Öt generáción át bővülő médiavállalkozás

Születésnapot ünnepel a világ egyik legnagyobb médiakonszernje, a német Bertelsmann Rt. A több mint százezer munkatársat foglalkoztató, az esztendő első negyedében negyvenötmillió eurós nyereséget elkönyvelő vállalkozás százhetvenöt éves múltra tekint vissza. A jubileumi megemlékezések vezérgondolata: 175 év Bertelsmann – a jövő története.

Stefan Lázár
2010. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vesztfáliai Güterslohban nyomdát üzemeltető Carl Bertelsmann vállalata kapacitásának fokozottabb kihasználására 1835 júliusában könyvkiadásra szánta el magát, és megalapította azt a céget, amely elsődlegesen a protestáns-keresztényi eszme ápolását tűzte ki célul. Az új kiadó első sikerkönyve vallásos dalokat tartalmazott. Az alapító utódai továbbra is megőrizték e keresztényi orientációt. A család, majd az abba beházasodott Mohn família befolyása mind a mai napig fennmaradt.
A nemzetiszocialista időszakban a Heinrich Mohn vezette vállalat imponáló iramban terjeszkedett, mindenekelőtt a háborús élményeket feldolgozó művekkel. Hamarosan a Wehrmacht legjelentősebb könyvszállítójának bizonyult. 1944-ben viszont eljárás indult ellene tiltott papírbeszerzés vádjával, sőt az egész német gazdaságot befolyásoló általános mozgósítás jegyében kénytelen volt beszüntetni működését. Güterslohban a vállalat épületének nagy része áldozatul esett a szövetségesek bombatámadásainak.
Heinrich Mohn a világháború után átadta az amerikai hadifogságból hazatért fiának, Reinhardnak a vállalat irányítását. Az ő nevéhez fűződik a kiadó fergeteges fejlődése, mintegy a „német gazdasági csoda” egyik szimbóluma. A fellendülés mérföldköveit az olvasókör kiépítése, a könyvklubok megalapítása, a hanglemezkiadás létrehozása szolgáltatta. A nyomda és a könyvkiadás mellett a nagyszerű üzleti adottságokkal megáldott Heinrich Mohn felfigyelt a médiapiac más lehetőségeire, és a hatvanas évektől kezdve lépésről lépésre terjeszkedett, mind szakmailag, mind földrajzilag. A Bertelsmann Rt. jelenleg ötven különböző államban százezer személynek ad munkát. A folyamatos növekedés, az értékemelkedés a cég lelkiismeretesen ápolt identitásából eredő tradícióra, befektetési és szociális hajlamára épült. Az alkalmazottak beleszólhatnak a vezetés stratégiájába, és részesedét kapnak a haszonból. E bizalmi kapcsolatból adódik, hogy kreativitásukkal és ragaszkodásukkal jelentősen hozzájárulnak a vállalat alkalmazkodóképességéhez az átalakuló piacok követelményeinek megfelelően.
A hetvenes és nyolcvanas években a Bertelsmann Rt. megjelent a tévé- és rádiószektorban, a képes folyóiratok világában. Az RTL Group negyvenöt televíziós és harmincegy rádióállomást, valamint számtalan ismert produkciós társaságot üzemeltet; a Gruner + Jahr kiadó ötszáz magazinnal és azok digitális változatával Európa legnagyobb magazinkiadója; a Random House csoport százhúsz, független szerkesztőséggel dolgozó kiadót fog össze; a leányvállalat Arvatót ott találjuk a legnagyobb nemzetközi hálózattal rendelkező kommunikációs szolgáltatók között.
A Bertelsmann/Mohn tulajdonoscsalád immár ötödik generációját a 88 évesen 2009 októberében elhunyt Reinhard Mohn özvegye, Liz Mohn képviseli. A konszern sikereit a férje által a társadalmi felelősségvállalás jegyében kialakított vállalkozási kultúrára vezeti vissza: „ez, a már az újrakezdés időszakában megfogalmazott kultúra volt a kulcsa a Bertelsmann Rt. felemelkedésének, modern és nemzetközi síkon működő médiavállalkozássá növésének” – mondotta az özvegy.
Hartmut Ostrowski, az rt.-t irányító vezérigazgató szerint abba kell hagyni a recesszió kiváltotta sopánkodást, mert a szakma kilátásai biztatók. Az ötvenkét éves menedzser szívesen idézi a vesztfáliai közmondást: „Nem mindenki beteg, aki fájdalmakra panaszkodik.”
A zsíros nyolcvanas és kilencvenes esztendők rekordjai elérhetetlenek ugyan, de a Bertelsmann további expanziós lehetőségeket lát külföldön. „Olyan országokban, mint Kína, India és Brazília, még nem telített a piac, és esélyt ad a további terjeszkedésre” – véli Ostrowski.
A hajdani szocialista tömb nyolc utódállamában (Horvátország, Lengyelország, Oroszország, Szlovákia, Cseh Köztársaság, Észtország, Ukrajna, Magyarország) rendelkezik a Bertelsmann jelentős médiavállalkozásokkal. Lapunk érdeklődésére Susanne Erdl sajtóreferens a következő magyar cégeket emelte ki: RTL Klub; Grundy tévéprodukció; RTL Most (Catchup-TV) az RTL Klub kisugárzott műsorainak online-megismétlése – köztük a népszerű Barátok közt sorozattal –, a Netpiac, a legnagyobb online DVD- és könyvpiac; és a folyóiratok: Motor Revü, PC Guru, Műszaki Magazin.
A güterslohi mamutcéggel szemben ismételten megnyilvánuló kritika elsősorban a televíziós műsorokra vonatkozik. Idevágó a stuttgarti média-főiskolán oktató Thomas Lehning panasza, hogy a tévénézők szinte minden elítélő megjegyzés nélkül veszik tudomásul az RTL szórakoztató adásainak gyenge színvonalát és idejét múlt formátumait, amelyek kizárólag egy célt szolgálnak: lekötni a reklámozó üzletfelek számára fontos csoport, a tizennégy és negyvenkilenc év közötti korosztály érdeklődését. „A média nevelő hatása ezzel alárendelt feladattá zsugorodik” – hangoztatja a stuttgarti szakértő.
A jubileumi megemlékezést két rendezvény szolgálja. Güterslohban előbb a munkatársak ünnepelnek. Szeptemberben Berlinben a politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális élet több mint ezer meghívottja születésnapozhat együtt a százhetvenöt éves múltra visszatekintő Bertelsmann konszern képviselőivel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.