Elkészült a kormány digitális stratégiájának első, nem végleges változata; a közel százoldalas vitairat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) weboldaláról tölthető le. A végleges változatot a most kezdődő, háromhetes társadalmi vita után dolgozza ki a Nyitrai Zsolt vezette infokommunikációs államtitkárság. A dokumentum főbb fejezetei a lakossági, vállalati és kormányzati-közszolgálati szektor majdani lehetőségeiről, támogatott célkitűzéseiről, valamint az ehhez nélkülözhetetlennek ítélt szervezeti, szabályozási változásokról szólnak.
A lakosságot érintő tervezett intézkedések a digitális írástudatlanság felszámolását, motivációs programok és közösségi terek fejlesztését, valamint távmunkaprogramok indítását célozzák meg. Kulcsszerephez juthatnak a teleházakhoz, postahivatalokhoz kapcsolódó eMagyarország pontok, ahol infokommunikációs tanácsadás is lesz. A vitairat kiemelten foglalkozik az eEgészségügy, a távoktatás és távmunka fejlesztésének kérdésével is, ez utóbbival kapcsolatban hangsúlyozva: bérkiegészítéssel, az alkalmazottak képzésével és eszközbeszerzési támogatással kívánják segíteni az érintetteket.
A dokumentum a vállalkozások versenyképességéről szóló fejezetben tér ki a közszolgáltatások, a távmunka és az üzleti folyamatok eléréséhez nélkülözhetetlen széles sávú internet kiépítésének kérdésére, amely a tervek szerint 2013-ra hazánk minden pontján elérhető lesz. Három éven belül elérendő cél az is, hogy a mobilinternet elérhetőségét tekintve hazánk első legyen a régióban. A kis- és közepes vállalkozások helyzetének javítását illetően a dokumentum kiemeli: a kormány elindítja az ezekre a cégekre szabott informatikaihitel-programját, amelyben ötmilliárd forint áll majd rendelkezésre, és az adott beruházás fele finanszírozható a forrásból.
Az olcsóbb és hatékonyabb államról szóló rész lényegében a szakterület teljes központosításán alapszik. Az összehangolt működést és fejlesztést az NFM-en belül felálló üzemeltető-központ irányítja majd. Ezen intézményen belül kívánják rendezni egyebek között a különböző nyilvántartásokat, az eszköz- és szoftverbeszerzéseket. A kormány célkitűzései között külön hangsúlyt kap a különböző informatikai rendszerek összehangolása, valamint a e-közszolgáltatások fejlesztése is. A forrásokról ugyanakkor nem sokat tudni, a vitairat ugyanis csak utalásokat tesz bizonyos uniós forrásokra és az Új Széchenyi-tervre.
A kormányzati stratégiáról szóló vitairathoz hasonlóan érdekes olvasmány a Fidesz oldaláról letölthető, A károkozás nyolc esztendeje a magyar infokommunikációs szektorban alcímet viselő dokumentum, ismertebb nevén a fehér könyv. A kiadvány bevezetője szerint „az MSZP–SZDSZ irányítása idején elindult ugyan számos informatikai beruházás az államigazgatás és a társadalom meghatározott területein, de mindez látható és kiszámítható ágazati és kormányzati stratégia és jövőkép nélkül, sokszor vaktában, a kezdetben támogatott kezdeményezések hirtelen elhagyásával történt”. A Kovács Kálmán, Baja Ferenc, Kóka János trió fémjelezte korszak tettei és cselekedetei sok esetben idejétmúltak, öncélúak voltak, így háttérbe szorították a megoldandó feladatokat, a fejlesztendő szolgáltatásokat, a társadalmi hasznosságot – áll az összefoglalóban, amely erős kritikával illeti többek között az ügyfélkapu és a Kormányszóvivő.hu fejlesztéseit. A vaskos, közel 250 oldalas írás egyik legfőbb hibaként az egységesnek induló rendszer szétszabdalását emeli ki. Mint írják, a rossz és átgondolatlan rendszerfejlesztések következményeként a digitális közbizalom és a digitális közbiztonságba vetett hit soha nem látott mélypontra zuhant az elmúlt nyolc évben.
Már megint Magyar Péteren nevet az egész internet a kudarctüntetése után - mémek!