Magyarok gyártanak párlatokat Kínában

Hazai tőkéből gyümölcslepárló üzem létesült nemrégiben a kínai Quingdao városában. A Távol-Keleten ismeretlen tömény szeszes italokat a magyar menedzsment nem az európai piacra szánja, hanem helyben kívánja értékesíteni. A vállalkozás elsősorban a nálunk megszokottól erősen különböző italfogyasztási szokások miatt kockázatos, de a befektetők optimisták.

Bodacz Péter
2010. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem mindennapi kalandra vállalkozott egy magyar befektetői kör. Kevesebb mint kétéves előkészület és tervezés után gyümölcslepárlót létesítettek Kínában, Qingdaóban. Az üzem néhány hete megkezdte a Távol-Keleten eddig ismeretlen ital értékesítését, az új termék Unicornis márkanév alatt kerül a kínai polcokra. Azaz – mint azt Ignácz Kristóf, a társaság ügyvezető igazgatója lapunknak kifejtette – nem arról van szó, hogy az esetlegesen kedvezőbb feltételek miatt a távol-keleti országban állítanak elő hazai piacra szánt gyümölcspárlatot, hanem kifejezetten az ottani igényeket kívánják kielégíteni. A kínai keresletet azonban meg is kell teremteni, ami a vállalkozást némileg kockázatossá teszi.
A befektetői kör képviselője szerint ez jelenti az igazi kihívást, hiszen bár igaz, hogy a kínai piac óriási – bármilyen furcsa –, bóvlit nem lehet eladni, sőt a világmárkás termékeket is csak hosszú, a helyi fogyasztási kultúrába illeszkedő reklámmal lehet értékesíteni. Ha azonban végbemegy az áttörés, akkor szinte lehetetlen kielégíteni az igényeket. Ignácz szavai szerint bár a kínai piacon az új termékek 97 százaléka elbukik, az Unicornis gyümölcspárlatnak jó esélye van, hiszen a kuriózumnak számító, csúcsminőségű ital sikerét saját kulturális tapasztalataikra és a termék európai tradícióira alapozzák. Úgy vélik, a helyi normák megértése és elsajátítása akár üzleti-tárgyalási szempontból, akár a célközönség megszólítása terén komolyabb eredményekhez vezet, mint a multik „erőből”, óriási költségen megteremtett nimbusza.
– A fogyasztás, de különösen az italfogyasztási szokások komoly presztízshordozó jelleggel bírnak. A kiemelkedő minőségű és árú termékek különleges alkalmakkor kerülnek az asztalra, kifejezve ezzel az ünnep vagy a tárgyalópartner iránti elismerést. A kultúra része, hogy az elfogyasztott mennyiség sem csekély ilyenkor – fogalmazott Ignácz Kristóf, aki évekkel ezelőtt azért ment Kínába, hogy nyelvet tanuljon. Mint mondta, a sikeres és gyors cégalapításhoz is ismerni kell a helyi szokásokat, hiszen a hivatali eljárás óriási és átláthatatlan. Ezen a téren is – csakúgy, mint az italfogyasztásnál – a kölcsönös tisztelet és a tiszteletreméltóság a legfontosabb, ami adott esetben egy hivatalnok és egy komoly tőkével rendelkező befektető között kell hogy kialakuljon. Ennek hiányában a szükséges dokumentumok, pecsétek és az ügyintézési idő a végtelenségig hatványozódhat. Esetükben azonban mindössze 15 hónapra volt szükség, ugyanis Pingdu tartomány kormánya is nagy jelentőséget tulajdonított a magyar befektetésnek. Ezt – a hazai viszonyokhoz mérten is gyors ügyintézés mellett – példázza az is, hogy az üzem megnyitóján Wolf Csaba, a pekingi nagykövetség gazdasági szakdiplomatája mellett a tartományi kormány is képviseltette magát.
A társaság vezetőjét a technológiát illetően is kérdeztük. Mint elmondta, a gyártás lényegében megegyezik az idehaza is előszeretettel használt tradicionális eljárással és modern technológiával, és a felhasznált gyümölcs minősége is a legkiválóbb. Vagyis a Kínában készült ital csak azért nem nevezhető pálinkának, mert az elnevezés védett, és kizárólag a Magyarországon, magyar gyümölcsből előállított párlatokra vonatkozik. Ignácz szavai szerint az első osztályú minőség miatt esett a választás Qingdaóra. A vidék ugyanis komoly gyümölcstermesztő kultúrájáról, jó adottságairól és tiszta levegőjéről híres.
A palettán az itthon is ismert gyümölcsökből, barackból, szilvából, szamócából, faeperből és körtéből készült párlatok, illetve mézzel ízesített termékek szerepelnek. Az üzem jelenlegi kapacitása évi kétmillió üveg ital előállítására elég. A termelésben huszonöt kínai és három magyar mérnök vesz részt, de ez gyorsan bővíthető. – Qingdao városa jelenleg a német technológiájú sörgyártásról ismert a Távol-Keleten, és célunk, hogy hamarosan a mi hírnevünket, kultúránkat hirdető magyar gyümölcspárlat is közismert legyen. A magyar termékek és technológia értékesítése a kínai piacon stratégia fontosságú lenne, ami javítaná a kereskedelmi egyensúlyunkat, sőt az egész országról kialakult képet – húzta alá Ignácz, hozzátéve: ezen a téren érdemi segítséget is tudna nyújtani a magyar állam, például az adott termék piacra jutását célzó marketingköltségek támogatásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.