Minek nekünk a Nemzetközi Valutaalap?

Túl türelmetlenek voltak a piacok az új kormánnyal, nem adtak időt arra, hogy programját kidolgozza, nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kopits György, a Költségvetési Tanács elnöke, a monetáris tanács volt tagja, a Nemzetközi Valutaalap volt képviselője. Szerinte jelenleg nincs szükségünk a Nemzetközi Valutaalapra, „tartsuk be a szigorú költségvetés szabályait, és kész”.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A költségvetést ellenőrző testület vezetőjeként bizonyára pozitívan értékeli, hogy a kormány 2011-re vállalta a háromszázalékos hiánycélt.
– Üdvözlöm, hogy a kabinet eltökélt a jövő évre szóló eredeti hiánycél betartásában. Persze az ördög mindig a részletekben rejlik, úgyhogy várjuk a jövő évi költségvetés tételenkénti kidolgozását ahhoz, hogy érdemben véleményezni tudjuk.
– És mit gondol arról, hogy az új kormány elhessegette „házunk tájáról” a Nemzetközi Valutaalapot (IMF)? Sokan ezt a büdzsélazítással egyenértékű lépésként értelmezték, de tévedtek.
– Tavasz óta többször elmondtam, ha betartjuk a költségvetési szabályrendszerünket, és nem következik újabb nemzetközi pénzpiaci válság, felesleges új hitelmegállapodást kötni a valutaalappal vagy az EU-val. Egyébként se azért folytassunk szigorú gazdálkodást, mert a valutaalap megköveteli tőlünk, hanem magunkért és a következő nemzedékekért. Az igazi gazdasági függetlenség az, ha megpróbálunk ésszerűen gondolkodni, és közben végrehajtjuk a szükséges reformintézkedéseket.
– Ezek szerint egyetért azokkal, akik az IMF-ről úgy vélekednek, hogy számos ország tönkretételében szerepet játszott? Meglepne.
– Nem. Sokan rossz logika alapján támadják a valutaalapot. Úgy érvelnek, mintha az orvos lenne a hibás, hogy operáció közben vér folyik. Azoknak a gazdaságoknak „az egészségügyi állapota”, amelyek az IMF segítségére szorultak, már olyan rossz stádiumba került, hogy lehetetlen lett volna abból veszteségek nélkül kilábalni.
– A szakirodalom Indonézia gazdaságának 1997-es összeomlásáért, az egekbe szökött rizsárért egyértelműen az IMF-et hibáztatja…
– Az IMF is tud hibát elkövetni, akárcsak az orvos. A világ egyik legjobb kórházában fordult elő, hogy a páciensnek a jó lábát amputálták. De attól még, hogy például Argentínában is rábólintott egy olyan programra, amelyre nem kellett volna, az IMF nagyon sok országban segített elkerülni a felelőtlen költekezés miatt fenyegető csődöt.
– Az IMF tanácsára Magyarország tizenöt évvel ezelőtt már elfogadott egy megszorítócsomagot. Ekkor ön képviselte a nemzetközi pénzintézetet, amely többek között az állami szerepvállalás csökkentését, a szociális kiadások visszafogását kérte. Ma már ezekkel az érvekkel nagyon népszerűtlen lenne…. Visszatekintve ugyanúgy járna el, mint akkor?
– A valutaalap mindig is az átfogó reformokat, a nagy elosztórendszerek átalakítását kérte, ebben nincs vita. Természetesen vannak területek, amelyeket nem szabad elhanyagolni a kiadáscsökkentő intézkedések bevezetésekor. Nem azokon a területeken kell elsősorban megtakarítani, amelyek a jövőt alapozzák meg.
– Magyarország tehát azt az utat választotta, hogy nincs szüksége külső ellenőrzésre, maga vállalja a fegyelmezett költségvetés végrehajtását. Indokoltnak tartja az IMF-küldöttség távozása utáni médiahisztériát, azt, hogy az elemzők sora kórusban követelte a hitelmegállapodás meghosszabbítását?
– Az új kormánnyal szemben a befektetők türelmetlenek voltak. Szerepet játszott ebben Görögország csőd közeli helyzete és a hazai gazdaságpolitika bizonytalan kommunikációja egyaránt. De valójában nem is az IMF-t kell meggyőzni, hanem a kötvénypiaci befektetőket. Ha megnyerjük az ő bizalmukat – például azzal, hogy betartjuk a reáladósság szabályát – nem is lesz finanszírozási gondunk. A piacok meggyőződnek, hogy mi fegyelmezetten gazdálkodunk és szakítottunk a múltbeli kormányok túlköltekezési szokásaival, akkor sokkal nagyobb mennyiségben lesznek hajlandók államkötvényt vásárolni. Ezáltal beindul egy angyali kör: csökken a kockázati felár, csökkennek a kamatok az államadósságon, valamint a magánszférában, nő a beruházási kedv, felgyorsul a növekedés. A költségvetés ellenőrzését egy külső intézmény, az IMF helyett érdemes egy független, de saját szervezetre, a Költségvetési Tanácsra bízni.
– Említette, hogy a korábbi évek túlköltekezései miatt Magyarország elvesztette a piacok bizalmát. Mennyi idő alatt lehet ezen változtatni?
– Latin-Amerikának sikerült: két ország kivételével néhány év kitartó munkájának eredményeképpen mára már élvezik a piac bizalmát. Pedig korábban élen jártak a túlköltekezésben és rendszeresen IMF-kölcsönökért kellett folyamodniuk. Mivel betartották a saját költségvetési szabályrendszereiket, a válság kitörése után még élénkítésre is tudtak fordítani pénzt, mert volt rá keret. Következésképen, Costa Rica és Guatemala kivételével egyetlen latin-amerikai ország sem kényszerült a valutaalappal hitelmegállapodást kötni. Magyarország számára is hasznosítandó ez a tapasztalat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.