Az amerikai ismeretlen marad

A rutinos bérgyilkos egy utolsó munkát vállal, mielőtt kiugrik a szakmából. Bizalmatlanságában egy pap és egy prostituált kínál emberi kapcsolatot neki. Anton Corbijn videoguru régi vágású krimit rendezett George Clooneyval a címszerepben: Az amerikai.

Kárpáti György
2010. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olaszország vadromantikus vidéki táján idegenül mozog a külföldi. A helyiek csak „az amerikainak” hívják, úgy kilóg a helyi társadalomból. Kelletlenül várakozik az isten háta mögötti falucskában, s szemmel láthatóan a háta közepére sem kívánja a csodás olasz tájat. Megbízója azonban odarendelte, és bérgyilkosként csak az elvégzendő feladat, valamint a honorárium motiválja, igyekszik távol tartani magát az emberektől.
Az amerikai egy közhellyé silányított hollywoodi alapszituációból indul ki, amelyben egy bérgyilkos utolsó munkájára készül. Különösen jegyzett rendezők foglalkoztak az utóbbi években a bérgyilkosok belső indíttatásával, privát gondolataival, s a Leon, a profi, a Collateral – a halál záloga és a Nem vénnek való vidék is bizonyította, hogy akad még mondanivaló a témában. Ráadásul Michael Mann és a Coen testvérek után ezúttal sem kisebb kaliberű alkotó ült a rendezői székbe, bár Anton Corbijn neve inkább a zeneiparból lehet ismerős a nyilvánosságnak. Az előző két évtized egyik nagy hatású kliprendezője a Joy Division zenekarról készített dokumentumfilmje után ezúttal George Clooney főszereplésével készített régi vágású krimit, amely leginkább a hetvenes évek hangulatát idézi. Corbijn atmoszférateremtése hiteles és működőképes. A képeslapra kívánkozó tájképek mellett szokatlan beállítások teszik színessé a képi világot, és utalnak a rendező vizuális érzékére és előéletére. A hangulat megteremtése mellett a film legnagyobb erénye kétségtelenül Clooney magával ragadó alakítása. A Vészhelyzet című sorozat egykori doktora másfél évtized alatt korosztálya legjobb színészévé nőtte ki magát. Változatos szerepvállalásai révén jelenleg is beskatulyázhatatlan, így válik hihetővé karaktere bérgyilkosként. A kamera nem is tud betelni vele, mindvégig szorosan tapad rá, és amikor tanácstalanság érezhető a történetmesélésben, tőle várja a megoldást.
Éppen ez a gond Az amerikaival. A remek felvételek és a kiváló színészválasztás nem elegendő a magas színvonalú filmhez, s Corbijn nem képes a képeket megtölteni tartalommal, Clooney karaktere ismeretlen és felszínes marad. Pedig izgalmas felütés, hogy a számkivetett idegen éppen egy pappal és egy prostituálttal kerül közelebbi kapcsolatba. Gondolati szinten ugyanis mindegyik karakter meglepő hasonlóságot mutat egymással a társadalom átlagosságától való eltérésében. Amikor azonban tartalommal kellene megtölteni a képeket, elfolyik a feszültség, és üresjárattá válnak az egyébként míves beállítások. Az olasz vidék feltáratlan marad, a főszereplő nem kerül kapcsolatba a természettel, az idegen kultúrával való találkozás is kihasználatlan marad. Félbehagyott jeleneteket, félbemaradt cselekményszálakat kapunk.
(Az amerikai – színes, feliratos amerikai filmdráma, 103 perc, 2010. Rendező: Anton Corbijn. Forgalmazó: Palace Pictures.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.