Családi haláljáték

Pethő Tibor
2010. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jákob lajtorjájaként magasodik a kopár, depressziós hangulatú színpad közepén a komoly méretű, szerelők kelléktárából jól ismert acéllétra. Ahogy Weöres Sándor tömör pontossággal írja: „Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.” Ezen a másvilágba vezető tranzitúton közlekedik Jessie, odafenn azonban nem Jézust, nem Mihály arkangyalt vagy a mennyországot, hanem elhunyt atyja revolverét találja.
Marsha Norman alapvetően a kommerszből építkező darabja az utóbbi időben számtalanszor megjárta már a hazai színpadokat, játszották már Jó éjt, anya!, Jóccakát, anya… (s most Jószakátanya) címmel, így próbálván visszaadni az eredetiben a ’night Motherben rejlő amerikai szlenget. Szalay Álmos rendező interpretációja nem a köznapi felfogás felől közelíti meg a Norman által felvetett kérdést, s mintha azon igyekeznék, hogy lehántsa a műről a részben a szerző által ráépített sallangokat. Talán ezért helyezi transzcendentális, de legalábbis „paranormális” közegbe saját történetét.
Anya és lánya a szöveg utasításait egymásnak mondja, nem mintha utasítaná, hanem mintha előre látná a másiknak a következő pillanatban bekövetkező cselekedetét. Jelenti ez egyrészt primer szinten az egymást a földi körülmények közepette lehető legjobban ismerő két ember lelki-szellemi – igaz, részben kényszerű – azonosulását, immár közössé lett gondolatainak kinyilvánítását. Ezt tekinthetjük a kérdés „paranormális” vonatkozásának.
Ugyanakkor a Szalay-féle fogás reflektív jelleget is ad az előadásnak. Mintha mindaz, amit a néző látna, nem a jelenben történnék, mintha a színészek valami ősi, mindenesetre erősen a múltban gyökerező eseményt igyekeznének a rendező feltételezhető szándéka szerint kissé balladisztikusan előadni. Ez a részben archetipikus áthallásokra építő vonás erősíti fel időnként egészen nyilvánvalóan a haláltáncjelleget, amelyet ebben az értelmezésben természetesen árnyéklények adnak elő. Egyenes vonalú dekadenciát, haldoklást vetít elénk a szűk másfél órás egyfelvonásos. Szalay értelmezésében egyébként az anya legalább annyira szerencsétlen, mint amennyire szörnyeteg, aki puszta létezésével lesz a lány öngyilkosságának okozója. Játékában pedig magára ölti ő is a facies hippocraticát, hiszen a lényéből fakadó passzív gyilkosság tulajdonképpen a halálra való készülődés egyik formája.
A redukált, sötét tónusú díszletezés, a kormozott hatású falak szintén ezt az árnyék-, illetve kísértetjelleget erősítik. Akár az ellentmondás: a két hős a szellemi-lelki szférában bizonyos pillanatokat tekintve szinte eggyé olvad, mégis a szemkontaktus, a testi kapcsolat teljességgel hiányzik kapcsolatukból.
Nehéz feladatot adott tehát színészeinek Szalay Álmos, akik nem is mindig tudnak megbirkózni a feladattal. Az anyát megformáló Andai Kati inkább: játékában oldottabb, természetesebb, mint a pályája kezdetén álló, nemrégiben feltűnt Földes Eszter (Jessie), aki jó pillanatai mellett sajnos néhány alkalommal feleslegesen görcsösnek tűnik.
(Marsha Norman: Jószakátanya. A Proton Társulat előadása a Mozdulatművészeti Stúdióban. Rendező: Szalay Álmos.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.