Nincs több APEH-os fesztiválozás

Több millió forintot spórol az adóhivatal azzal, hogy az idén nem állított sátrat könnyűzenei rendezvényeken, nem költ reklámokra és plüssbabákra, gyermekeknek szóló képregényekre sem áldoz. Ebben az évben a legnagyobb vállalkozásokról készült kiadvány sem jelenik meg, ám ennek nem csak anyagi okai vannak.

Jakubász Tamás
2010. 10. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiadványokon, ajándék figurákon és fesztiválokon spórol az adóhatóság. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) szóvivőjétől megtudtuk, hogy a nehéz anyagi helyzet miatt a szervezet az idén minden reklám jellegű kiadástól eltekint. Burillák Attila azzal kezdte, hogy a hatóság ebben az évben sem a nyári Sziget fesztiválon, sem más könnyűzenei rendezvényen nem vett részt, nem állított sátrat. Méghozzá azért, mert egy-egy efféle megmozdulás a hatóságnak s így az adófizetőknek több millió forintjába kerül.
Az APEH nem csak a fesztiválozással hagyott fel. A hivatal nem indít adózást népszerűsítő reklámkampányt, és a közteherviselés fontosságát hangsúlyozó, gyermekeknek készült képregényt sem ad ki. A hatóság korábbi vezetősége tavaszszal mesefigurát terveztetett, amelyet utóbb Adómanónak keresztelt el. Az APEH a rajz alapján négyszáz plüssbabát is rendelt nyolcszázezer forintért. Burillák Attila ezzel kapcsolatban közölte, hogy a hivatal sem korábban, sem a jövőben nem védeti le a figurát, mert nem szeretné feleslegesen szórni az adófizetők pénzét, és azt a jövőben egyáltalán nem használja.
Az idén nem jelenik meg a száz legnagyobb idehaza működő cég és az ötven legjobb eredményt elérő pénzügyi vállalkozás adatait közlő füzet sem. A Top 100-as kiadványként ismert összesítést az elmúlt években az adóhivatal a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával (MKIK) közösen adta ki. A vaskos kötet a legnagyobb társaságok vezetőivel készült interjúk mellett elvben a nagyvállalatok adózási és más információit is tartalmazza. A cégek és bankok fontos számai azonban csak akkor jelenhetnek meg, ha az érintett vállalkozások hozzájárulnak adataik közléséhez. A tavalyi kötetben emiatt igen sok hely maradt üresen. A száz legeredményesebb társaság közül 29 nemhogy a részletes adatait, de még a nevét sem adta meg. Így homályban maradt például, hogy 2008-ban mely cégek érték el idehaza a harmadik és a negyedik legnagyobb árbevételt. A pénzügyi szféra számba vett ötven vállalkozásából nyolc szintén megőrizte inkognitóját. Emellett a nevük kiadását engedélyező cégek jelentős része titokban tartott bizonyos információkat: például azt, mennyi adót fizettek alkalmazottaik után. – Elsősorban a cégek titkolózása, másodsorban az anyagiak miatt döntöttünk úgy, hogy az idén nem veszünk részt a kiadvány elkészítésében – mondta az APEH szóvivője. Burillák Attila azzal érvelt: amíg a legnagyobb vállalatok nagyjából egyharmada még a nevét sem közli, addig felesleges a kötetet kiadni. – A hivatal egy mérvadónak kevéssé nevezhető kiadványra nem költ közpénzmilliókat – közölte.
Kérdésünkre Dunai Péter, az MKIK főtitkára elmondta: a kiadvány többmilliós költségén általában fele-fele arányban osztozik az adóhatóság és az MKIK. A két szervezet az utóbbi három évben adta ki az országos adatokat tartalmazó kötetet, míg egyes megyékben és régiókban már tizenöt éve megjelennek hasonló összefoglalók. A főtitkár elismerte, hogy némely cégek valóban ódzkodnak a nyilvánosságtól, feltehetőleg nem szeretnék mutatóikat a versenytársakkal megismertetni. Ettől függetlenül az MKIK bízik abban, hogy a jövőben megjelenik a Top 100-as füzet. Az APEH ettől nem zárkózik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.