Dunaújfalu román kori temploma

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2010. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pozsony keleti szomszédságában, a régi magyar főváros központjától alig húsz kilométerre, a Csallóközt észak felől bekerítő Kis-Duna közelében található Dunaújfalu (Nová Dedinka). 1960-ban jött létre Sáp és Újfalu egyesítésével. Mindkét település középkori alapítású, és egészen a közelmúltig csak magyarok lakták. Újfaluról 1283-ban találunk feljegyzést első ízben, Vyfalwként írott alakban. A XIV. század elejétől – birtokosa, a pozsonyi káptalan összeírásaiban – Pomsa néven szerepel. 1328-ban is e formában, 1397-ben már Pomsaháza néven olvashatni róla, névadója kilétét homály fedi. 1445-ben Temesközi Bálint, Pozsony királyi várának kapitánya a földesura. 1479-ben Temesközi Miklós eladta a községet Vas Andrásnak; 1647 után a gróf Pálffy család uradalmához tartozott Újfalu. Az 1910. évi népszámláláskor 355 magyar lakost írtak össze a településen.
Sápot – Saap – formában 1252-ben említik először írásban. 1256-ban Botho a földesura, a középkorban sápi nemesek a birtokosai. 1367 és 1368-ban Alsó- és Felsősáp elnevezéssel is találkozni határának leírásában. 1387-ben a sápi Jordán fia László Hideghéthy Jakab unokájának, Erzsébetnek adja el itteni földbirtokát. 1399-ben szintén feltűnik a titokzatos Pomsa helységnév az akkoriban már Nagysápként is emlegetett község szomszédságában. A török háborúk idején elnéptelenedett a település. 1681-ben pusztaként írják össze a Pálffyak uradalmainak hosszú listáján. Lassan visszaszivárgó, többnyire protestáns lakói visszatértek az újonnan érkező telepesek – és a kegyuraság – katolikus vallására. 1715-ben már nemesi községként említik Sápot a Pozsony vármegyei urbáriumban. 1910-ben 369, túlnyomó részben magyar lakosa volt a falunak. Az 1938. évi első bécsi döntéssel – Újfaluval együtt – Sáp is viszszatért Magyarországhoz. Az 1945 után visszaállt trianoni status quo és Pozsony közelsége meggyorsította a magyarok beolvadását a többségi etnikumba, az utóbbi két évtizedben sokan költöztek ide a szlovák fővárosból. Dunaújfalu 1700 körüli lakosából ma már alig négyszázan vallják magukat magyarnak.
A Csallóköz településtörténeti leírásából kiderül, hogy a mai egyesített Újfalu határában – a Fekete-víztől (Cierna voda) délre – lévő területen található templom azonos a XIV. században Pomsa néven ismert község egyházával. Mára csak a templom és körülötte a – jelenleg is használt – temető mutatja az elenyészett falu helyét a kövér szántóföldektől övezett alacsony dombháton.
1978 őszén, amikor először felkerestem a XIII. századi kápolnát, romos állapotban találtam. Teteje nem volt, csupasz falvégeit, gazdagon tagolt, míves román kori téglaarchitektúráját eső mosta, fagy mállasztotta, szél koptatta, emberkéz általi rontás-bontás gyorsította a pusztulását. Nem volt könnyű a belsejébe hatolni a bokroktól és csalántól, épp csak a megfigyelhető részleteit lehetett egybevetni az alaprajzával, megmérni, lefotózni se nagyon hagyta magát. Lemondóan hagytam ott a veszteségeink listájára aspiráló műemléket. Harminckét év elmúltával, szeptember közepén látogattam el ismét a Dunaújfalu szélétől egy kilométerre fekvő, aszfaltozott úton megközelíthető temetőbe. Közepén, mintha varázslat történt volna, ott áll a templom, fehér falaival, piros cseréptetejével, a reménytelenség cáfolatául. A sírokat gondozó magyar asszonyok kérés nélkül eligazítottak, hogy juthatok be az épületbe.
A keletelt tengelyű, egyhajós templom vékony mészvakolata alatt ívsorrá összefűződő vakárkád és a külső falat szabályos sávokra osztó függőleges lizénák tanúsága szerint a Kisalföld egységes, XIII. századi téglaépítészetének jeles emléke a megmentett sápi egyház. Teljes belső hossza 14 méter, ebből kilenc méter a (hét méter széles) hajó, amelynek nyugati oldalán kegyúri karzat látható az eredeti téglapillérek helyett fából készített oszlopokon. Az első, XIII. századi szentély félkör alakú volt körbefutó párkánysorral és szintén a lábazatig lefutó lizénákkal az apszis külső ívén, ezt azonban a XIV. században nagyobb, a nyolcszög három oldalával záródó szentélyre „cserélték ki”. A román korból a gótikába való átmenet leolvasható az ablakok formájáról. Míg a hajón félkörös tölcsérablakokat látunk, a szentély déli, lőrésszerű ablakainak béllete már enyhén csúcsíves. Román stílusú a déli bejárat, a szentélyt a hajótól elválasztó kettős diadalív megint csak az átmenet jegyében készült: egyszerre félköríves és gótikus. Egyetlen, az apszis keleti tengelyének támaszkodó erős pillér hivatott enyhíteni a szentély fiókos boltozatának az oldalfalra nehezedő nyomását.
A román kori templom nyugati oldalához eredetileg harangtorony csatlakozott, amit talán a szentély átépítésével egy időben – vélhetően statikai okból – lebontottak. Belső lábazati pilléreinek csak a helyét találták meg, a külsőkre a markáns téglagyámok emlékeztetnek a homlokfalon. A mostani megújításkor fából ácsolt huszártorony az 1691. évi renoválás alkalmával készült fatorony helyére került. Az 1987-ben történt műemléki helyreállítás nagy meglepetése a vakolatrétegek alól napvilágra került XIV. századi falfestménysorozat. Szent Miklós püspök és Szent Katalin alakját a diadalív szentély felőli oldalán, Szent Mihály főangyal gótikus freskóját a hajó felől látjuk. Az ásatáskor előkerült a föld alól a román kori keresztelőmedence is, annak bizonyítékául, hogy a templom Sáp plébániai egyháza volt. Alapítója és építtetője alighanem az 1256-ból név szerint is ismert Botho volt, aki a parókia védőszentjeinek Szent Fülöp és Jakab apostolokat választotta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.