A szerethető dokufilmfesztivál

Hegyi Zoltán
2010. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jihlavai nemzetközi dokumentumfilm-fesztivál állandó látogatói már megszokhatták, hogy az esemény együtt jár a város vizuális átrendezésével is. Ez alól az idei, a tizennegyedik sem kivétel. Az arculatért felelős Punk Deco stábja ezúttal raklapokban gondolkodott, ezekből készültek a székek, asztalok, a bárpult és a belváros több pontján felbukkanó bodegák, utóbbiakból egyet még a vetítések egyik helyszínéül szolgáló DKO Sztálin-barokk épületének egyik oszlopára is felbiggyesztettek, amitől az egész egy gigantikus madárles képzetét kelti. A dekorátorok derűs egyszerűsége és az adott épített környezet, a titokzatos, váratlanul előbukkanó, cseh boltíves belső terek együtt biztosítják az egyedi atmoszférát, olyan az egész, mintha a punkok belebonyolódtak volna egy időutazásba. És minden sarkon ott virít a kék Doc. Dream felirat, ami egy kicsit talán azt is jelzi, hogy Marek Hovorka fesztiváligazgató másfél évtizedes álma végleg megvalósulni látszik.
A szinte a semmiből induló fesztivál idei mezőnye rendkívül erősnek mutatkozik, a fősodorban egyaránt helyet kaptak a kapitalizmus és a globalizmus jelen helyzetét vizsgáló alkotások, a közösségeket bemutató munkák és az egyénre fókuszáló, bensőséges hangulatú művek. Jól érzékelhető a műfajon belüli átjárás, egy filmen belül is tetten érhetők a kísérleti, a beszélő fejes és a játékfilm felé kacsintgató elemek. A jellegzetes cseh humorra építő, vidáman ünnepélyes megnyitó ceremónia után vetített Matchmaking Mayor (ez esetünkben nem gyufa- gyártónak, inkább párkereső polgármesternek fordítandó) című cseh–szlovák film például az utóbbi két módszert variálja, és az elképesztő figurákból álló szereplőgárdának (is) köszönhetően bele is kerülünk nyakig a történetbe. Mely szerint egy (a Zemplén túloldalán fekvő) szlovák falucska túlmozgásos polgármestere rádöbben, hogy a települést a kihalás réme fenyegeti, mivel túl sok az egyedül élő nő és férfi. Ez ugyan az érintetteket szemlátomást nem zavarja túlzottan, de ha már a probléma felvetődött, azt meg is kell oldani. Rádiószózatokat intéz a lakossághoz felvilágosító jelleggel, majd személyes megkeresés útján is arra buzdítja a „szingliket” (a szó itt szinte szürreális és új jelentést kap, hiszen itt nem a libidójukat a vállalatvezetés oltárán feláldozó hölgyekről van szó, hanem komoly kommunikációs nehézségekkel küzdő falusi emberekről, akiknek a tradíció eltűnésével olyan helyzetekkel kell szembenézniük, amelyekkel felmenőik nem találkoztak), hogy ismerkedjenek és házasodjanak. A kultúrházba szervezett esteken Forman és Hrabal világát idéző jelenetek játszódnak le, a zene és a szituáció kilátástalan, és hamarosan jön a hajnali busz, mindenki indul dolgozni, virslit válogatni az üzembe, vagy autót javítani a műhelybe, ami azért eggyel jobb, ha valaki szereti.
Legalább annyira, ahogy a kamera szereti ezeket a közelmúltból itt maradt embereket, akik a szarvasos falvédők alatt, bájos kiskutyákat ábrázoló ágytakarókon ücsörögve nézik a tévét, mindörökre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.