Kiszűrnék az álegyházakat

Szűkítené a szociális államtitkárság jövő évtől azoknak az egyházaknak a körét, amelyek szociális szakellátó intézmény fenntartójaként kiegészítő normatívára jogosultak. Ezzel párhuzamosan a többlettámogatás mértékét tovább növelné, amely azonban feszültséget idézhet elő a világi működtetők, többek között a megyei önkormányzatok körében.

Mizsei Bernadett
2010. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véget érhet az álegyházak egyre intenzívebbé váló terjeszkedése, ugyanis a kormány szűkíteni kívánja azon egyházak körét, amelyek különböző szociális ellátó intézmények fenntartásával jogosultak a kiegészítő állami támogatásra. A szociális, család- és ifjúságügyi államtitkárság lapunknak azzal indokolta döntését, hogy egyre több szervezet él vissza a támogatással, és intézkedésükkel megakadályozhatnák az indokolatlan mértékű pénzkiáramlást. A szociális tárca szerint ugyanis a jelenség indokolatlan többletkiadást okoz a költségvetésnek, valamint társadalmi, erkölcsi szempontból sem kívánatos. Ezt a kormány úgy érné el, hogy a szociális törvényben meghatározott egyházi fenntartó fogalma alá kizárólag a szociális feladatok ellátására is kiterjedő megállapodást kötött egyházak tartoznának. E megállapodásokat az első Orbán-kormány 1998–2000 között megkötötte a történelmi egyházakkal.
Az egyházi kiegészítő támogatás bevezetésének célja eredetileg az volt, hogy azon történelmi egyházak, amelyek aktívan részt vállalnak a szociális ellátórendszer működtetésében, többlettámogatáshoz jussanak.

*

A meglehetősen enyhe egyház-alapítási szabályoknak köszönhetően azonban az elmúlt években megjelentek olyan új egyházak, amelyek működésének motivációi között hangsúlyosan szerepel az egyházi kiegészítő támogatás megszerzése.
A kormány döntése azért is rendkívül fontos, mert jövőre tovább növekszik a kiegészítő támogatás összege, amelyet feltehetően sok álegyház kihasznált volna. Az egyházi kiegészítő támogatás mértékét a mindenkori költségvetési törvény határozza meg a feladatra, szolgáltatásra biztosított állami hozzájárulás általános nagyságához képest százalékos formában. 2010-ben a kiegészítő támogatás az általános normatíva 73,1 százaléka volt, jövőre pedig a költségvetési törvény tervezete a normatíva mértékét 82,6 százalékban határozza meg.
A tárca állítja, az egyházi kiegészítő támogatás létezése és mértékének növekedése nem szül feszültséget a működtetők között. A minisztérium szerint míg az önkormányzati szféra saját egyéb forrásaiból is finanszírozza a szolgáltatóintézményeket, addig ezt a kiegészítést az állam közvetlenül adja meg az egyházi fenntartók számára. A szociális tárca úgy véli, ez biztosítja, hogy az önkormányzati és egyházi fenntartású intézmények feladatra fordítható bevételei hasonlóak legyenek. Vagyis az állam minden fenntartó számára megadja az általános működési hozzájárulást a végzett feladathoz, szolgáltatáshoz. Elismerik azonban, hogy egyes önkormányzatok saját bevételeik szűkössége miatt esetlegesen nem tudják biztosítani a szükséges kiegészítést az intézményeik számára. Szerintük azonban ez az önkormányzati finanszírozás esetleges egyenetlenségéből ered.
A megyei önkormányzatok igazságtalannak érzik a működő rendszert, és nem értik a különbségtétel okát. A Pest megyei közgyűlés és a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke reményét fejezte ki, hogy az elmúlt évek aránytalanságai nem fokozódnak tovább a rendszerben. Szűcs Lajos elmondta, elismerik ugyan az egyházak jelentőségét a szociális intézmények fenntartásánál, de azt is meg kívánta jegyezni, hogy a megyei önkormányzatok nem tudják tovább növelni a bevételüket, ami komoly gondot jelent. Rámutatott arra, hogy a megyék többsége ugyanis az államtól kapott alapnormatívából nem tudja fenntartani a szociális szakellátó intézményeit, míg az egyházaknak a kiegészítő támogatásnak köszönhetően nagyobb a mozgásterük. – Problémát jelent az is, hogy a megyei önkormányzatoknak a szociális törvény alapján kell működtetni az intézményeket, annak szigorú jogszabályi előírásai miatt viszont lehetetlen spórolni. Más fenntartók ebből a szempontból könnyebb helyzetben vannak – hangsúlyozta Szűcs Lajos, aki ugyanakkor üdvözölte, hogy a mostani kormány érzékeli a rendszer problémáit, és dolgozik azok kiküszöbölésén.
Németh Sándor, a Szociális Ellátók és Szociális Ellátottak Egyesületének elnöke is jelezte, a különbségtétel régi vita köztük és az aktuális kormány között. – Ha a tevékenység a hitélet gyakorlásának az állami elismerése, akkor egy új költségvetési soron vagy más módon kellene az egyházakat finanszírozni. Megoldást jelenthetne az is, ha a magán-, illetve az önkormányzati intézmények is kapnának kiegészítő támogatást – hangsúlyozta Németh Sándor, aki szerint az egyértelmű, hogy jelenleg az egyházi szociális szakellátó intézmények magasabb színvonalon és nagyobb biztonsággal működnek, mint az önkormányzati fenntartásúak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.