Lapjuk 2010. augusztus 13-i számában megjelent egy írás Feltűnő részrehajlás az Egyenlő Bánásmód Hatóságnál címmel, amely számos tekintetben pontatlan, a hatóság, illetve a szóban forgó ügy szempontjából valótlan, teljességgel megalapozatlan állításokat tartalmaz. Somogyi János cikkében elmondja, hogy nem tartja aggályosnak az érintett edzőterem azon eljárását, hogy a terembe B. István, illetve barátja, L. Dénes csupán azért nem juthatott be, mivel az baráti társaságként üzemel üzletszerűen, ahová kizárólag a tulajdonos ismerősei, illetve azon személyek járhatnak, akiket megbízható barátai beajánlottak. A tényekhez ugyanakkor az is hozzátartozik, hogy a teremnek nincsen árlistája, reklámhirdetése, kiírása, használati feltételei, felügyelő edzője, hanem az üzemeltetést, valamint az újabb „tagok” beszervezését maguk a tagok, mint egy tágabb család részei végzik, amelybe a tulajdonosnak még beleszólása sincsen. A gyakorlatban így zártkörűen működő társaság ennek megfelelően tagi önszabályozás keretében végzi mindennapi ügyvitelét. Függetlenül attól, hogy az előadott tényállás mennyire életszerű, a cikkírónak mint gyakorlott ügyvédnek tisztában kellett azzal lennie, hogy a jog különbséget tesz baráti társaság, valamint üzleti vállalkozás között. Az előbbi ugyanis nem jogi kategória, az utóbbira pedig kiterjedt szabályrendszer vonatkozik. Abban a pillanatban ugyanis, amikor a tulajdonos úgy dönt, hogy gazdasági vállalkozás keretében, ellenszolgáltatás fejében, üzletszerűen üzemelteti az edzőtermet, a belépő személyek körét önkényesen nem válogathatja meg. Az edzőterem tulajdonosa maga sem tagadta egyebekben a kérelmezők azon állítását, hogy kezdetben havibérlet vásárlását, valamint ajánló személyek felmutatását kérték tőlük, ezt követően azonban helyhiányra hivatkozva utasították el bérletvásárlási kérésüket. Ebből természetes módon az is kiderül, hogy a kérelmezők panasza nem az volt, hogy „a havibérletért fizetni kellett”, hanem az, hogy fizetés ellenében sem használhatták volna az edzőtermet. Az edzőterem üzemeltetésének ezen módját nemcsak az európai uniós jog, hanem a hatályos magyar jogrendszer sem ismeri, így e tekintetben a hatóságnak semmiféle mérlegelési lehetősége nincsen. Ezen túlmenően az edzőterem a hatályos kimentési bizonyítás keretében értelemszerűen nem háríthatja el felelősségét csupán arra történő hivatkozással, hogy a panaszosok számára más edzőterem használata elérhető közelségben volt, valamint hogy Kolompár úr, illetve társa roma származására semmiféle körülmény nem utalt. A bepanaszolt társaság hozzáállását jellemzi egyebekben az is, hogy a kérelmezők számára olyan tartalmú egyezséget kínált, amely kizárólag azt tartalmazta, hogy a kérelmezők panaszuk visszavonását kérik, lemondanak valamennyi jogi és egyéb követelésükről, mivel a bepanaszolt szervezettel egyezségre jutottak. Olyan egyezséget azonban a hatóság nem hagyhat jóvá, amely az eljárás megszüntetésén túlmenően a jogsérelem orvoslása tekintetében érdemi információt nem tartalmaz. A hatóság álláspontja szerint ezen egyezség jóváhagyása nem csupán jogszabálysértő lett volna, de annak aláírása képzettséggel nem rendelkező emberektől sem várható el. Ennek tükrében került sor 200 ezer forint bírság kiszabására, amelynek a kérelmezők által követelt kártérítés összegéhez semmi köze nincsen.
A szerző azon állítása, miszerint a hatóság célja a magyar vállalkozók megbüntetése, megalázása, megfélemlítése, móresre tanítása, sem jelen ügy, sem pedig a hatóság statisztikája nem támasztják alá. Az Európa Tanács 2009 szeptemberében ugyanis éppen azzal a panasszal fordult a hatósághoz, hogy indokolja meg a roma ügyek vonatkozásában benyújtott statisztikai adatait, amelyből az derült ki, hogy az adott évben a beérkező mintegy 2000 körüli panaszbeadvány eredményeképpen két esetben hoztak elmarasztaló határozatot nemzeti-etnikai származás mint védett tulajdonság alapján. Ezen statisztikai adatot többféleképpen lehet értelmezni. Azon értelmezés ugyanakkor, miszerint az Egyenlő Bánásmód Hatóság feltűnően részrehajló, magyarság-, valamint vállalkozóellenes gyakorlatot folytat, objektív, szakmai érveken nem alapulhat. Ezzel összefüggésben nem kívánok azzal foglalkozni, hogy a cikk megírásához milyen motívumok vezethettek. Összehasonlításképpen kiemelném, hogy a 2010-es évben hasonló ügyteher mellett négy elmarasztaló határozat született e területen. Ezen szám feltűnően alacsony voltára azonban nem lehet érdemként hivatkozni, hanem ez csupán annak az eredménye, hogy az érdemi panaszok nem jutnak el kellő számban a hatósághoz, a beérkező panaszokat pedig a hatóság a jogszabályi kötelezettsége alapján valamennyi védett tulajdonság körében alapos vizsgálatnak veti alá. Ezen alapos tényállás-feltárási tevékenység eredményezi az elmarasztaló határozatoknak a panaszbeadványok számához viszonyított alacsony arányát.
Az egyenlő bánásmód követelményét az európai civilizáció, amelynek Magyarország is részét képezi, alapértéknek tekinti, amelynek megsértése viszont valóban nem csupán jogellenes, de egyben közösségellenes, illetve magyarellenes magatartás is. Az ilyen hangvételű cikkek aláássák a bíróságok, egyéb hatóságok, így az Egyenlő Bánásmód Hatóság által az emberi jogok védelme területén elért eredményeket, úgymint a pénzintézetek idősekre vonatkozó hitelezési gyakorlatának megváltozását, az akadálymentesítési kötelezettség határozott számonkérését, a nők, fogyatékosok, megváltozott munkaképességű személyek, munkavállalók munkaerő-piaci helyzetének, valamint az Ebktv. 8. §-ában nevesített egyéb, sérülékeny csoportba tartozó személyek pozíciójának javítását állami, önkormányzati, hatósági szinten, valamint az áruk értékesítése, szolgáltatások nyújtása területén.
A szerző az Egyenlő Bánásmód Hatóság jogásza
Szánthó Miklós elmondta, honnan remél pénzt Zelenszkij















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!