Nem mindennapi kalandra vállalkozott egy magyar befektetői kör. Kevesebb mint kétéves előkészület és tervezés után gyümölcslepárlót létesítettek Kínában, Qingdaóban. Az üzem néhány hete megkezdte a Távol-Keleten eddig ismeretlen ital értékesítését, az új termék Unicornis márkanév alatt kerül a kínai polcokra. Azaz – mint azt Ignácz Kristóf, a társaság ügyvezető igazgatója lapunknak kifejtette – nem arról van szó, hogy az esetlegesen kedvezőbb feltételek miatt a távol-keleti országban állítanak elő hazai piacra szánt gyümölcspárlatot, hanem kifejezetten az ottani igényeket kívánják kielégíteni. A kínai keresletet azonban meg is kell teremteni, ami a vállalkozást némileg kockázatossá teszi.
A befektetői kör képviselője szerint ez jelenti az igazi kihívást, hiszen bár igaz, hogy a kínai piac óriási – bármilyen furcsa –, bóvlit nem lehet eladni, sőt a világmárkás termékeket is csak hosszú, a helyi fogyasztási kultúrába illeszkedő reklámmal lehet értékesíteni. Ha azonban végbemegy az áttörés, akkor szinte lehetetlen kielégíteni az igényeket. Ignácz szavai szerint bár a kínai piacon az új termékek 97 százaléka elbukik, az Unicornis gyümölcspárlatnak jó esélye van, hiszen a kuriózumnak számító, csúcsminőségű ital sikerét saját kulturális tapasztalataikra és a termék európai tradícióira alapozzák. Úgy vélik, a helyi normák megértése és elsajátítása akár üzleti-tárgyalási szempontból, akár a célközönség megszólítása terén komolyabb eredményekhez vezet, mint a multik „erőből”, óriási költségen megteremtett nimbusza.
– A fogyasztás, de különösen az italfogyasztási szokások komoly presztízshordozó jelleggel bírnak. A kiemelkedő minőségű és árú termékek különleges alkalmakkor kerülnek az asztalra, kifejezve ezzel az ünnep vagy a tárgyalópartner iránti elismerést. A kultúra része, hogy az elfogyasztott mennyiség sem csekély ilyenkor – fogalmazott Ignácz Kristóf, aki évekkel ezelőtt azért ment Kínába, hogy nyelvet tanuljon. Mint mondta, a sikeres és gyors cégalapításhoz is ismerni kell a helyi szokásokat, hiszen a hivatali eljárás óriási és átláthatatlan. Ezen a téren is – csakúgy, mint az italfogyasztásnál – a kölcsönös tisztelet és a tiszteletreméltóság a legfontosabb, ami adott esetben egy hivatalnok és egy komoly tőkével rendelkező befektető között kell hogy kialakuljon. Ennek hiányában a szükséges dokumentumok, pecsétek és az ügyintézési idő a végtelenségig hatványozódhat. Esetükben azonban mindössze 15 hónapra volt szükség, ugyanis Pingdu tartomány kormánya is nagy jelentőséget tulajdonított a magyar befektetésnek. Ezt – a hazai viszonyokhoz mérten is gyors ügyintézés mellett – példázza az is, hogy az üzem megnyitóján Wolf Csaba, a pekingi nagykövetség gazdasági szakdiplomatája mellett a tartományi kormány is képviseltette magát.
A társaság vezetőjét a technológiát illetően is kérdeztük. Mint elmondta, a gyártás lényegében megegyezik az idehaza is előszeretettel használt tradicionális eljárással és modern technológiával, és a felhasznált gyümölcs minősége is a legkiválóbb. Vagyis a Kínában készült ital csak azért nem nevezhető pálinkának, mert az elnevezés védett, és kizárólag a Magyarországon, magyar gyümölcsből előállított párlatokra vonatkozik. Ignácz szavai szerint az első osztályú minőség miatt esett a választás Qingdaóra. A vidék ugyanis komoly gyümölcstermesztő kultúrájáról, jó adottságairól és tiszta levegőjéről híres.
A palettán az itthon is ismert gyümölcsökből, barackból, szilvából, szamócából, faeperből és körtéből készült párlatok, illetve mézzel ízesített termékek szerepelnek. Az üzem jelenlegi kapacitása évi kétmillió üveg ital előállítására elég. A termelésben huszonöt kínai és három magyar mérnök vesz részt, de ez gyorsan bővíthető. – Qingdao városa jelenleg a német technológiájú sörgyártásról ismert a Távol-Keleten, és célunk, hogy hamarosan a mi hírnevünket, kultúránkat hirdető magyar gyümölcspárlat is közismert legyen. A magyar termékek és technológia értékesítése a kínai piacon stratégia fontosságú lenne, ami javítaná a kereskedelmi egyensúlyunkat, sőt az egész országról kialakult képet – húzta alá Ignácz, hozzátéve: ezen a téren érdemi segítséget is tudna nyújtani a magyar állam, például az adott termék piacra jutását célzó marketingköltségek támogatásával.

Súlyos galandféreg-fertőzés terjed Magyarországon