Állami adóslistát akar az ombudsman

Állami kézbe vetetné a különböző banki adóslistákat Jóri András. Az adatvédelmi biztos lapunknak elmondta: nem befolyásolhatja a profitszerzés a hitelt felvevők adatait kezelő társaságot. A biztos a bankokkal ellentétben úgy látja, a pozitív adóslista bevezetése nem teszi olcsóbbá a kölcsönöket.

Csécsi László
2010. 09. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szabad hagynia az államnak, hogy a banki adósok adatait tartalmazó listák magánkézben működjenek – állítja Jóri András. Az adatvédelmi biztos szerint a legjobb megoldás az lenne, ha maga az állam működtetné ezeket az adatbázisokat, beleértve a negatív és a pozitív adóslistákat is.
A negatív adóslista jelenleg a banki háttérrel rendelkező BISZ Zrt. kezelésében működik. A központi hitelinformációs rendszer (KHR) – melynek régebbi elnevezése a BAR-lista volt – azoknak a cégeknek és magánszemélyeknek az adatait tartalmazza, akik már hosszabb ideje nem törlesztik a kölcsönüket, és jelentős tartozást halmoztak fel. Ebbe a lajstromba akaratuk ellenére kerülnek bele az ügyfelek. Egész másként működik az úgynevezett pozitív adóslista. Ezeket az adatsorokat a bankok állítják össze, és az ügyfelek dönthetnek róla, hogy szerepelni akarnak rajtuk, vagy nem. A bankok szerint a pozitív listára azért van szükség, mert az ezen szereplő személyek jó ügyfélnek számítanak, így olcsóbban juthatnak kölcsönhöz.
Az adatvédelmi biztosnak elsősorban a pozitív lista önkéntessége felől vannak kétségei. Mint lapunknak elmondta, a szerződéskötéskor a bank és az ügyfél nincsenek egy súlycsoportban, így elképzelhető, hogy a pénzintézet csak abban az esetben ad meg bizonyos kedvezményeket a hitel kérelmezőjének, ha az hajlandó felkerülni a listára, az ettől elzárkózók ugyanakkor hátrányba kerülhetnek. – Ebben a formában egyáltalán nem beszélhetünk önkéntességről – tette hozzá Jóri András. Ráadásul az ombudsman szerint a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy hiába vezeti be egy ország a jó adósok listáját, a kölcsönök nem lesznek olcsóbbak, és a lakosság eladósodottsága sem javul.
Az adatvédelmi biztos szerint abban az esetben, ha a pozitív és a negatív lista működése közérdek, mint ahogy azt a bankok is hangsúlyozzák, akkor egy állami szervnek kellene működtetnie a rendszert. – Nincs helye a profitorientált szemléletnek az ügyféladatok kezelése terén – állítja Jóri András. A szakember szerint meg kell vizsgálni azt a megoldást, mely szerint csupán egy állami lista létezne, amelyen minden adós, a jók és a rosszak is együtt szerepelnének.
Rácz Lajos, a BISZ Zrt. szolgáltatásfejlesztési igazgatója szerint a bankok nem kényszerítik rá az ügyfeleiket a pozitív adóslistára, mindenki maga dönthet arról, hogy szerepelni akar-e rajta, vagy sem. Az igazgató megjegyezte: az ügyfelek jól járnak azzal, hogy a bankok látják a hibátlan hiteltörténetüket, mivel az időben törlesztő ügyfelek kisebb kockázatot jelentenek, így olcsóbban juthatnak kölcsönhöz.
– A jó hiteltörténet olyan érték, amelyre az adós nemcsak büszke lehet, hanem előnyére is válhat egy újabb szerződéskötéskor – jegyezte meg az igazgató. Rácz Lajos hozzátette: a BISZ Zrt. évek óta problémák és kihágások nélkül látja el az adóslista működtetését, tökéletesen megfelel a törvényi szabályozásnak, ezért nem tűnik indokoltnak a tevékenység állami kézbe vétele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.