Napkorong a kazlak fölött

A gyulai Corvin János Múzeum és a Kogart Galéria közös szervezésű kiállítással tiszteleg Kohán György (1910– 1966) festőművész emléke előtt, akinek idén ünnepelhetjük születése századik évfordulóját. A Kossuth Kiadó ugyancsak a művész születése centenáriumán jelentette meg a Magyar festészet mesterei című sorozatban a Kohán munkásságát bemutató, Ibos Éva által írt kismonográfiát.

P. Szabó Ernő
2010. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdemes megnézni a Kogart Galéria huszonkét festményből és tucatnyi rajzból álló kiállítását és kézbe venni a Kossuth Kiadó kötetét, hogy érzékeljük, mi az, amit a nehéz sorsú, mélyről indult, tanulmányait viszontagságos körülmények között végző és korán, ötvenhat éves korában elhunyt művész létrehozott. De talán éppen a megélt és legyőzött, képbe fogalmazott nehézségek tették igazán súlyossá műveit, hitelesítették őket az egyéni sors és a kelet-közép-európai dráma dokumentumaiként. XX. századi Bohémélet: az uradalmi kovács gyermeke, amikor huszonegy éves korában kijutott Párizsba, napokig a szabad ég alatt, a hideg beköszöntével pedig a hajléktalanok szállásán lakott. A vásárhelyi művésztársaság a harmincas évek közepén gyorsan befogadta, de egzisztenciális biztonságot élete végéig nem talált. Többnyire Budapest, Gyula és Vásárhely között ingázott, a második világháború éveiben pedig kisebb-nagyobb megszakításokkal hat évig volt katona. A monumentális műfajok, a freskó iránt igen érzékeny művész számára 1948 után sem nagyszabású feladatok következtek (ami egyébként szerencsének is mondható), hanem újabb nyolcévnyi kényszerű kihagyás. 1959-ben kapta az első rangos elismeréseket, rendezhetett kiállítást a Műcsarnokban, s ítélték neki a vásárhelyi őszi tárlat Tornyai-plakettjét. Amikor életmű-kiállítása megnyílt a Magyar Nemzeti Galériában, már nagy beteg volt, a Kossuth-díjnak csak néhány hónapig örülhetett.
Mindez benne van a festészetében, ötvöződve azokkal a hatásokkal, amelyeket az alföldi festészet mesterei, mindenekelőtt Koszta József, Tornyai János, a római iskolások, főként Aba-Novák Vilmos, vagy éppen a tanulmányútjain megismert modern külföldi mesterek, például a szintetikus kubizmus képviselői gyakoroltak rá. Ahogyan a kiállítás kurátora, Szabó Noémi fogalmaz, „markáns, látomásos festészete hidat teremtett a hagyományos alföldi festészet és az avantgárd törekvések között”. Témavilága az alföldi tájban gyökerezik, olyan merész aktot azonban Párizsban is keveset festettek, mint az ő Fekvő nője az ötvenes évek végéről (Supka Magdolna szerint „alsóneművel rejtőztetett akt”), s a gyásznak is kevés olyan megrázó dokumentuma van, mint az ő arcát a kezébe rejtő nője A háború emléke című festményén. Birsalmák, Kéve, Napkorong kazlakkal, Parasztaszszony II., Kemencénél, Ház tövéből – a hétköznapi környezetből merítette többnyire képei témáját, monumentális művészete részévé vált a legprózaibbnak tűnő motívum is. Ahogyan Akarat című 1962-es képe tanúsítja, festészetében is olyan volt, mint az emberek között: vagy hallgatott, vagy szenvedélyesen érvelt az igazság érdekében.
(Kohán-emlékiállítás, Kogart Galéria, szeptember 3-ig, Kohán György, Ibos Éva kismonográfiája, Kossuth Kiadó, 79 oldal, 299 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.