A bulvárrendező esete Teréz anyával

D O K U N É Z Ő

Varga Klára
2010. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teréz anyáról születésének századik évfordulója kapcsán nekem utoljára sem jutna eszembe az, hogy kamerával a kézben körbeszáguldjak, és szétnyerítsem a világban, hogy Teréz anya hite nem volt ám makulátlan, Teréz anya kételkedett, Teréz anya a sötétség szentje volt, Teréz anya úgy érezte, nem kell Istennek. És Teréz anya átverte a környezetét: mosolya mögött keserűség és magány húzódott meg.
De hát van, akinek elég egy bulvárszlogen ahhoz, hogy egész dokumentumfilmet húzzon föl rá, mint például Maria Magdalena Koller. Ez a forgatókönyvíró-rendező csak látszólag kutat Kalkuttában és Albániában azután, hogy akkor hogyan is állt Teréz anya hittel, és mit jelentenek a kétségei. Nagyon sok mindenkivel, pszichológussal, fotográfussal, gyóntatóval, tanácsadóval is elmondatja, mit gondolnak Teréz anyáról, arról a bizonyos sötétségről. Hogy Teréz anya nyolcéves kora táján meghalt az édesapja, és hogy ez a dráma döntően megváltoztatta lelkileg a katolikus hívő kislányt. Hogy Teréz anya a darjeelingi vonatutat követően eldöntötte, hogy a szegények közé kell mennie, a világot akarta megváltoztatni, de a világ nem változott meg. Hogy a kemény, odaadó munka, a folyamatos fizikai fáradtság, az egyoldalú fizikai-lelki odaadás az emberek és a nagy tervek iránt előidézheti a folyamatos lelki szenvedést, magányosságérzést. Elhangzik az is, hogy Teréz anya az a szent, aki a fájdalmat, a sötétséget, az ürességet alakítja át fénnyé, krisztusivá, amikor a haldoklóknak nemcsak testi segítséget, hanem szeretetet, odafigyelést, emberi méltóságot is ajándékoz. De ez a nagyon sok, összedobált ívre nem simított gondolat, tapasztalat, amelyeket a rendező láthatóan nem emésztett meg, mégsem rajzolja ki azt az anyai arcot, amit várunk. Teréz anya sziluettje, nagysága inkább a film világával, hangulatával, semmitmondásával szemben kap látható, erőteljes körvonalat.
Pedig megvolt a rendező előtt minden lehetőség: pénz és mód kalkuttai utazásra, sokkoló képek, tömegszállások, minden képzeletet felülmúló nyomorban élő emberek lefotografálására, és nagyon sok szemtanú, kortanú, aki kinyitotta az ajtaját és a szívét, száját a filmesek előtt. Teréz anya gyóntatója még talán túl messzire is elment a kitárulkozásban, nem is érthető pontosan, hogy miért.
Hiányzott viszont a filmből egy keresztény teológus, aki részletesen elmondta volna egyházatyákra, egyháztudósokra, szentekre hivatkozva, hogy a hívő ember útja – amiképp Carl Rahner is megállapítja – nem nélkülözi a kétkedést. A rendezői cél itt inkább az lehetett, hogy ezentúl a hitetlenek, langyosak, a restek Teréz anyára hivatkozhassanak.
(Teréz anya – A sötétség szentje, osztrák–német dokumentumfilm, 2010., Duna TV, augusztus 29.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.