Fardagály és rokolya

Krinolin vagy turnűr, nemzeti viselet vagy külföldi trendek, divatlapok vagy irodalmi folyóiratok, esetleg a kettő együtt, és mindaz, ami a trendek hátterében áll – sok más mellett erről is szólt a változások százada. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum ezúttal a XIX. századi divat alakulását mutatja be Fardagály és kámvás rokolya című kiállításán.

R. Kiss Kornélia
2010. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ekkor kezdődött a mai értelemben vett divat kialakulása: a varrógépekkel, amelyek olyan gyors fejlődést tettek lehetővé, hogy azt már tudatosan is követni kellett. Az első divatképeket, amelyeket a kereskedelmi és vendéglátó-ipari múzeum bemutat, még nem divatlapok, hanem irodalmi folyóiratok közlik: a reformkor így akarta megnyerni a női olvasókat az irodalomnak, és létrehozta az irodalmi divatlap műfaját. A kiállítás első, eredeti öltözetei a barokk és a rokokó világából valók: ezeket a rafinált, sokszor túldíszített ruhákat seperték el a reformkor nemzeti igényei. A Védegylet megalakulásával a „honi kelme”, a jellegzetes fehér pettyes kék szövet a nemzeti ipar támogatásának szimbólumává lett.
Egy ilyen ruhát szívesen megcsodáltam volna, de ebből éppen nincs kiállítva eredeti példány, csak a „honi viseletet” népszerűsítő képekről tájékozódhat a látogató. A nemzeti öltözetet betiltó Bach-korszak a párizsi divat betörésével esik egybe: a divatdiktátor francia császárné elképesztő kilengéseket enged meg magának, a kámvás rokolyáról, azaz a krinolinról a korabeli leírások és ábrázolások tanúsítják, hogy valóban képes volt lehetetlenné tenni a közlekedést.
A hatvanas évek elején az őrült krinolin leapad, újra viselik a zsinóros magyar ruhákat, a nemzeti elemek külföldi trendekkel keverednek, majd a krinolin végső bukásával elérkezik a turnűr, azaz a fardagály ideje: a nyolcvanas évekre már a szoknya alatt viselt lószőr párna, a „párizsi hátsó” ölt eszméletlen méreteket, de hát „amíg valaki járni tud, nincs elegánsan felöltözve” – olvashatjuk a Magyar Bazár 1877-es számában. Arról, hogy mi zajlott a spanyolfalak mögött, a legkülönfélébb kiegészítők és segédeszközök árulkodnak, ezek közül némelyik kifejezetten elképesztő; a ma embere legalábbis csodálkozna, ha egyszer csak a „karöltővasaló párnácskát” keresné rajta valaki.
Ezenkívül természetesen varrószalont és hatvanas évekbeli budoárt is berendeztek a múzeumban, ahol lehetőségünk nyílik felpróbálni néhány korabeli ruhadarabot, ha kedvünk tartja, végigszaglászhatjuk az első alkoholos parfümöket, a magyar királyné vizét és a pacsulit, és ha van türelmünk, megtanulhatunk néhány trükköt a „kesztyű-, zsebkendő- és legyezőnyelv” fényképekkel illusztrált, titkolózó jeleiből.
(Fardagály és kámvás rokolya – 19. századi divatképek, Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Budapest, február 28-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.