Tükröt tudott tartani

Stumpf András
2010. 09. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jimi. Így, egy m-mel, i-vel, nem ipszilonnal. Két m-mesből és ipszilonosból van rengeteg, jutott nekünk is, ugye – irgalmatlan magasságokban törte giccsbe páratlan hangját, mígnem egy golyó halántékon nem találta azon a szilveszteréjjelen.
De most nem a Jimmykre emlékezünk, hanem Jimire.
Hendrixre, a gitárosra, dalszerzőre, zenei forradalmárra, aki éppen negyven évvel ezelőtt halt meg tisztázatlan körülmények között – a legelfogadottabb nézet szerint saját hányásába fulladt bele, öntudatlan állapotában már moccanni sem tudott a londoni apartman padlóján.
Hősi halál? Aligha. Nem a hazáért adta, és nem is a vérét. Másrészt mégiscsak, hiszen hős volt, aki meghalt. Az első igazi gitárhős. Ritkán születő zseni, az amerikaiak (és angolok) Petőfije. Meg az egész nyugati világé. Nem sokkal jutott neki több, mint a segesvári hősnek: mindössze 27 év. Mielőtt azonban a petőfis párhuzamon némelyek felhorgadnának, hadd jelezzem: nem véletlen, hogy ma élő egyik legjobb herflisünk, Ferenczi György épp Hendrixen át jutott el Petőfihez. Ugyanaz a mentalitás, ugyanaz a tűz. Szabadság, szerelem – mellette pedig nagyon tudatos alkotás. Noha halála után a hetvenes évek fúziós jazz világa, aztán a nyolcvanas metál teppingtechnikái új irányokat, még virtuózabb játékmódokat szültek a hangszeren, szinte mindegy, hogy tizenhat éves kissrácról vagy agyonképzett jazzistáról van szó – Hendrix hivatkozási pont. Rockalapműveket írt, és szinte minden irányt kijelölt az utódok számára. Ő „fedezte fel”, hogy az erősítő alapzaja és a gerjedés nem kiküszöbölendő gond, sőt: részévé tehető a zenének. Beszélni tudott a gitárral. Utánozni a természetet, az embert, az elképzelt világűrt, a depressziót, a szerelmet. Tükröt tudott tartani – a leghagyományosabb értelemben véve volt tehát művész. Minden manír nélkül – méltatlanul alábecsült énekstílusában is ez a legborzongatóbb: a kendőzetlen, őszinte egyszerűség. Eközben a gitárral földön túli szférákba merészkedett. A földi és földöntúli közötti feszültség – ez az, amitől robban a zenéje. Az üzenet, hogy nincsenek határok, hogy mindent szabad. Mára persze ezt a mottót minden középszerű alak is zászlajára biggyeszti. Nyugodtan röhögjünk rajtuk. Mindent ugyanis csak annak szabad, aki meg is tudja valósítani azt a mindent. Hendrix képes volt rá.

A szerző a Heti Válasz munkatársa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.