Dzsessz a csatorna túlpartján

Párizs, Amszterdam és Koppenhága is jó eséllyel pályázhatna az Európa dzsesszfővárosa címre. Ilyen megméretés ugyan nincs, de ha meghirdetnék, a győztes nagy valószínűséggel egy másik jelentkező, London lenne.

Turi Gábor
2010. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A La Manche csatorna, avagy az English Channel nem virtuális jelenség. Innen nézve az Egyesült Királyság Európa szerves része, a csatorna másik oldalán azonban ma is kontinensnek vagy tengerentúlnak nevezik és látják szárazföldünket. A víz, ha kell, elválaszt, ha kell, összeköt – nemcsak Európával, hanem Amerikával is. A rendszeres hajóközlekedés, no meg a közös nyelv miatt az Újvilágban keletkezett dzsesszmuzsika hamar megjelent és gyökeret vert a szigetországban, s az újdonságokra fogékony britek és az egykori gyarmatbirodalomból folyamatosan érkező bevándorlók egyvelege a zene kimeríthetetlen forrása lett. Az 58 milliós, fejlett és szervezett dzsesszkultúrával bíró országban ma is sokkal több jó zenész van, mint ahányat a csatornán innen ismerünk.
Bár a népesség döntő többsége Nagy-Britanniában sem a fővárosban él, kulturális értelemben London az eredő és a meghatározó. Itt székelnek a lemez- és könyvkiadók, a dzsesszmagazinok szerkesztőségei, itt vannak a zenei szervezetek, a vezető zeneoktatási intézmények, és itt található a legtöbb klub, ahol rendszeresen élőzenét lehet hallgatni. Nincs nap, hogy tucatnyi vonzó, élő program között ne válogathatna a közönség. A kiemelt koncertek helyszíne a South Bank Centre és a Barbican Centre. Vannak klubok – mint a leghíresebb, gyakran amerikaiakat is felléptető Ronnie Scott’s, a Pizza Express, a Club 606 –, amelyek napi nyitva tartással, étel- és italszolgáltatással, szigorúan üzleti alapon működnek. Vannak olyanok – például a Vortex, a Club Oto, a Bull’s Head –, amelyekben a zenehallgatás áll a középpontban, és akadnak olyan helyek is, amelyekben hetente vagy ritkábban adnak teret a dzsessznek. A közreműködők köre elsősorban a (fiatal) brit muzsikusokból kerül ki – van miből válogatni. A két legfontosabb tájékozódási forrás, az internetről is letölthető Jazz in London havonta 16 oldalon, a Time Out pedig heti bontásban ajánlja a koncerteket és helyszíneket.
The Bull’s Head, Barnes, szombat este. A Themze kanyarulatában, Délnyugat-Londonban található pubban békés helyi polgárok kortyolgatják söreiket. A koncert a hátsó Yamaha-teremben zajlik. Hatvanan-hetvenen lehetünk a száz főt befogadó teremben, hátul az egyik sarokban kis bárpult, a színpadon a brit dzsessz nagy tiszteletnek örvendő személyisége, a 83 éves Stan Tracey és kvintettje, amelyben a fia dobol. A zongorista fáradt benyomást kelt, feszes szerkezetű, szellemes post-bop szerzeményei azonban – mindenekelőtt a két fiatal szaxofonos, Simon Allen és Paul Booth lendületes szólói révén – erőtől duzzadó előadásban szólalnak meg. „Szeretek itt játszani – mondja az idős mester a szünetben, cigarettára gyújtva –, jó a terem, a zongora, a közönség; otthon érezzük magunkat.”
A Chelsea negyedben fekvő Club 606 jellegtelen, vörös téglás épületét sem könnyű megtalálni. „Foglaltam asztalt?” – kérdezi a pincehelyiségből kikukucskáló Steve Rubie klubvezető, maga is muzsikus. Időnként magyarokat is felléptet, pár napja szerepelt itt újra szép sikerrel Bolla Gábor szaxofonos és együttese. A színpaddal szemben, egy hátsó traktusban kapok helyet. Alkoholos italokat, tehát sört sem szolgálnak fel, ha vacsorát nem rendelek. Ide 150-en is beférnek, az igazi klubhangulatot árasztó termet fiatalok töltik meg, esznek, isznak, de azért a zenére is figyelnek. Patrick Woods együttese játssza melodikus, ritmusközpontú zenéjét, a szaxofont Mark Lockheart fújja, akit az év zenészének választottak 2010-ben.
Néhány sarokkal arrébb, a híres King’s Roadon országos tehetségkutató verseny döntőjét hirdeti a plakát. A Pheasantry nevű pizzéria alagsori éttermében a Musicians’ Company egyesület tagjai szavaznak a színpadon muzsikáló hat fiatal valamelyikére. Magam is kitöltöm a cédulát, és visszaigazolásként hallgatom az eredményhirdetést: Nathanial Facey színes bőrű szaxofonos lett a győztes. Mást is ünneplésben részesítenek: a társaság életműdíját a kiváló énekesnő, Norma Winston veheti át, aki Nikki Iles zongorista rögtönzött kíséretével egy szép ballada érzelemdús előadásával köszöni meg a gesztust.
Annak, aki a dzsessz kísérletező irányzataival is találkozni akar, a város túlsó felébe, Északkelet-Londonba kell utaznia. Az avantgárd zene első számú bázisa a két-három éve létrejött Club Oto, míg a Vortexben dzsessz- és világzenei programok váltják egymást. Utóbbi téglalap alakú, üvegfalú, minimalista épület, földszintjén pub, emeletén 60 fő befogadására alkalmas, kis asztalokkal telezsúfolt klub, amelynek ezen az estén a 15 tagú belga Flat Earth Society a vendége. A szabad rögtönzéseknek is teret adó egyedi, formabontó, ironikus programot nagy tetszéssel fogadja az otthonos közönség. Lám, az angolok nemcsak játszani, hanem hallgatni is tudják a (jó) dzsesszt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.