Mélyfúrás és nemzeti piktúra

A XIX. századi magyar festészet remekműveiből látható kiállítás a csíkszeredai Mikó-várban működő Csíki Székely Múzeumban. A július 25-ig nyitva tartó tárlat anyagát a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) és a Budapesti Történeti Múzeum gyűjteményéből válogatta Bakó Zsuzsanna és Basics Beatrix.

P. Szabó Ernő
2010. 07. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igazi mélyfúrásra készülődnek a csíkszeredai Csíki Székely Múzeumban, mélyfúrásra az idő, a történelem mélye felé. Régészeti feltárás folyik a múzeumnak helyet adó XVII. századi Mikó-vár néhány földszinti termében, ahol a mai padlószint alatt, a ma látható falak mögött ott vannak a török–tatár betörés során elpusztult falak, tárgyak maradványai. Hogy nem akárhol, hanem valódi erősségben vagyunk, amely elsősorban a Gyimesi szoros felőli betörésektől védte a derék csíkieket, az új múzeumi egység negyedik termében, a sarokbástyában tudatosíthatja a látogató: itt helyezik el a várvédők egykori fegyvereit.
Mostanában persze legfeljebb másféle betörésektől kell tartaniuk a múzeumi embereknek (vagy attól sem, hisz mintha elrettentésként építették volna fel épp a múzeum mellett a megyei börtönt). A muzeológusok éppenséggel azt szeretnék, ha minél többen lépnének be a vár vastag falai mögé, s hogy így legyen, arról az utóbbi négy évben nagyszabású időszaki kiállításokkal gondoskodnak. A sort 2007-ben a Munkácsy-képek Erdélyben című kiállítás indította el, amelyet Pákh Imre amerikai műgyűjtő, a Magyar Nemzeti Galéria és a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum anyagából rendeztek, s amelynek hatvanezer látogatója volt. E tárlat megrendezéséhez alakították ki azt a 350 négyzetméteres kiállítótermet, amelynek infrastruktúrája minden igényt kielégít. 2008-ban a nagybányai művésztelep, illetve festészet remekeit látták vendégül ugyancsak az MNG anyagából (18 ezer látogató), a tavalyi év elején pedig a tatárjárást bemutató, a Magyar Nemzeti Múzeum által összeállított összeállítás vonzott 36 ezer látogatót. Tavaly év végén Egyiptom művészete a fáraók korában címmel nyílt tárlat a budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből, összesen harmincháromezren tekintették meg a több ezer éves tárgyakat.
A „nagykiállítások” sorát a Barabás, Munkácsy, Szinyei és kortársaik című, Remekművek a 19. századi magyar festészetből című bemutató folytatja, amelynek anyagát elsősorban a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből válogatták, az onnan kölcsönzött félszáz festményt a Budapesti Történeti Múzeum tizenkét képe egészíti ki. Kis kitérő után tehát oda tér vissza a bemutatósorozat, ahonnan elindult, a magyar festészethez, a nemzeti piktúra kezdeteihez, amikor az az erjedés, amely a művészetben megindult, igen szorosan összekapcsolódott az irodalomban, zenében, színházművészetben végbementő fejleményekhez. Mi több: a társadalom egészét érintő átalakuláshoz, a nemzeti öntudat megerősödéséhez, a szó szoros és átvitt értelmében a saját nyelv megtalálásához. Ebből a szempontból tekintve a kiállítást, hiába telt el több mint száz, olykor százötven év a művek megszületése óta, igencsak aktuális a tárlat az újraformálódó Európában, a nemzetközi és nemzeti közösségben helyét, identitását kereső székelység kulturális szempontból is egyre jelentősebb központjának számító Csíkszeredán.
Arról nem is beszélve, hogy a megidézett mesterek közül jó néhányan szorosan kötődtek Erdélyhez, a Székelyföldhöz. A magyar nemzeti festészet kialakulásában kiemelkedő szerepet játszó, a népi életkép és a portré területén egyaránt jelentőset alkotott Barabás Miklós Márkusfalván, Gyárfás Jenő Sepsiszentgyörgyön született, Ligeti Antal Nagykárolyban, Székely Bertalan Kolozsvárott, Paál László a Hunyad megyei Zámon. Néhányuk működése is részben a régióhoz kötődik, Székely Bertalan romantikus tájképét például az 1850-es végén bizonyosan a hazai tájélmény inspirálta – miközben persze, ha művészettopográfiai szempontból vizsgálnák a tárlatot igen izgalmas felvidéki vonatkozásokat is kiemelhetnénk, (Mednyánszky László, Telepy Károly, Szinyei Merse Pál) vagy éppen a határon túliakat, Itáliához (id. Markó Károly) vagy Párizshoz, Barbizonhoz (Munkácsy Mihály, Paál László) kötődőket, amelyek mintegy beemelik a kor magyar piktúráját az egyetemes festészet világába. A magyar múlt hősei, eseményei, helyszínei jelennek meg a legkarakteresebben a klasszicizmustól a romantikán, a realizmuson át az impresszionizmusig ívelő történetben, a Szent István, Hunyadiak, Dózsa, a mohácsi vész, a búcsúzó Zrínyi és Frangepán, a Deák Ferenc ravatalához járuló Erzsébet királyné, a bemutatott korszak végére azonban a semmiből induló, a magyar történelem, kultúra értékeit kereső magyar piktúra maga is a szellemi, művészi erjedés fontos tényezőjévé vált, ahogyan azt például a művek sorát az időben záró Szinyei-képek, a Pipacsa mezőn, a Téli táj jelzik. A következő tárlat a Mikó-várban talán épp ott veszi fel a fonalat, a magyar vadak, a Nyolcak megjelenésével, ahol a mostani elejtette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.