A rossz paradigma fogságában

Róna Péter
2010. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gazdasági és társadalmi vergődésünk nem valamiféle kisiklás eredménye, például a Medgyessy- vagy Gyurcsány-kormányok túlköltekezése, amelyet a helyes útra – mondjuk a Bajnai fasorra – való visszatéréssel korrigálni lehet, hanem egy gyökeresen téves paradigma követése. A hagyományos magyar gazdaságpolitika paradigmája a felzárkózást a külkereskedelemre építi, a külkereskedelemre épített gazdaság tőkeigényét pedig a külföldi tőke – beleértve a külföldi hitelt – hivatott fedezni.
Bár a felzárkózás tényezők sokaságából áll össze, gazdasági értelemben a szokásos mutató az egy főre jutó GDP. Amellett, hogy a mutató alakulása egyáltalán nem egy sikeres felzárkózási pálya ívét tükrözi, a szám két egymástól gyökeresen eltérő világ, a multik és a honi gazdaság világának egyvelege. A szám azonban egy sor további mutató – például a költségvetés hiányának, az újraelosztás vagy a K+F-re fordított források mértékének – része. A gazdaság elemzése és az elemzésre épített gazdaságpolitika egy olyan valósággal foglalkozik, amely nem is létezik, mert két valóság van, és a kettőnek nincs közös nevezője. Persze minden piacgazdaság sok rétegből áll össze, de a magyar gazdaság dualitása, az éles, gyakorlatilag áthidalhatatlan törésvonal, amely elválasztja a honi ipart, mezőgazdaságot és szolgáltatásokat a multik világától, szélsőséges. Az áthidalhatatlan gazdasági törésvonal aztán áthidalhatatlan társadalmi és politikai törésvonalat eredményez.
Mivel magyarázható a kettészakadás? A magas újraelosztással és a krónikus költségvetési hiánnyal, ami elszívja a honi beruházásokhoz szükséges forrást? A hazai beruházások kiugróan magas tőkeköltségével? Vagy azzal, hogy forrásainkat aránytalan mértékben a paradigma szolgálatába állítottuk? Mi okozza a magas újraelosztást és költségvetési hiányt? A politika felelőtlensége vagy az alulfoglalkoztatottság, a magyar gazdaság megroppant teljesítőképessége? Mivel magyarázzuk ezt a megroppanást, ezt a kiugróan magas alulfoglalkoztatást, ha csak nem a duális gazdaság kialakulásával?
A külkereskedelemre épített magyar paradigma valójában nem a külkereskedelemre, hanem a bérmunkára épül, és ebből ered a kettősség lényege. Miközben a magyar külkereskedelem a GDP 170 százaléka, szemben az exportbajnok német 79 százalékkal, a magyar export importtartalma 80-82 százalék, szemben a német 38 százalékkal. Gyakorlatilag a hatalmasnak látszó magyar exportnak édeskevés a magyar tartalma; a bérmunkán kívül és a bérmunka díján kívül a leányvállalat által megtermelt jövedelemből szinte semmi nem marad a magyar nemzetgazdaságban, ha a támogatások és kedvezmények mértékét is figyelembe vesszük. A paradigma elégtelen teljesítőképességét jól tükrözi a fizetési mérleg „külföldi tulajdonosi jövedelem” sora, amely szerint a külföldi tulajdonosok évente mintegy 4500 milliárd forintot vonnak ki az országból. A stratégiát akkor lehetne sikeresnek tekinteni, ha a külkereskedelmi mérleg többlete ezt az összeget legalább fedezné, de 2000 óta a mérleg és a kifizetett külföldi tulajdonosi jövedelem fedezet helyett egy 26 000 milliárd forintos deficitet halmozott fel. Még a kimagaslóan sikeres 2009-es külkereskedelmi mérleg közel ezermilliárd forintos többlete is csak a fizetett külföldi tulajdonosi jövedelem negyede volt. Mindaddig tehát, amíg a külkereskedelmi mérleg többlete nem éri el a jelenlegi szint négyszeresét, a paradigma adósságtermelő. Elképzelhető a fiskális és a monetáris politikának egy olyan kombinációja, amely egy ilyen mértékű növekedést eredményezne? Hosszabb távon, a paradigma gyökeres átalakításával igen, de a külföldi tőkével jelenleg előállított export szerény honi tartalmának értéke nem képes a fogyasztás drasztikusan megnőtt importtartalmát és a külföldi tőke árát fedezni.
A sikeres külkereskedelemre épített stratégia szerkezete egészen más. Célja nem a globális cégekhez való kapcsolódás, nem a beszállítói státus elnyerése, hanem ellenkezőleg, a globális cégek uralmától való szabadulás azoknak a réspiacoknak (niche market) a feltárásával, amelyeken az ármeghatározó képesség kialakítható, és a hozzáadott érték zömét a honi piac biztosíthatja, ellentétben a bérmunka, az alapanyag és a félkész áru előállításával. Egy négyszáz főt alkalmazó német cég kezében van az acélvágó lézerberendezések világpiacának nyolcvan százaléka. A japán Shimano ellenőrzi a kerékpársebességváltó-piac 62 százalékát. A hetven főt alkalmazó, kölni Herrmann GmbH szállítja a csomagolásban alkalmazott páraelvonó párnácskák hetven százalékát, a finn Fiskarsé az ollópiac mintegy harmada stb. A multik ugyanis nemcsak ellenőrzik, hanem egyenesen megszabják beszállítóik profitrátáját, és amikor az a túléléshez szükséges szintet meghaladja, árleszállításra kényszerítik a beszállítót.
A magas foglalkoztatási ráta számos tényező sikeres összehangolásának az eredménye, de két feltétel nélkülözhetetlen: a fizetőképes kereslet és a befektetett tőke árának megtérülését valószínűsítő befektetési lehetőség. Sajnos a magyar statisztikai rendszer nem követi a fizetőképes kereslet alakulását. A „disposable income”-nak megfelelő „rendelkezésre álló jövedelem” – amit követ – nem veszi figyelembe a háztartások kötelező kiadásait, mint a hiteltörlesztést, a közműdíjakat stb. A nemzetközileg is használt fogalom, a „discretionary income” – a „szabad felhasználású jövedelem” – nem szerepel a magyar statisztika eszköztárában, de minden jel arra mutat, hogy itt komoly romlás következett be. A sérülés pedig egyenesen a fizetőképes kereslet romlását vonja maga után. Ha a fizetőképes kereslet csökken, a megtérülési ráta csak a tőkeköltség, tehát a reálkamat arányos csökkentésével biztosítható. Itt tehát felmerül a kérdés: miért marad el immár hosszú évek óta a nem multiberuházások volumene még az éves amortizációtól is? Csak nem azért, mert a fizetőképes kereslet, a beruházások és a reálkamat közötti összefüggés nem élvezi a Magyar Nemzeti Bank (MNB) figyelmét?
Túl a duális gazdaság rohamos és szélsőséges kialakulásán, az alulfoglalkoztatottságon, a fizetőképes kereslet és a honi beruházások összeroppanásán, a nemzetgazdaság állapotának hiteles elemzése az elképesztő méretű – a GDP 5,8 százalékát megközelítő – negatív kibocsátási rés gyökereit is fel kell hogy tárja. Az ilyen méretű negatív kibocsátási rés ugyanis alapjaiban cáfolja az MNB monetáris politikáját, hiszen az infláció semmiképp nem tulajdonítható valamiféle, a kínálati oldal kapacitását meghaladó keresletnek. A jegybank feltételezése, miszerint minden inflációs jelenségre a kamatpolitika az orvoslat, csak egy feltételezés. Az összeroppant „discretionary income” és az egészségtelenül magas negatív kibocsátási rés arra utal, hogy a monetáris politika hatása az inflációra – ha egyáltalán kimutatható ilyen hatás – kizárólag az árfolyamcsatornán keresztül érvényesül. Érvényesülése pedig az importáruk versenyképességének növelésén, tehát a honi gazdaság további zsugorításán keresztül valósul meg, miközben az infláció valós, a monetáris politikára immun gyökerei – a verseny, a valós piacok hiánya, a hatósági árak és adók szinte folyamatos átrendezése vagy a kartellek uralma – feltáratlanul marad.
Mivel lenne magyarázható az a tény, hogy a magyar hitelfelvevők átlagban több mint másfélszer akkora kamatmarzsot fizetnek devizahiteleikért, mint a csehek? Miért kerül egy sima forintátutalás mondjuk Kaposvárról Budapestre két és félszer annyiba ugyanannál a banknál, mint egy euróátutalás mondjuk Grazból Bécsbe? Miért volt az elmúlt hat év mindegyikében a magyarországi bankrendszer a legjövedelmezőbb az Európai Unióban? Az OECD-tagországok közül miért egyedül Magyarországon minősíthetik a bankok a kamat kiszámításának módszerét üzleti titoknak? A nagy kiskereskedelmi láncok mindegyikének magyarországi egysége miért a legjövedelmezőbb vagy a legjövedelmezőbbek egyike az unióban? És mivel magyarázzuk az MNB hallgatólagos beleegyezését a devizahitelezés elburjánzásába, hacsak nem egy olyan árfolyamra való törekvéssel – a devizahitelezés ugyanis a forint árfolyamát erősítette –, amely biztosítja a külföldi tőke megtérülési rátáját? Persze az erős forint politikája kipukkadt, mert a forint árfolyama lényegesen meghaladta a nemzetgazdaság teljesítőképességét, de ott maradt a nyakunkon a korábbi, irreális árfolyam torzszülöttje, a hatalmas devizahitel-halmaz. De az MNB továbbra is ragaszkodik elméletéhez, miszerint a gyenge forint inflációt gerjeszt, annak ellenére, hogy a forint eddigi gyengülése a devizahitel-törlesztések növekedésével a GDP körülbelül 1,2 százalékával vetette vissza a fizetőképes keresletet.
Ezzel vissza is jutunk a közgazdaságtan ok-okozati összefüggéseinek bizonytalanságához, amiért aztán nehéz kimutatni a téves paradigma torzító hatását. Azért javult az idén a külkereskedelmi mérleg, mert a fogyasztás mérséklődött, vagy azért, mert az árfolyam markáns gyengülése javította a nemzetgazdaság versenyképességét? De miért mérséklődött a fogyasztás? A csökkentett deficit miatt vagy azért, mert a gyengébb árfolyam leapasztotta a háztartások diszkrecionális jövedelmét?
Nem lehet a fenti kérdésekre azt válaszolni, hogy minden rendben lenne, ha a költségvetés hiányát lefaragnánk a megfelelő „strukturális reformok” segítségével, azaz még több embertől még többet vennénk el ahelyett, hogy a társadalom mindennapi életének alkotó elemeivé tennénk őket. A kettős gazdaság nem írható a költségvetés számlájára. Ellenkezőleg. A költségvetés vergődése, az egész nemzetgazdaság eladósodása a kettős gazdaság keserű gyümölcse.

A szerző közgazdász,
az oxfordi egyetem (Blackfriars Hall) vendégtanára

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.