Jelképes oszlopok között

Szatmárnémetiben, a főtéren álló patinás épületben, a helyi múzeum kiállítóhelyeként működő Vécsey-házban rendeztek tárlatot Vásárhelyi Antal grafikusművész alkotásaiból. Az 1979-ben Magyarországra áttelepült művész majd negyven év után tér vissza műveivel szülővárosába.

P. Szabó Ernő
2010. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet-e valaki próféta a saját hazájában? – jutnak az ember eszébe a szállóigévé vált bibliai szavak, amikor egy-egy művész évtizedek múlva hazatérve saját szülővárosában állítja ki alkotásait. Nos, az utóbbi években egyre több igenlő válasz hangzik el a kérdésre, a művek átlépik a Kárpát-medencén belüli határokat, de a többit is, a világ nagy részén, s miközben kezd helyreállni az időbeli kontinuitás, egymásra találnak a kortársak, annak a közös kincsnek a birtokosai és gyarapítói, amelyet a magyar művészet, kultúra egésze jelent. Vásárhelyi Antal művészként, művészetszervezőként eddig is sokféle módon kivette a részét a gyarapításból. A kortárs magyar grafika nagy nyeresége volt például, hogy évtizede újraindította a Magyar Rézkarcoló Művészek Egyesületét, amelyet, a hozzá tartozó műhellyel és galériával együtt máig is vezet. És időnként – két tárlat vagy konferencia megszervezése között – megmutatja a saját műveit is.
Az utóbbi években – jelzi a Vécsey-házban rendezett tárlat – Vásárhelyi rajzai, festményei egyre személyesebbek lettek, egyre letisztultabbak, tömörebbek a kompozíciók. Miközben Vásárhelyi fekete-fehér lapjainak sokféle rajzi minősége, a geometrikus formákhoz társuló gesztusok a festészet felé nyitották meg a grafika lehetőségeit, az utóbbi években készült festményein addig erőteljes a grafikai elemek jelenléte, a képi szerkezetet meghatározó motívumok erőteljes hatása. Ez a műfajok, technikák közötti erősödő átjárás talán részben annak is köszönhető, hogy egyre mélyebbre jut abban a világban, amelyet a lapjain megjelenő irracionális térrendszer modellez, egyre jobban érzi, érti az összefüggéseket, vagy inkább ellentmondásokat, amelyek meghatározták, hogy mi történjen a világgal a XX. században.
Úgy bontja föl a teret, szabdalja szét a síkokat, majd rakja össze őket újra, ahogyan az a hétköznapi világot szervező vagy éppen az összefüggéseket a tudomány eszközeivel vizsgáló ember számára lehetetlen, csupán a művészi invenció képes elhitetni. Szimbolikus oszlopai, Fragmentói, Téri installációi, Térstruktúrái, Strukturális valóságai között úgy vezeti műve nézőit, hogy megmutatja, pontosabban sejteti a végleges eltévedés veszélyét, de felvillantja a reményt is, hogy az út végén, valahol vár ránk valami olyasmi, ami megéri a keresést.
A legutóbbi hónapok lemezlitográfiáiban gyakran irónia, vagy éppen önirónia érződik, ahogyan azt a Tévút, avagy a lépcsőn fel kell menni, a Szűk már a tér?, Kelet–nyugati dimenziók jelzi. A szigorú szerkezethez, a tömör kompozícióhoz pedig ezúttal több esetben is emberi figurát társít, amivel éppenséggel az üzenet személyes jellegét erősíti, még akkor is, ha ez a társítás inkább a kételyt, mintsem a bizonyosságot fejezi ki, ahogyan azt a Mutatom az irányt, az Eltávozás, a Szikra a születés, Az élet jelképe mutatja. A művek arra utalnak, hogy a XXI. század elején a gyűlölet és az istenítés szélsőségei között az egyik legnagyobb hiánycikk a termékeny kételkedés, a pontosan megfogalmazott kérdések, amelyek révén megtudhatjuk honnan jövünk, kik vagyunk, hová megyünk, s amelyek azt ígérik, hogy a kérdések korszakát egyszer fölváltja a válaszoké. Vagy legalább a bizonyosságé, hogy ez az időszak egyszer elérkezik, mint az az állapot, amikor valaki a saját hazájában is próféta lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.