A pénzügyek helye a gazdaságban

Árva László
2010. 09. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szókimondásáról, valamint a politikától és az üzleti élet szereplőitől való függetlenségéről híres francia gazdasági havilap, az Alternatives Economiques idei július–augusztusi számának fő témája, hogy „ismét a helyére kell tenni a pénzügyeket”. A folyóirat vezércikke a következő mondatokkal kezdődik: „2000 óta a bankároknak, a pénzügyi alapok kezelőinek és más pénzügyi befektetőknek sikerült egy korábban sohasem látott spekulációs folyamat révén meggazdagodniuk. A kormányoknak pedig most ezermilliárd eurót kell mozgósítaniuk, hogy megmentsék a bankokat és hogy elkerüljék a gazdaság recesszióba zuhanását”.
Az elmúlt évtizedekben a pénzügyek a gazdasági élet színdarabjának mellékszereplőjéből egyre inkább főszereplővé vált, amely már nem elégedett meg a gazdaság többi szereplőjének kiszolgálásával, hanem önálló irányító szerepre tört – nem is sikertelenül. A pénzügyek felértékelődését jól mutatják azok a statisztikák, amelyeket az Alternatives Economiques ezzel kapcsolatban bemutat. A pénzügyi szektor egyre nagyobb szeletet hasított ki az elmúlt fél évszázadban a fejlett országok gazdaságából. 1950-ben az Egyesült Államokban az összes hazai amerikai vállalkozás profitjának 10 százalékából részesült, 2008-ra ez az arány 44 százalékra ugrott. Az amerikai kereskedelmi bankokban ugyanezen időszak alatt az átlagbérek az amerikai átlagbérnél négyszer gyorsabban növekedtek.
Amerikában és Nyugat-Európában az adófizetők mind nyugtalanabbul figyelik ezt a folyamatot, amelyből elsősorban azt érzékelik, hogy a pénzügyi szféra a nemzeti jövedelem egyre nagyobb szeletét teszi zsebre, miközben a gazdaság egyre súlyosabb válságai során a kormányzatoknak pénzügyi mentőövet kell nyújtani a sokszor saját meggondolatlan spekulációik miatt az öszszeomlás szélére jutott bankoknak.
Az 1945 utáni időszak nyugat-európai gazdasága, a „harminc dicsőséges év” idején az állami ellenőrzés sokkal nagyobb volt a pénzügyek felett, mint napjainkban, s ez nagyrészt hozzájárult a gazdaság stabil és egyenletes növekedéséhez. Ugyanakkor a szakértők egyetértenek abban, hogy nem lehet visszamenni harminc évet, és egy azóta liberalizált gazdaságot a mainál sokkal szabályozottabb piacgazdasággá tenni. Az egyre kevésbé szabályozott és egyre újabb pénzügyi eszközöket feltaláló pénzügyi szektor ugyan magatartásával nagymértékben hozzájárult a világgazdaság destabilizációjához, és ennek révén a válságok gyakoribbá válásához is, ugyanakkor azonban a globalizált világgazdaság és a sokszor felelőtlen kormányok nemigen tudnának meglenni a pénzügyi rendszer rugalmassága nélkül. A világ különböző részein beruházásokat végző multiknak a pénzügyi rendszer rugalmassága épp olyan fontos, mint az adóemelést a választások előtt elkerülni kívánó kormányok számára: mindkettő a nemzetközi pénzügyi rendszerhez fordul finanszírozásért.
A francia közgazdászok többsége szerint azonban mindez nem jelenti, hogy továbbra is fenntartható lenne a mai helyzet, amikor az ellenőrzés alól kibújó pénzügyi szervezetek (bankok, befektetési alapok stb.) egyfelől lefölözik a gazdaság hasznát a fellendülés idején, majd a saját spekulációik által kiváltott válság idején az adófizetők pénzéből várják a segítséget.
A pénzügyek helyretételének a francia szakemberek szerint két szintje van: egyrészt a nemzeti szabályozás, a nemzeti bankfelügyeletek szintjén, másrészt legalább ilyen fontos, hogy nemzetközi szinten is új szabályozásra van szükség.
A nemzeti szabályozások nem sokat érnek, ha az adóparadicsomokban létrehozott offshore cégeken keresztül ez a szabályozás kijátszható, és ha a nyereségek a nemzetközi átutalásokkal eltüntethetők az adóhatóságok elől. Ellenben hasznos lehet a nemzetközi spekulatív tőkemozgás megadóztatása, a régen javasolt Tobin-adó. A később közgazdasági Nobel-díjjal kitüntetett James Tobin már 1972-ben javasolta a nemzetközi pénzügyi tranzakciók megadóztatását – ha tanácsát megfogadták volna, a mai válság talán be sem következik.
A pénzügyek nemzeti és nemzetközi újraszabályozása a pénzügyi szervezeteknek is érdeke, mert jelenleg a bankok egyre inkább a gazdasági válságok első számú kiváltóinak, illetve haszonélvezőinek a szerepébe kerülnek, ami hosszabb távon sem üzletileg, sem politikailag nem lehet érdekük.
Bár az Alternatives Economiques munkatársai és az általuk megkérdezett közgazdászok nem voltak túl optimisták a tekintetben, hogy gyorsan helyre lehet tenni megfelelő szabályozással a pénzügyeket nemzeti és nemzetközi szinten, abban egyetértettek, hogy ez végső soron nemcsak a kormányok, valamint a gazdaság többi szereplőjének, hanem a pénzügyi szektornak is az érdeke lenne.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.