata volt. Egész Dél-Magyarország legismertebb, legnépszerűbb búcsújáró helyéről – Máriaradnáról – jöttek meg.
Dugonics András szerint Uszbu (Üsübü) vezér lányát, Radnát Árpád fia Jelek, ki a keresztségben az Iván nevet kapta, keresztény hitre téríti, s a Mária nevet adja neki, így lesz neve Máriaradna. Iván tanácsára Lippa nevű nénjéhez utazik, „ki már keresztény s abban a városban lakott (a Maros vize mellett), melyet eme Kis-asszonynak ékes nevével máig is Lippának hívnak a régiséget meg-megböcsülő magyarok”. Bálint Sándor Radna történetéről azt írja, hogy az ősi kegyhely híre a török alóli felszabadulás után nő meg igazán, midőn a ferences atyák által őrzött, 1668-ból származó kegyképet az alig harminc kilométerre lévő Aradról és környékéről ezrek keresik föl, hogy a járvány elmúljék. S mivel így történik, a XVIII. század elejétől Radna az egész Bánság, a déli Partium, Szeged környéke, sőt Bácska és Délnyugat-Erdély legnagyobb búcsújáró helyévé válik. Szegeden évszázadokig úgy tartották, csak az a legény és leány méltó a házasságra, ki már megjárta a máriaradnai búcsút. Ha nem sok jót tudtak mondani valakiről, hát a népnyelv csak így jellemezte: „szereti a meggyöt, vót Radnán, jól táncol, szépen fordul”.
Radnára betérni az E68-as nemzetközi főútról pillanat műve csupán. Már messziről jól látszik a hegyoldalban a II. János Páltól kapott bazilikarangját, -címét büszkén viselő hatalmas székesegyház két tornya, az egyik jócskán körbeállványozva. Csak órák múlva Déván, Böjte Csaba atyáék híres Szent Ferenc Alapítványánál tudjuk meg, hogy a radnai plébános, szegény, csak annyi pénzt tudott a kritikus állapotban levő kegyhely felújítására összeszedegetni, hogy abból az egyik torony felállványozására tellett – már több mint egy éve így áll a radnai templom. A búcsújáró helyen a templomhoz fölvezető lépcsők előtti, zarándokoknak kialakított hatalmas térségen magányos kegyszerárus hűsöl, ránk sem hederít. A szegényes asztalkán néhány levelezőlap, egyik sem magyar felirattal, görög katolikus és ortodox szuvenírek. Semmi, de semmi, ami arról árulkodna, hol is vagyunk valójában. Merengésemből románul kiabáló cigány gyerekek riasztanak föl. A szokásos kolduló rituálé. Útitársnőnket egy románul veszekedő hölgy tereli arrébb a Toaleta feliratú tábla alól, kézzel-lábbal magyarázva: az intézmény zárva. Legalábbis nekünk. Indulás előtt utolsó pillantás az újkígyósiak által emelt kő emlékkeresztre. A főútra kifordulva még utánunk villan a székesegyház oldaláról óriási darabokban omló vakolatfoltok egyike-másika, mint pogány üzenet jelei egy régi magyar templom falán.

n

Búcsújáró hely lehetne az elhagyatott partszakasz is itt, a Sztrigy mentén. Odalent, a mélyben a Retyezátból alázúduló, nagy sodrású folyó – mutatják: itt, éppen itt lehetett az a bizonyos híd. Ha úgy tetszik, a modern hadtörténelem egyik legnagyobb katonájának, Bem Józsefnek a hídja. A piski híd.
Jó két kilométerre innen, azóta házakkal már sűrűn benőtt hegyoldalban, egy ma is megközelíthető magaslaton volt Bem megfigyelőállása, ahonnan jól be lehetett látni a csatát, a Sztrigy mentét, szinte az egész vidéket. Nagyjából ott állok, ahol Bem állhatott – már amikor bírt, hiszen olykor seblázban feküdt: Vízaknánál egy lövedék félig letépte jobb kezének egyik ujját („minden országban otthagyott egy darabot a testéből – Magyarországnak a jobb keze középső ujját ajándékozza”, írta róla Illyés Gyula). Ezen a helyen emelte a hazaszerető kegyelet 1889-ben a több mint kilenc méter magas, vaskerítéssel körbevett obeliszket, amely pontosan három évtizedig állhatott itt sértetlenül. Szétvert talapzatának darabjai most itt hevernek körülöttünk. Tizenegy éve, a nagy csata százötvenedik évfordulóján Tóth János plébános összeszedetett mintegy hat méter magasságú darabot, amelyet összerakva fel is állítottak a piski plébánia kertjében…
Az egykori hídfő mellett hosszú, földszintes, düledező, ódon épület – ez volt a piski csárda, benne Petőfi is megfordult. 1849. február 9-én falai között véres csata dúlt, odabent máig láthatók – már persze csak amolyan időrágta sebeknek látszanak – az ágyú- és golyónyomok. Ebben az épületben vágták le Bem ujjának csonkját, érdemi érzéstelenítés nélkül – a tábornok, úgy írták, még csak fel sem szisszent.
A néhai csárda az összedőlés szélén. A helybéliek azt mondják, pár hónapja járt itt az egyik pesti külső kerület alpolgármestere, segítséget ígért, de nem történt semmi – segítség pedig alighanem már tegnap is későn lett volna.
Az obeliszk egyik feliratán németül Bem szavai is olvashatók voltak: „Ist die Brücke verloren, ist Siebenbürgen verloren!” – Ha a híd elvész, Erdély is elveszett. Tudvalevően idézik úgy is: „A hidat visszafoglalom, vagy elesem. Előre, magyar! Ha nincs híd, nincs haza!” És fel kellene még idézni Inczédy Samu őrnagy alakját, aki a hídfőtől jobbra elsőnek vágta magát a jeges folyóba, miközben sorra hullottak körülötte a kolozsvári, jórészt tizenéves diákokból álló 11. zászlóalj katonái, és honvédtestek tucatjait sodorta a Sztrigy vize a Maros felé, ahol a csata kimenetelére váró móc bandák leskelődtek. Egy hónappal korábban közöttük vágott rendet – igaz, későn – Inczédy, amikor január 11-én az első számottevő magyar csapattal az elpusztított Nagyenyedre ért. És beszélni kellene még Németh alezredesről – Szászsebesen Petőfi írja le a jelenetet –, aki a Bemnek nagy nehezen megküldött „elsőrendű érdemjelt” ezekkel a szavakkal adja át: „Én nem vagyok szónok, s ha az volnék, sem tudnék most beszélni. Engedje meg ön, hogy megcsókoljam önnek jobb kezét, mely az én hazámért vérzett…”
Állunk, álldogálunk a Sztrigy partján. Néptelenség, elhagyatottság mindenfelé. Attól tartok, a búcsújáróknak külön végzetük van errefelé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.