A tündérek földjén

Hosszú, kalandokkal teli út vezetett az első karcsai mesetalálkozóig, amelyet a hét végén rendeztek a bodrogközi településen, amelyről úgy tartják a helyiek: ott van a magyar népmese „töve”.

Varga Klára
2010. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pápai Istvánné Páhi Emma az utolsó karcsai mesemondó azok közül, akiknek a meséit Nagy Géza helytörténész a hetvenes-nyolcvanas években feljegyezte, s azok az Akadémiai Kiadó által megjelentetett mesekönyvben olvashatók. Emma néni a hosszú út elején a karcsai nyári konyhában mesélt minden este. Aztán amikor mindenkinek tévéje lett, előbb elmaradtak a falusiak, kinevették, kicsúfolták. Emma néni magában mondta a mesét, álmában mesélt, aztán végül abbahagyta. Betegség, magány, családi tragédiák után Halmy György filmrendező és mások segítségével elkerült Karcsáról, hogy életben maradhasson, és újrakezdje a mesélést. Segítsen megadni a választ arra a kérdésre is, hogy a falvak, a közösségek szétzilálása után feltámadhat-e, élhet-e újra a mese.
Emma néni és a mese nagy visszatérése volt hát ez a nap a Bodrogközbe, ahol a Karcsa vize felett valaha – így tartották a helyiek – tizenkét tündér táncolt. Most is vannak – újabban egyre többen –, akik tündéreket, angyalokat látnak itt is, ott is, de talán mindenhol megeshet ez, ahol megjelennek a „pestiek” és a kamerák.
Emma néni egy régi meséjét mondta el a vadászról, aki az erdőben nem talált már vadat, hát megparancsolta a feleségének, hogy a saját gyermeküket főzze meg az asszony. Voltak, akiket megrémített a furcsa, véres mese, de a Budapesti Meseiskola tanárai, köztük Pápes Éva mesekutató és Nádor Judit sámánságkutató arról beszéltek, hogy a férfi vadász főhős éppen korunkat jellemző alak, aki mivel a szellemi és egyéb erők nem tudják táplálni, mert mindent elpusztított, már a jövőjét, a gyermekét falja fel. Emma néni meséje persze a boldog kiutat is megmutatta ebből a helyzetből, azt sem titkolva, hogy a pusztító erőre pusztulás vár.
Páhi Emma mellett más mesemondók, bábosok is olyan meséket hoztak, amelyek az előttünk álló szellemi átmenetet segíthetik, de a kacagtatásról sem feledkeznek meg. A halhatatlanságra vágyó s végül a csillagokba költöző királyfi meséjét Fabók Mariann és Orbán Dénes bábfeldolgozásában is láttuk, és Tamás Margittól is ezt a mesét hallottuk, a felvidéki palóc Badin Ádám és felesége a Juhfia Jankó meséjét bábozták, amely a Fehérlófia monda egyik változata. Erdélyből Angi Pityu és az Árnyékszínház hozott székely meséket.
A helyiek emléküléssel adóztak Nagy Géza emlékének. Az Újhajtás néptánccsoporttal, gyermekek meseillusztrációinak kiállításával is készültek a mesetalálkozóra. A bábosokat gyerekek, szülők, tanítók, tanárok is megnézték, de Emma néni meséit nem hallgatták közülük olyan sokan. A meseelemzésekre sem sikerült becsábítani a helyi, környékbeli értelmiséget. Pedig most már biztos, hogy a mese nem halt meg, csak azt nem tudjuk még, hol és hogyan folytatódik a közösség és a mese közös élete.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.