Ellenszélben

Szabó Anna
2010. 12. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Senki sem lepődött meg, amikor tegnap a Moody’s hitelminősítő lejjebb vitte hazánk besorolását, és kaptunk hozzá még egy negatív kilátást jelző fekete pontot is. A forint sem rogyott bele a lefokozásba: cirka egyszázalékos gyengüléssel vette tudomásul a döntést, amely azonban nehezen magyarázható. Egy minősítés általában egy adott ország adósságállományát, költségvetési hiányát és a várható gazdasági fejlődését értékeli. Nos, nálunk idén és jövőre is feleakkora lesz a hiány, mint az uniós átlag, Svédországon kívül pedig csak hazánkban mérséklődik az államadósság, sőt, még az Európai Bizottság előrejelzése szerint is három-négy százalékos gazdasági növekedés várható az előttünk álló két esztendőben.
Mindezek ellenére a döntés érthető. Ha nem szorítottuk volna le a túlköltekezés mértékét, akkor azért kaptunk volna a fejünkre, ha viszont újabb megszorításokat vezettek volna be, akkor lehetett volna hivatkozni a gazdasági növekedés elmaradására.
Összességében mindegy, mi volt az ok. A Moody’s egyrészt megkövetelte a kilábalást gátló nadrágszíjmeghúzást, ugyanakkor számon kérte a dinamikus növekedést. Márpedig a kettő nyilvánvalóan kizárja egymást. A megszorítások nyomán ugyanis értelemszerűen nő a munkanélküliség, kevesebb az adóbevétel, csökken a lakosság elkölthető pénze: mind-mind olyan tényező, amely visszahúzza a gazdaság szekerét. Ha viszont kiesnek az állami bevételek, akkor megbillen a pénzügyi egyensúly, nő az adósság, olvad a nemzetközi bizalom. Leminősítésre tehát elvileg bármikor adódhat megindokolható lehetőség.
A valódi okot egész máshol kell keresni. A 2008-as válság megmutatta a hitelminősítők és az általuk kiadott besorolás érdekkonfliktusát: azok a befektetők és bankok fizetik ugyanis az értékbecslési díjat, amelyeket minősíteni kell. Ráadásul a bíráló intézetek működését a mai napig egyetlen pénzügyi felügyelet sem ellenőrzi. Nem járunk messze az igazságtól, ha a hazánkra vonatkozó negatív besorolás mögött bevezetett bankadót, válságadókat és a magánnyugdíjpénztárak vagyonának átcsoportosítását sejtjük. Nem kevés pénzről van itt szó: a hitelminősítők legnagyobb ügyfelei többek között épp azok a befektetőházak, amelyek a hazai magánpénztárakban összegyűlt 2800 milliárd forintot is kezelgetik. Számukra rossz hír lehet, hogy az állami nyugdíjkasszában lévő lyukat ezentúl nem drága hitelfelvételből foltozza be a kormány, és a magánpénztárakban elhelyezett vagyonról nem ők döntenek. Az átcsoportosítással a megtakarításokból magyar államkötvényeket lehet majd venni, s ez mérsékli az óriási kamatterhünket.
Erős ellenszélben kell ma kormányozni az ország hajóját: nem véletlenül egy nappal az uniós pénzügyminiszterek mai találkozója előtt került sor a leminősítésünkre, valamint Matolcsy György kedvezőtlen értékelésére a Financial Times friss rangsorában: a lap szerint a nemzetgazdasági miniszter bűne „a megszorítások elkerülése, valamint a válságadók bevezetése”. Értjük mi, hogy a hitelminősítők legfőbb ügyfelei a nálunk most kisebb profitra szert tehető bankok, valamint a válságadót fizető multinacionális nagyvállalatok. Kérdéses azonban, mennyi hitele maradt még a hitelminősítőknek. A válság előtt több ezer milliárd dollárnyi kétes vagy rossz fedezetű értékpapírnak adtak kiváló besorolást, korlátlan teret adva a spekulációnak.
Volt vezetőik szerint „már évekkel ezelőtt ki lehetett volna tenni az Eladó táblát” a legnagyobb hitelminősítők jó hírnevére. Nem tiltakozunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.