A túlélés örök esszenciája

Jerzy Skolimowski Andrzej Wajdával és Roman Polanskival a fiatal lengyel film jelentős alkotója. A Kés a vízben forgatókönyvírója politikai alkotások sorával vette ki részét a lengyel filmgyártás sikereiből. Az évek során Cannes-ban, Velencében, Berlinben díjazták munkásságát. A rendező tizenhét év szünet után 2010-ben rövid idő alatt másodszor ült a rendezői székbe. Az ölés esszenciája című filmje a 67. Velencei nemzetközi filmfesztiválon a zsűri különdíját és a legjobb színész díját nyerte el. Történetének főhőse egy foglyul ejtett arab terrorista, aki egy baleset következtében kiszabadul az amerikai hadsereg fogságából, majd menekülése során meg kell harcolnia a túlélésért. Az ölés esszenciájának magyar vonatkozása is van: a lengyel–norvég–ír–magyar alkotás hazai koproducere Berger József és a Mythberg Films.

Kárpáti György
2010. 11. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szándéka szerint mennyire volt hangsúlyos a történetében a politikai üzenet?
– Őszintén szólva a történet politikai vonatkozása érdekelt a legkevésbé. Egyszerűen csak meggyőző háttérként szolgált a főszereplő számára egy olyan helyzetben, amely feltárja az emberi ellenálló képesség határait. Az egyén és ígérete betartása érdekelt igazán. Az érzékeny néző tudni fogja, hogy a film nem akar semmilyen politikai üzenetet ráerőltetni.
– Korábban meglehetősen ellentmondásos volt a politikához fűződő viszonya. Fel a kezekkel! című filmje tizennégy évig tiltólistán volt…
– A cenzúra döntése, amellyel polcra tették a Fel a kezekkel! című filmemet 1967-ben (bemutatását csak 1981-ben engedélyezték – a szerk.), fenekestül felforgatta az életemet. Az alkotás egy néma sikoly volt, provokáció, amit 32 millió lengyelnek címeztem arról, hogy mi a baj a fennálló rendszerrel. Témája miatt emigrálásra kényszerítettek. Külföldön aztán elfogadtam az első velem szembejövő munkát, hogy eltartsam a családomat, de ez többszörösen is nagy csapást jelentett nekem mind szakmai, mind etikai, mind pedig anyagi értelemben. Politikai filmeket készíteni abban az időben Lengyelországban egyet jelentett azzal a halvány, idealisztikus, pislákoló reménysugárral, hogy a filmek, akármilyen csekély mértékben is, de talán játszhatnak valamiféle apró szerepet az ország rezsimjének gyengítésében. Napjaink globális konfliktusait elnézve nem tudom elképzelni, hogy a mai filmek másképp tennének.
– A film nem jelöl meg sem teret, sem időt. Bárhol, bárkivel megeshet, amin a főszereplő keresztülmegy?
– Szeretek erre a filmre egyetemes történetként gondolni. A részletek – a tájak, az egyenruhák, a fegyverek és a résztvevők nyelve – talán eltérők lehetnek a történelem bizonyos pontjain, de a főszereplő egyszerű túléléstörténete mindig, minden korban és minden körülmények között megőrzi érvényességét.
– A filmben alig használ dialógust. Miért választotta ezt a koncepciót?
– Az ölés esszenciájának főszereplője nem mond összesen egy mondatnyi szöveget a filmben, de ez nem egy kigondolt jelkép, sokkal inkább természetes eredménye azoknak a körülményeknek, amely között a menekülő találja magát. Egyedül van egy idegen országban, s bárki, aki keresztezi az útját, potenciális ellenfél vagy egyenesen ellenség neki. Még ha megszólalna is, senki nem értené őt, és ezzel tisztában is van. A koncepcióm másik oka mindemellett, hogy fárasztónak találom azt a sok párbeszédet, ami napjaink filmjeire jellemző. Emiatt is örültem ennek a történetnek, amelyben a párbeszédek teljességgel feleslegesek voltak.
– A filmben több, a nézőt erősen próbára tevő jelenet is helyet kapott. Mennyire tartotta fontosnak ezek hangsúlyozását?
– Nem biztos, hogy egyetértek a felvetéssel. Sokkal több erőszakos és erotikus tartalom látható bármelyik napjainkban készült akciófilmben. Az ölés esszenciájában – más kollégáim alkotásaival ellentétben – a hős minden cselekedete magyarázható helyzetének extremitásával. A brutalitás a filmben nem alaptalan; eddig egyetlen sokkoló reakcióról sem hallottam.
– 1991-ben abbahagyta a filmkészítést, s csak 2008-ban ült viszsza a rendezői székbe. A két évtizedes szünet után visszatért, vagy újrakezdte a filmezést?
– Visszatértem. A Ferdydurke-kal nagyon elégedetlen voltam 1991-ben. Bemutatása után úgy éreztem, pihenőre van szükségem, és újfent meg kell erősítenem magamat művészként. A festészetre kezdtem koncentrálni, amely a filmezés mellett a másik igazi szenvedélyem, s amire addig sosem volt elég időm. Csak amikor festőként sikeressé váltam, akkor éreztem késznek magam a visszatérésre a kamera mögé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.