McFerrin a három gráciával

Klementisz Réka
2010. 09. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi körítés, felvezetés, épp csak egy-két felvillanó reflektor a jel; a világ legvirtuózabb hangzsonglőre színpadra lépett. McFerrin olyan lazasággal huppan a SYMA Csarnok pódiumára biggyesztett székre, mintha a New York-i Park Avenue-n keresne magának egy sarkot egy kis spontán utcazenélésre. Aztán akár egy csodákra képes veterán Chevrolet-t, egy-két mikrofonba búgott hanggal bepöccenti a motort. A bemelegítő szóló közben úgy tűnik, ha McFerrin egyszer nekikezd, akármeddig „elműködik”. Mögöttem egy hölgy az első perctől végigkuncogta a koncertet, mások össze-összenézve rázták a fejüket; ilyen egyszerűen nincs. Ez az ember lenyelt egy rezesbandát, egy dobfelszerelést, egy nagybőgőt, egy kamarakórust és egy szimfonikus nagyzenekart. Nem ma kezdte, nem is először jár Magyarországon, az első reakció mégis a csodálattal vegyes döbbenet. Aztán ha szigorúan vesszük az este forgatókönyvét, valójában annak ellenére semmi megrázóan újszerű nem történt, hogy McFerrin mellé a szervezők ezúttal három magyar énekesnőt (a Montreux Jazz Festival felfedezettjét, Szőke Nikolettát, Kolonics Klára operaénekesnőt és Szvorák Katalin népdalénekest) is felkértek. Kolonics Klára áriájában McFerrin könnyedén megkapaszkodott – az opera világában otthonosan mozog. Kevesen tudják, hogy Bobby McFerrin édesapja, Robert McFerrin volt az első afroamerikai énekes, aki főszerepet énekelhetett a Metropolitanban. Szvorák Katalin kristálytiszta éneke olyannyira betöltötte a teret, hogy egészen az utolsó gyorsabb dallamfoszlányig McFerrin is inkább megfigyelővé lett. Szőke Nikoletta és a hangzsonglőr pedig azonnal egy nyelvet beszéltek. Dzsessz és blues, Szőke Nikoletta Ella Fitzgeraldhoz foghatóan karakteres hangja és McFerrin anyanyelvi szintű dzsesszrutinja. Valószínűleg órákig tudtak volna együtt improvizálni. A közönségénekeltetés és a végletekig variált hangbűvész-mutatványok közé ékelt duettek után McFerrinben még mindig maradt erő. Az eredeti tervek szerint a budapesti koncert időpontjában egy a capella opera, a Bábel magyarországi ősbemutatója lett volna, Bobby McFerrin édesapja emlékének szentelt improvizatív opusa azonban anyagi okokból csak Moszkvába jutott el. A Besh o Drom énekesnője, Magyar Bori és az örmény Deti Picasso frontlánya, Gaya Arutyunyan ebből adtak ízelítőt a mesterrel. Kurtán, katarzis nélkül, de mégiscsak, valamit.
Reflektorok le, McFerrin el. Budapest, be happy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.