A Nap fiai

Hegyi Zoltán
2010. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

hegyiNapelemes autókról már sokat hallottunk, kár, hogy a sorozatgyártás várat még magára, viszont addig is megszületett a napelemes autópálya. Bár a megújuló energiák tekintetében Spanyolország az európai éllovas, a világ első napelemes sztrádáját Olaszországban adják át a forgalomnak. A szicíliai A18-as pálya Catania és Siracusa közötti, csaknem harminc kilométeres új szakaszán valamennyi elektromos berendezést az út mentén telepített napelemek biztosítják januártól. Szicília ökológiai lábnyoma ezzel örvendetesen zsugorodik, hiszen a hatvanmillió eurós költséggel kiépített rendszer várhatóan tizenkétmillió kilowattóra energiát termel, és ezzel évi tízezer tonna szén-dioxidtól óvja meg a környezetet. Az olaszok persze eddig sem vicceltek, ha a napenergia hasznosításáról volt szó. Az Iosa Ghini Associati elnevezésű, építészettel és dizájnnal foglalkozó cég tavaly már azt javasolta, hogy a Bologna mellett épülő egysínes, öt kilométer hosszú gyorsvasút energiaellátását napelemekkel fedezzék, amelyeket a megállókra és a lábakon álló pályarendszer déli oldalára szerelnének fel. A napelemes autópálya ügyében persze Amerikában is elindult az ötletelés, és ott mindjárt nagyban játszanak. Egy Scott Brusaw nevű mérnök például úgy gondolta, hogy az autópályák burkolata az energianyerés szempontjából teljességgel hasznavehetetlen felület. Viszont egy intelligens, szolárcellákból és üvegből készült borítással ki lehetne váltani az aszfaltot. A beágyazott LED-eknek köszönhetően ráadásul a burkolat információkkal látná el az autósokat, a forgalmi jelek világítanának, a pálya fűthető lenne, ezért aztán viszlát a hónak, és érzékelné az odatévedt állatokat is. Apró szépséghiba, hogy egyetlen, nagyjából négyszer négyes panel ára jelenleg 6900 dollár, és éppen ötmilliárd darabra lenne szükség az összes aszfaltozott útburkolat lecseréléséhez. Cserébe viszont a teljes felület vidáman megtermelné az Egyesült Államok által felhasznált energia háromszorosát. És ez már elgondolkodtató. Hiszen a nap mindenkire egyformán süt. Londonban persze kevesebbszer, mint Kuvaitban, de a britek így is napelemes riksák csatasorba állításával kívánják megreformálni a városi közlekedést és azon belül is a taxizást. Egyetlen ilyen szerkezet üzembe helyezésével éves szinten két tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe. A napkollektor a jármű működéséhez szükséges energiamennyiség háromnegyedét biztosítja, a maradékot a sofőr egészen egyszerűen összepedálozza. Ahogy ez kinéz, a jövő akár még szép is lehetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.