Vizuális polgárpukkasztás

Egy házaspár meghitt együttléte idején a gyerekük kiesik a másik szoba ablakából. A világtól elzárva együtt igyekeznek a traumát feldolgozni. Lars von Trier provokál és túl messzire megy.

Kárpáti György
2010. 11. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lars von Trier több mint két évtizede tetszeleg a kortárs provokatőr szerepében. Forgatott ugyan számos jól sikerült formalista alkotást, de több filmjénél felmerült már a gyanú, hogy a felszín alatt nincs semmi, s a szerzőisége tulajdonképpen légvárra épül. Hogy híve a teátrális megnyilvánulásoknak, mutatta a film századik évfordulóján meghirdetett dogmamozgalma, amelynek radikális bejelentése után néhány évvel később ő maga hátrált ki a leglátványosabban az irányzatból. Kétségtelen tény, hogy Trier minden alkalommal képes a meghökkentésre, s olyan váratlannal áll elő, amire az edzett néző sem számít. A Hullámtörés, az Idióták, a Táncos a sötétben és a Dogville rendezője azonban ezúttal túl messzire ment.
Az Antikrisztus már címében is provokáló munka, első jelenete ábrázolásában és tartalmában is alapvetően határozza meg a film egészét. Egy direkt módon ábrázolt szexuális aktus közben a pár gyermeke kiesik az ablakon, s a néző egyszerre látja a gyönyört és a tragédiát, két ellentétes állapotot, érzést, s mindezt művészi lassítások, hatásvadász beállítások közben. A házaspár nem tudja túltenni magát a tragédián, s a kezelőorvos férj úgy dönt, hogy az Édennek nevezett vidéki lakban, a világtól elzártan képesek lehetnek feldolgozni a feldolgozhatatlant. A helyzet azonban még válságosabbra fordul, a szürreális látomásokba merülve a pár elveszíti valóságérzetét, s a „terápia” tragédiával végződik.
Trier fejezetekre bontja filmje cselekményét, hangzatos alcímekkel látja el, s számos vallási referenciával próbál mélységet adni történetének. A pornográfia és horrorelemek ötvözését szürreális képekkel igyekszik magyarázni – célja a lelki folyamatok képi kivetítése. Az öntörvényű alkotás koncepciója a néző sokkolásán és provokálásán alapul. Mindkettő sikerül. A képek ereje mindenképpen érzéseket vált ki az emberből. Az öncélú hatáskiváltás volt a célja az ilyen típusú polgárpukkasztás és botránykeltés során már a húszas évek avantgárd mozgalmainak, a Bunuel és Dalí képviselte szürrealizmusnak. A képek befolyásoló erejéről azonban más közegben beszélt már Kubrick is a Mechanikus narancsban. Az Antikrisztusnak semmi köze sincs a neves elődökhöz. Trier csak anynyit dolgozott fel az előzményfilmekből, hogy az ábrázolásmód radikális legyen, de annak pszichére gyakorolt hatása, a képek erejének működése érezhetően nem érdekelte. Az Antikrisztus vizuálisan sokkoló és trendi ugyan, az viszont megbocsáthatatlan, hogy a szerzőiség ürügyén a felszínes művészieskedés szintjére degradálja az erkölcsöt és a vallást, s minden csak üres szólam marad Bunuelhez képest, pengő cimbalom.
(Antikrisztus. Színes, feliratos lengyel–dán–svéd–francia–olasz film, 108 perc, 2009. Rendező: Lars von Trier. Forgalmazó: Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.