A beszállítókat sarcolják a láncok

Nem hárítható át a válságadó sem a vásárlókra, sem a beszállítókra – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). Lapunknak a hazai termelők és gyártók ugyanakkor állítják, hogy a kereskedőláncok már nem hivatalosan jelezték nekik: velük fogják megfizettetni a válságadót.

D. Horváth Gábor
2010. 10. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az OKSZ közleménye kitér arra is, hogy 2009-ben az óriásmultikat is magában foglaló kiskereskedelmi ágazat „eredménye” több mint harmincmilliárd forint veszteség volt. Az elmúlt öt évben ezermilliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéssel gyarapították állami támogatások nélkül a nemzetgazdaság beruházásait, a legnagyobb láncok tízezer számra foglalkoztatják a magyar munkaerőt az ágazati átlagnál több bérért. A jelenlegi törvények – köztük a fogyasztóvédelmi és a versenytörvény, valamint a beszállítóvédelmi előírások – minden lehetséges visszaélést tiltanak, így az OKSZ szerint az esetleges visszaélések ellen a jog talaján fel lehet lépni.
A hazai beszállítók azonban másként látják a helyzetüket.

*

Véleményük szerint mind a hazai, mind a külföldi üzletláncokra igaz, hogy a jogszabályok kikerülésének kreatív technikáival már most is elvonják tőlük az őket megillető haszon jelentős részét. Előfordul, hogy akár több mint a felét. Sérelmeiket azonban nem tehetik szóvá, mert a piacot szinte teljesen lefedő láncoknak tökéletesen kiszolgáltatottak, amelyet alátámaszt az is, hogy az OKSZ hiába hivatkozik a beszállítók védelmét jelentő törvényekre, a lapunkat tájékoztató hazai beszállítók közül egy sem meri vállalni a nevét.
A beszállítók az elvonási technikákról szólva elmondták, hogy a hatóságoknak mindez könnyen ellenőrizhető a cégek könyvelésében, amelyből azonnal kitetszik, hogyan áramlik vissza a láncokhoz tőlük a pénz. Az éves keretszerződések megkötésekor a láncok ugyanis kikötik, hogy csak bizonyos általuk térítés ellenében nyújtott „szolgáltatás” fejében hajlandók átvenni tőlük az árut, ami nyomon követhető a szerződések mellékletét képező, úgynevezett kondíciós lapokon. Ilyen megfizetendő szolgáltatásként említik a logisztikai vagy tárolási díjat, de a reklám- és marketingköltségeket is, amely magában foglalja a hirdetési újságok kinyomtatását és terjesztését is. De ide tartozik a hálózatbővítési díj, a kihelyezési vagy feltöltési díj is. Ez utóbbi például azt jelenti, hogy a láncok munkaerőhiányra hivatkozva korábban nem tették ki és nem pótolták folyamatosan a termékeket a polcokon, ami az ő feladatuk lenne. Azért, hogy ne maradjanak üresen, a beszállítók maguk kényszerültek a feltöltésre, vagy külső cégeket bíztak meg ezzel. Ma már javarészt a láncok teszik ki a termékeket, azonban – indokolatlanul – díjat számítanak fel érte.
Ezekre a technikákra a kereskedőknek azért van szükségük, mert olyan látszatot tudnak kelteni, mintha nem a beszerzési ár alatt értékesítenék a termékeket, ami törvénybe ütközne. Azonban valójában mégiscsak ez történik, ami a gyakorlatból is kiderül: nem a termékek árának egészét fizetik ki a termelőknek, hanem levonják belőle az általuk nyújtott „szolgáltatások” díjának összegét. Így a hazai beszállító a szerződéses ár helyett a csökkentett árhoz juthat csak hozzá.
Forrásaink azt is állítják, hogy a pénz visszaáramoltatásában nincs különbség a magyar és a külföldi láncok között, amely stílust – ha úgy tetszik, kultúrát – a külföldiek teremtették meg Magyarországon, ám ma már a magyar láncok is általánosan használják. Szerintük a helyzet folyamatosan átalakul, s a harmincnapos fizetési határidő betartásában a magyar láncok már kevésbé megbízhatók, mint a külföldiek. Ők ugyanis a késedelmes fizetés esetén nem hajlandók kamatot fizetni, amelynek elfogadására a beszállítót rákényszerítik.
Utóbbiak egyöntetű véleménye, hogy a válságadó rájuk hárításával tökéletesen ellehetetlenítik őket. Termékeiket a láncok az úgynevezett saját márkás termékeikkel fogják kiváltani, amelyekkel manapság a beszállítói árakat törik le a láncok, s amelyeknek származása és minősége a gyanútlan fogyasztók számára gyakorlatilag ellenőrizhetetlen. Ez az oka például annak, állítják, hogy Nyugat-Európában az ilyen termékek nagyon ritkán fordulnak elő a boltokban, vagy szinte ismeretlenek.
A hazai beszállítók egyúttal arra kérik a kormányt, hogy szigorítsák meg a nemrég elfogadott kereskedelmi törvényt, hogy csökkenjen kiszolgáltatottságuk a kereskedelmi láncok elfogadhatatlan magatartásával szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.