A vesztfáliai Güterslohban nyomdát üzemeltető Carl Bertelsmann vállalata kapacitásának fokozottabb kihasználására 1835 júliusában könyvkiadásra szánta el magát, és megalapította azt a céget, amely elsődlegesen a protestáns-keresztényi eszme ápolását tűzte ki célul. Az új kiadó első sikerkönyve vallásos dalokat tartalmazott. Az alapító utódai továbbra is megőrizték e keresztényi orientációt. A család, majd az abba beházasodott Mohn família befolyása mind a mai napig fennmaradt.
A nemzetiszocialista időszakban a Heinrich Mohn vezette vállalat imponáló iramban terjeszkedett, mindenekelőtt a háborús élményeket feldolgozó művekkel. Hamarosan a Wehrmacht legjelentősebb könyvszállítójának bizonyult. 1944-ben viszont eljárás indult ellene tiltott papírbeszerzés vádjával, sőt az egész német gazdaságot befolyásoló általános mozgósítás jegyében kénytelen volt beszüntetni működését. Güterslohban a vállalat épületének nagy része áldozatul esett a szövetségesek bombatámadásainak.
Heinrich Mohn a világháború után átadta az amerikai hadifogságból hazatért fiának, Reinhardnak a vállalat irányítását. Az ő nevéhez fűződik a kiadó fergeteges fejlődése, mintegy a „német gazdasági csoda” egyik szimbóluma. A fellendülés mérföldköveit az olvasókör kiépítése, a könyvklubok megalapítása, a hanglemezkiadás létrehozása szolgáltatta. A nyomda és a könyvkiadás mellett a nagyszerű üzleti adottságokkal megáldott Heinrich Mohn felfigyelt a médiapiac más lehetőségeire, és a hatvanas évektől kezdve lépésről lépésre terjeszkedett, mind szakmailag, mind földrajzilag. A Bertelsmann Rt. jelenleg ötven különböző államban százezer személynek ad munkát. A folyamatos növekedés, az értékemelkedés a cég lelkiismeretesen ápolt identitásából eredő tradícióra, befektetési és szociális hajlamára épült. Az alkalmazottak beleszólhatnak a vezetés stratégiájába, és részesedét kapnak a haszonból. E bizalmi kapcsolatból adódik, hogy kreativitásukkal és ragaszkodásukkal jelentősen hozzájárulnak a vállalat alkalmazkodóképességéhez az átalakuló piacok követelményeinek megfelelően.
A hetvenes és nyolcvanas években a Bertelsmann Rt. megjelent a tévé- és rádiószektorban, a képes folyóiratok világában. Az RTL Group negyvenöt televíziós és harmincegy rádióállomást, valamint számtalan ismert produkciós társaságot üzemeltet; a Gruner + Jahr kiadó ötszáz magazinnal és azok digitális változatával Európa legnagyobb magazinkiadója; a Random House csoport százhúsz, független szerkesztőséggel dolgozó kiadót fog össze; a leányvállalat Arvatót ott találjuk a legnagyobb nemzetközi hálózattal rendelkező kommunikációs szolgáltatók között.
A Bertelsmann/Mohn tulajdonoscsalád immár ötödik generációját a 88 évesen 2009 októberében elhunyt Reinhard Mohn özvegye, Liz Mohn képviseli. A konszern sikereit a férje által a társadalmi felelősségvállalás jegyében kialakított vállalkozási kultúrára vezeti vissza: „ez, a már az újrakezdés időszakában megfogalmazott kultúra volt a kulcsa a Bertelsmann Rt. felemelkedésének, modern és nemzetközi síkon működő médiavállalkozássá növésének” – mondotta az özvegy.
Hartmut Ostrowski, az rt.-t irányító vezérigazgató szerint abba kell hagyni a recesszió kiváltotta sopánkodást, mert a szakma kilátásai biztatók. Az ötvenkét éves menedzser szívesen idézi a vesztfáliai közmondást: „Nem mindenki beteg, aki fájdalmakra panaszkodik.”
A zsíros nyolcvanas és kilencvenes esztendők rekordjai elérhetetlenek ugyan, de a Bertelsmann további expanziós lehetőségeket lát külföldön. „Olyan országokban, mint Kína, India és Brazília, még nem telített a piac, és esélyt ad a további terjeszkedésre” – véli Ostrowski.
A hajdani szocialista tömb nyolc utódállamában (Horvátország, Lengyelország, Oroszország, Szlovákia, Cseh Köztársaság, Észtország, Ukrajna, Magyarország) rendelkezik a Bertelsmann jelentős médiavállalkozásokkal. Lapunk érdeklődésére Susanne Erdl sajtóreferens a következő magyar cégeket emelte ki: RTL Klub; Grundy tévéprodukció; RTL Most (Catchup-TV) az RTL Klub kisugárzott műsorainak online-megismétlése – köztük a népszerű Barátok közt sorozattal –, a Netpiac, a legnagyobb online DVD- és könyvpiac; és a folyóiratok: Motor Revü, PC Guru, Műszaki Magazin.
A güterslohi mamutcéggel szemben ismételten megnyilvánuló kritika elsősorban a televíziós műsorokra vonatkozik. Idevágó a stuttgarti média-főiskolán oktató Thomas Lehning panasza, hogy a tévénézők szinte minden elítélő megjegyzés nélkül veszik tudomásul az RTL szórakoztató adásainak gyenge színvonalát és idejét múlt formátumait, amelyek kizárólag egy célt szolgálnak: lekötni a reklámozó üzletfelek számára fontos csoport, a tizennégy és negyvenkilenc év közötti korosztály érdeklődését. „A média nevelő hatása ezzel alárendelt feladattá zsugorodik” – hangoztatja a stuttgarti szakértő.
A jubileumi megemlékezést két rendezvény szolgálja. Güterslohban előbb a munkatársak ünnepelnek. Szeptemberben Berlinben a politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális élet több mint ezer meghívottja születésnapozhat együtt a százhetvenöt éves múltra visszatekintő Bertelsmann konszern képviselőivel.

Kiderült, ki lehetett az ukrán kémbotrányban érintett magas rangú magyar katonai vezető