A múlt trükközéseinek árát ma fizetjük meg

Nem a kormány intézkedéseit minősítette a Moody’s elsősorban, hanem az elmúlt évek megtévesztő politikájának árát fizettette meg Magyarországgal – mondta a Magyar Nemzetnek adott interjúban Barcza György, a K&H Bank vezető közgazdásza. Jó döntésnek tartja az adósság csökkentését a magán-nyugdíjpénztári forrásokból, ugyanis a privát kasszák évente a GDP másfél százalékával mérsékelték az állam bevételeit, ami eladósodást gerjesztett.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiba volt Magyarország leminősítése? A külügyminiszter ezt mondta a Moody’s lépéséről.
– A döntés mögött az állhat, hogy óvatossá váltak az országgal kapcsolatban. Elfogyott a türelmük, s a korábbi évek rossz tapasztalatai után pesszimistán ítélnek meg minket. Túl sokszor eljátszotta a múltban az ország, hogy javuló pályát ígért, majd bevallotta, hogy ez nem teljesíthető. Nem hisznek már nekünk.
– Vagyis a leminősítés a bizalom hiányát jelenti, nem pedig azt, hogy rossz döntések születtek.
– Elsősorban igen. De azért látni kell, hogy a radikális adócsökkentésnek valóban van kockázata. Arra építünk ugyanis, hogy a terhek mérséklése nyomán keletkezett bevételi lyukat a gazdaság növekedése majd betömi. Ez teljesülhet, de nincs rá garancia. A másik probléma pedig az, hogy nehéz összerakni egy pontos költségvetési képet, ugyanis ezermilliárd forintos nagyságrendűek a változások. De ennek csak a fele az adócsökkentés, a többi a hiány mérséklésére megy el.
– Lát-e markáns irányváltást a gazdaságpolitikában?
– A korábbi évekkel ellentétben ez a költségvetés a munka oldaláról kívánja felerősíteni a gazdaságot, ami később megtérülhet. Ez a jó irány, s tulajdonképpen először az elmúlt harminc évben az adócsökkentés útjára léptünk. A régió országai már egy évtizede ezt a receptet alkalmazzák, láthatóan sikeresen. Az pedig, hogy ki miként ítéli meg ennek a várható sikerességét, megítélés kérdése.
– Abban egyetértés van, hogy az idén és jövőre is teljesül a hiány, ez tehát nem egy vélemény. Normális dolog, hogy két-három éven belüli tervek részleteit kérik számon a kormánytól?
– Úgy tűnik, ez az új norma. A görög válsággal – miután kiderült, hogy az államcsőd szélére került az ország – nagy váltás történt e tekintetben. Csökkent a bizalom a kormányzati előrejelzésekben, főleg azokat az országokat érintően, ahol gyengébb a költségvetési teljesítmény.
– Mennyit kell a növekedésből kigazdálkodni, hogy az adócsökkentés finanszírozhatóvá váljék az egyszeri hatású intézkedések után is?
– Körülbelül összesen 500 milliárd forintot 2013-ig. Azért kisebb a mi előrejelzésünk a Költségvetési Tanácsénál, mert mi úgy ítéljük meg, hogy a költségvetést igen óvatosan tervezték, legalább 200-300 milliárd tartalék van benne. A növekedés azonban csak az egyik kulcskérdés, a fenntarthatóság másik feltétele, hogy a kormány ne növelje az inflációt meghaladó mértékben a kiadásokat, s a magyar államháztartás ne váltson át osztogató üzemmódba. Ez eddig soha sem sikerült. Most elhangzott ígéretként és a költségvetés 2014-ig szóló tervszámaiból is ez a szemlélet tükröződik.
– A nyugdíjintézkedések segítik a növekedést vagy gátolják?
A magánpénztári pénzekre mindenképpen szüksége van a költségvetésnek jövőre, mert az adóbevétel-kiesést ebből pótolják 530 milliárd forinttal. A teljes vagyon 30 százalékát tervezi felélni a kormány, ami alapvetően nem jó, de e nélkül az adócsökkentésnek nem lett volna tere, vagy megszorítások kellettek volna. Ez az, ami a legkevésbé sérti a növekedést, hátránya, hogy egyszeri bevétel, s valamivel – mint előbb említettem – hosszabb távon pótolni kell a helyét.
– A privát kasszáktól átveendő pénz 70 százaléka adósságcsökkentésre megy. Ezzel egyet lehet érteni?
– Ezzel igen. E mögött az a megfontolás áll, hogy a kötelező magánnyugdíjpénztár az állami befizetésekből lett kihasítva, nem többletjárulék. Ez körülbelül évente a GDP másfél százalékával csökkenti az állam bevételeit, amit nem ellentételeztek a nyugdíjak csökkentésével vagy az adók növelésével, így államadósságot gerjesztett. Tíz év alatt hatására tizenöt-húsz százalékponttal magasabb lett az államadósság, ha a kamatfizetések költségeit is beleszámoljuk. Ez az, amit ’98-ban nem beszéltek meg.
– Tényleg annyira rossz a gazdasági helyzet, hogy kamatot kellett emelni?
– A magyar gazdaság kilátásai miatt lehetett volna még ezzel várni, de a növelés mellett szólt, hogy a régióban mi vagyunk a legjobban eladósodva. Az meglepő, hogy a térségben elsőként emeltünk a kulcson, a négy százalékkal növekedő Lengyelország még nem szigorított a monetáris politikáján, és a nálunk gyorsabban növekvő csehek sem, ahol a fogyasztás is sokkal erőteljesebb. Furcsa módon a jegybank kamatemelése mögött igen optimista előrejelzés áll: azon a véleményen vannak, hogy jövőre 3,2 százalékkal fog nőni a gazdaság, ami a fogyasztásbővülésen keresztül felhajtja az árakat. Ez is egy lehetséges forgatókönyv, de óvatosabbnak kellene lenni.
– Milyen kiutat lát az ország felzárkóztatására? Régiós versenytársaink lehagytak.
– Hosszú távon a legnagyobb kérdés, hogy marad-e a külföldiektől függés az állampapírpiacon. Mert a kamatszint nem a magyar gazdaság igényeihez igazodik, hanem a nemzetközi befektetői elvárásokhoz. A belföldi szereplők állampapír-vásárlásának erősítése és a kiszámíthatóság visszaépítése lenne a legfontosabb feladat az állam és a jegybank részéről is.
– Miben kiszámíthatatlan a jegybank?
– A legnagyobb bakugrásokat hajtotta végre a magyar központi bank, a kamat igen széles sávban mozog, két év alatt 11,5 és 5,25 között változott a kulcs. Fontosnak tartom kiemelni, hogy hiába csökkentjük le a kamatot, mert egy forintválság újra emelésre kényszerítheti a monetáris tanácsot. Korábban is mindig ez történt. Csökkenteni kell a külfölddel szemben fennálló kitettséget, ez az, ami fenntarthatóan biztosíthatja az alacsony kamatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.