(ki ismeri Laki Krisztina nevét )

Kristóf Attila
2010. 07. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy a hírnév miként keletkezik. Ma, celebmániás korunkban a legkülönbözőbb figurákat kapja szárnyára, hogy aztán alkalmasint elejtse őket. Így korunk csillagjai nagyobbrészt hullócsillagok. Azt, amit érdemnek nevezünk, ebben a körforgásban nem játszik sok szerepet. Arany János élete alkonyán azt írta önmagáról: „Több a hírnév, mint az érdem…” Ez az ő esetében nem volt igaz. Ugyanakkor felpanaszolta azt, hogy sosem nyerte el, amire vágyott: „Egy kis független nyugalmat, / melyben a dal megfoganhat…” A gyönyörű dalok persze anélkül is megfogantak, s a hírnév máig is az övé, de amit oly annyira kívánt: „Csöndes fészket, zöld lomb árnyán…”, a sors megtagadta őket. A celebeket nem érdekli sem a zöld lomb árnya, sem a független nyugalom. Sziporkáznak a képernyőn és a bulvárban, miközben jó néhány alkotóművész él közöttünk, akinek érdemei nagyobbak, mint ismertsége.
Teszem azt hallották-e századannyian Laki Krisztina nevét, mint Győzikéét? És ha eltekintünk a bulvárra, s a celebkultúrára fogékony honfitársainktól, hány művészbarát tudja, hogy e név viselőjét külföldön a világ egyik legnagyobb koloratúrszopránjaként tartják számon, és a legkiválóbb zenepedagógusként ismerik? Az örök érvényű mondás szerint: senki sem próféta saját hazájában, s Laki Krisztina valóban nem itt, hanem nyugaton, Bécsben, Kölnben, Milánóban, s koncerténekesként harminchat országban szerzett hírnevet. Olyan korban hagyta el az országot, hogy német és olasz operaénekesi technikát tanuljon, amikor az idegenben tanulni vágyó művészeknek mintegy számolniuk kellett a számkivetettséggel is.
Réti József tanítványa volt, s talán ezért fogadták szívesen a kezdet kezdetén a berni operaházban. Ez volt az első lépcső a karrier útján, innen már tehetsége vitte tovább, először Düsseldorfba, majd Kölnbe, Stuttgartba, Hamburgba, Barcelonába, Párizsba, Milánóba. Az akkori idők legnagyobb operaénekeseivel lépett fel együtt sztárszerepekben, a legismertebb karmesterekkel és rendezőkkel dolgozott. Úgymond: lépcsőfokról lépcsőfokra haladt előre, hírnevét mindig megelőzte az érdem. A lépcsőfokok nélküli celebvilágot nem ismeri. Egész életében Caruso bon motját tartotta szem előtt: a legnagyobb tehetség a szorgalom. Kezdettől fogva tudta és elfogadta azt, amit Kopernikusz így fogalmazott meg: a művészet célja, hogy a gonoszt távol tartsuk magunktól. S ahol nincs jelen a gonosz, ott diadalra jut a jó. A „testében lévő titokzatos hangszert”, magát az emberi hangot ezzel a szorgalommal és áhítattal fejlesztette tökélyre, s egy idő után készen állt, készen áll arra, hogy ezt a titkot megossza másokkal is. Jelenleg a müncheni Hochschule für Musik und Theater professzora, a Wiener mesterkurzus oktatója. Az osztrák szakmai lapok véleménye szerint napjaink legjobb zenepedagógusa.
A legjobbak, legnagyobbak mindig hazavágynak, s ha sikerül: hazatérnek. Laki Krisztina Düsseldorfban él, de egyre gyakrabban jön haza, a legkülönbözőbb nemzetiségű, operaénekesnek készülő, tehetséges fiataloknak tart mesterkurzusokat Budapesten, s az ország más vidékein. Most ismét megkérdezem: ki ismeri a nevét? Milyen nyilvánossághoz jutott eddig Magyarországon? Ismerjük-e CD-kről, hangfelvételekről, rádióból, televízióból csodás zengésű hangját? Jelét adtuk-e, hogy a miénknek tekintjük őt, s tisztában vagyunk-e azzal, hogy Laki Krisztina nem a hulló-, hanem az állócsillagok közül való? Én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.