Van mozgásterünk

Szabó Anna
2010. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Példaértékű megállapodást hozhat tető alá a kormány a hazánkat 2008 ősze óta hitelező Nemzetközi Valutaalap (IMF) Budapesten tartózkodó delegációjával, elsősorban a pénzvilágban hevesen ellenzett bankadó ügyében. Ha sikerül keresztülvinni a hitelintézeteket és a biztosítókat érintő 200 milliárd forintos átmeneti adót, nemcsak a futóhomokra épült idei, Bajnai–Oszkó-féle költségvetést lehet stabilizálni, hanem a társadalmi igazságosság irányába is tehetünk egy lépést. Kevés az idő: a Fidesz–KDNP-kabinet olyan büdzsét örökölt, amelyben májusban az egész évre tervezett deficit 120 százaléka megvalósult, a hitelek feltételeként vállalt hiányt pedig a törékeny nemzetközi befektetői hangulatban mindenképp tartani kell.
A banki keservek elismerése mellett rögzítsük: a szektorra jutó idei különadó mértéke hozzávetőlegesen megegyezik az első negyedéves adózott nyereségükkel és a tavalyi, válságos évben termelt profitjuk egyharmadával. Ebben a helyzetben a pénzintézetek állítólagos ingatag helyzetbe taszításával finoman szólva sem elegáns érvelni, és még kevésbé helytálló érv, hogy a pluszadó a bankok – csekély túlzással amúgy sem létező – hitelezését fogná vissza. Tavaly több mint 300 milliárdos adózott hasznot zsebelhettek be a zömében külföldi pénzintézetek, ennek ellenére alig folyósítottak új hiteleket. Álságos és etikátlan az IMF-nél fúrni a különadót, amely éppen az ország kockázati megítélése szempontjából kulcsfontosságú pénzügyi egyensúlyt hivatott megteremteni, ebből pedig végső soron a bankok is hasznot látnak.
A Gyurcsány Ferenc kinevezettjeiből álló jegybanki monetáris tanács bankadóellenes állásfoglalása olyan torz érveléssel védi a pénzintézetek hasznát, hogy abba sok közgazdász is belepirulna. Eszerint az országnak növekedési veszteséget okozhat a különadó, amely állítólag veszélyezteti az egész magyar gazdaság stabilitását. A kamatokról döntő grémium tagjai – Simor András, Karvalits Ferenc, Király Júlia, Neményi Judit, Csáki Csaba és Bihari Péter – ezek szerint úgy vélik, hogy az eddig mesésen kereső hazai bankok profitjának átmeneti megnyirbálása döntheti romba a magyar kilábalási terveket? Nocsak. Még akár hihetnénk is e nyakatekert teóriában, ha nem vetnénk össze a bankszektor jövedelmezőségének és a magyar gazdaság fejlődésének görbéjét, amely két, egymással éppen ellentétes irányú ívet rajzol.
A bő másfél éve felvett húszmilliárd eurós EU–IMF–Világbank mentőcsomagból már csak öt és fél milliárd maradt, a szerződés pedig eredetileg idén márciusig köttetett. A Gyurcsány–Bajnai-kabinet gondoskodott, hogy ez a mentőöv is csak a kormányváltásig tartson, akárcsak a kilakoltatási moratórium, amely szintén a választásokig volt érvényben. Az új kormánynak most egy vállalható feltételekkel megvalósítható megállapodást kell tető alá hoznia az IMF-fel úgy, hogy eközben a nemzetközi porondon precedensértékű bankadót is elfogadtatja.
A valutaalap most egészen más tárgyalópartnerekkel találja szemben magát. Orbán Viktor első kormánya egyszer már felszámolta függésünket a valutaalaptól, és a budapesti irodájukra is lakatot tettek. Most joggal hivatkozhatunk a kiemelkedően nyereséges magyar pénzintézetekre, amelyek az unió legmagasabb betét-hitel-kamat különbözetével szedték a sápot. Nehéz helyzetet örökölt a kormány, de mozgástér mindig van. Ne felejtsük: az IMF-nek nálunk sokkal rosszabb partnerei is vannak. Ha már egyszer olyan illusztris adóstársaságba keveredtünk, mint Pakisztán, Ukrajna vagy a harmadik világ segélyezettjei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.