Aranylakodalom roggyant Figaróval

Ókovács Szilveszter
2010. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahhoz képest, hogy a televíziózás hőskorában vagyunk, egészen élvezhető közvetítés ez, Salzburgból.
Az egész projekt onnan indul, hogy a májrákkal küzdő Fricsay Ferenc kénytelen lemondani salzburgi Mozart-ciklusának végigvitelét. Az 1961-es, elementáris Idomeneo rendben lemegy, ám a Cosi fan tutte lemezfelvételét már prolongálni kell – végül a stúdióban Eugen Jochum veszi fel a pálcát. De ki dirigálja a ’63-as nyár vadonatúj Figaróját? Ahogy anno a betegeskedő Klemperer helyett épp Fricsayt választották a fesztivál urai, most is egy fiatalembernek szavaznak bizalmat. A Bécsi Filharmonikusok elé így küldik a harminchárom éves Lorin Maazelt.
Maazel három éve Bayreuthban mutatta magát, mégis mintha mérhetetlen drukktól mereven jönne a kínos szkáj-stílben épp ekkorra felújított Kleines Festspielhaus árkába. Amíg látjuk, a zenekarhoz kizárólag pozőr gesztusai vannak, miközben alaposan meghajtja őket, folyamatosan előre buktatva a muzsikát. Különben Gustav Rudolf Sellner rendezgetésének nem is tesz rosszat, ha legalább a tempó sodró – színpadi elképzelés híján jöjjön valahonnan lendület, amivel túltesszük magunkat a semmin. Legérdekesebb a kulcsszerepet vivő fotel: annak jó magas támla kellett, hogy a kétméteres gróf, Dietrich Fischer-Dieskau begörnyedhessen mögé. Szokása a színházi világnak, hogy művésznőit aktuális filmsztárok képére sminkeli: itt két Audrey Hepburn (Graziella Sciutti – Susanna és Evelyn Lear – Cherubino) is jelen van, plusz egy kései Marlene Dietrich-emlékmű (Hilde Güden – Grófné). Éneklésük széttart: Sciutti mintha kínosan tele lenne technikai problémákkal, két áriája mégis bájosra sikerül, miként ő maga is az. Az amerikai nadrágszereplő, Miss Lear Cherubinója sistereg a tehetségtől, csak kettős hangzóit ne ejtené borzalmasan jenkiül. Mindezzel együtt fohászkodnánk: bárcsak ő énekelné a Grófné-áriákat. Mert a második felvonás nyitókavatinájával érkezik Güden, aki szopránjával a fesztiválvárosból épp kikopott Schwarzkopfot idézi, sok gyarlósággal megfejelve. Túlkoros énekében, létezésében és hallhatóan Mozarthoz sincs semmi köze.
A címszereplő Geraint Evanst is könnyebb lenne már Bartolónak maszkírozni, de becsülettel elfogadtatja magát megroggyant Figaróként. De Peter Laggert, a következő év Macbethjének szenzációs Banquóját eddig hol rejtegették? Posszibilis komikus basszus fülsiketítő hanggal, önmagát komolyan vevő, legnemesebb vígoperai eszköztárral.
Az este sztárja persze, Almaviva gróf. Fischer-Dieskau csak harmincnyolc ekkor, de már kibekkelte az előző Figaro-szériáit, és Karl Böhm „nyugdíjazott” csapatából ő örökíti át az ensemble-hagyományt. Amit száraz recitativók terepén általában művel, annak tényleg több köze van a közbedudorászott olasz élőbeszédhez, mint a partitúrához, de ha kegyúrként kell harsannia, oroszlánhang nyílik elő. Nem nehéz beléhallani a felvilágosodás korának félig felhomályosult nemesét, aki már kellemes csevegő, de az első éjszaka jogáról csak fogcsikorgatva mondatható le.
Csaknem ötven éve augusztusban így köttetett ország-világ – és a sógorok kamerái – előtt Figaro salzburgi „aranylakodalma”: hogy mi nem voltunk hivatalosak, ne bánjuk annyira.
(Mozart: Figaro lakodalma – Vai DVD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.