Déryné Ózdon énekel

Regős István Munkácsy-díjas festőművész tárlatával nyitották meg a gyulai Várszínház felújított színháztermét és galériáját. A Szentendrén élő alkotó, akinek művei között a színház világához kötődő művek is találhatók, a legutóbbi évek munkái mellett a 90-es évekből származó képeiből állította össze november 17-ig látogatható kiállítása anyagát.

P. Szabó Ernő
2010. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több okból is kitűnő döntés volt, hogy éppen Regős István alkotásaival avatták fel a Várszínház megújult épületében lévő galériát. Egyrészt azért, mert a kora őszi alkonyatban a tárlatra igyekvők ugyanazokat a mágikus fényeket érzékelhették és élvezhették a színház épületéhez vezető utcákon, mint amilyenek a festményeken fogadták őket. Másrészt azért, mert a gyulai belváros történelmi hangulatú, a XIX. század szép évtizedeire emlékeztető terei éppen úgy a jelen és a múlt, a kultúra, a művészet sűrítményét adják, mint Szentendre, ahol Regős István él és dolgozik. Harmadszor természetesen azért, mert munkásságában fontos helyet kap a színházi tematika, mégpedig abban a tág összefüggésrendszerben megjelenítve, amelynek kereteit a magyar reformkor, a szellemi, morális, és a szó szoros értelmében vett országépítés kulisszái határozták meg.
Regős István szubjektív történelemidézése mögött nagyon is objektív értékrendszer található, ahogyan az olykor a naiv festészet motívumait, stílusrétegeit idéző megoldások is nagyon tudatosak. „Oktatási segédanyagokat” készít fiatalok és haladók számára, a tudományos diszciplína fontosságához méltó módon komolyan viselkedő tanárként mondja ki a kacagtató örök igazságot, miszerint: „Isten szeme mindent lát, el ne lopd a léniát!”
Klasszikus oszloprendek és posztmodern ablakformák, barokk, klasszicista és szocreál homlokzatok láthatók egyik legfontosabb színházhoz kötődő művén, A színház című, 2000-ben készült festményén, amely sajátos állásfoglalást jelentett abban a vitában, amely ma sem csitult el az új Nemzeti Színház körül, másrészt a konkrét épülettől elvonatkoztatva utal a különböző kultúrák megszületésének, gazdagodásának, kölcsönhatásának természetrajzára.
Hasonló módon építkeznek maguk a Regős-művek is, amelyekre a belga Ensor, Magritte éppen úgy hatott, mint a drámaíró Mrozek, a magyar reformkor szellemisége nem zárja ki a népi, vásári művészet elemeit vagy épp a művészet világától látszólag távol álló vizuális megnyilvánulásokat, a tudományos megnyilvánulások, a szemléltető eszközök tárát, a történelmi mozzanatok éppen úgy szerves részét adják a Regős-műveknek, mint a köznapi élet képei, a nagyváros és a magyar vidék, a természet jellegzetes motívumai, ha úgy tetszik, vizuális közhelyei. Az utóbbi évek művein a közlekedés, a helyváltoztatás, a kommunikáció eszközei egyre gyakrabban jelennek meg, utalva rá, hogy a technika és az ember közötti kapcsolat, a jeladás, a jel értelmezésének lehetősége-lehetetlensége továbbra is foglalkoztatja a festőt.
Épp úgy, mint az a hatás, amelyet a fények gyakorolnak a környezetre, mintegy átértelmezve a táj, a város motívumait, kérdéssé szelídítve az állításokat, talánnyá varázsolva a valószínűt. Mi az igaz és mi a valódi? Ezt kérdezik Regős képei, például az a kompozíció, amelyen, ahogyan a címe mondja, Déryné Ózdon munkásoknak énekel. Azok között a kulisszák között kereshetjük inkább az igazságot, amelyet ezen a festményen látunk, vagy azok között, amelyeket fölépítettek az emberek a XX. században, és különösen annak második felében maga köré – és nemcsak Ózdon, hanem mindenütt?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.