(mi rejtőzik még )

Kristóf Attila
2010. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, megkérhetem-e a tűnődésre hajlamos olvasót, induljon ki most abból az abszurd gondolatból, hogy nincs Isten, vagy legalábbis Isten és az ember, Isten és a történelem között nincs kapcsolat. Az önhitt ateisták vagy a halálra rémült cinikusok ezt vélik hinni, és kötelességszerűen terjesztik is, nemegyszer a tudományra, az emberi megismerés korlátlan voltára hivatkozva.
A hit, mivel bizonyosság egy soha nem látott dologban, tulajdonképpen belső adottság, az ellentéte tehát hiány. Bocsássák meg nekem, hogy egy napilapban ilyesmiről írok, magam is érzem: nagy az én merészségem, de bízom megértésükben. Advent idején az ember amúgy is hajlamos az elmélkedésre. Mi az a látott, tapasztalt dolog, ami utal rá, hogy Isten alkotója a természetnek és ura a történelemnek, s az emberiséghez nemcsak transzcendens, de konkrét anyagi, létező és felfogható dolgok is fűzik? Ezeket a dolgokat a tudomány és technika eredményei egyáltalán nem cáfolják, hanem éppenséggel megerősítik.
A Föld – ezen nincs mit vitatni – teljességgel embernek való, s az ember által alakítható. Az ember a saját képére formálta. Az eredeti formátum eltűnni látszik, a bioszféra kifordult önmagából. Az emberi elme képességei tették lehetővé az úgynevezett technikai forradalmat, amely a szellemi dimenzióra is visszahatott. A most is zajló forradalom a természetben folyamatosan jelenlévő „látható és láthatatlan” dolgok és jelenségek nélkül nem következhetett volna be. Ezeket, végtelenül hosszú időn át, a Teremtő mintha öncélú titokként kezelte volna, így csekély szerepet játszottak a Földet benépesítő lények életében: az ultrahang a denevérekében, az elektromosság némely tengeri állatéban. Az emberi létezésben a tűz játszott először döntő szerepet, s csiholása volt az első lépés a technikai civilizáció felé. A látható és érzékelhető dolgokat a „teremtés koronája” hamar birtokba vette és saját javára fordította, energiaforrásként használta a szelet, a folyóvizeket, sőt a gravitációt is, de a földben és a légben rejtőző titkokat nem ismerte. Pedig éppen ezek az anyagok és „jelenségek” voltak azok, amelyekkel a Teremtő kizárólag az ember „kedvében járt”, amelynek hasznát más lény nem vehette, csakis az értelem, a bölcsesség és tudás használhatta őket, s ezekkel a tulajdonságokkal Isten más teremtményeit nem ruházta fel.
Vegyük például a kőolajat, amely korunk egyik legfontosabb energiaforrása. Létrejötte és felhalmozódása egyértelműen természeti jelenség, de maga az élővilág semmiféle értelmét nem láthatta. Ma ez a „haszontalan anyag” mozgatja szinte az egész világot, és a történelemre gyakorolt befolyása tagadhatatlan. A másik – egy embert nélkülöző bioszféra számára haszontalan, de – a természetben jelenlévő energiaforrás az elektromosság, ami nélkül a technikai civilizáció fejlődése elképzelhetetlen. Mi másért lett volna szüksége erre a „jelenségre” vagy „tulajdonságra” a természetnek. Érzékelhető volt-e akár az ember, akár a többi földi lény számára, hogy különböző hullámok és sugárzások kereszttüzében áll, mielőtt eljött volna a megismerés és felhasználás (rádió, tévé, mobil, internet stb.), a tudás terjedésének ideje? A világmindenség alkotója kinek szánta ezt? Csakis az embernek. Ki látja hasznát és ki látja kárát annak, amit Einstein képlete, az E=MC2 kifejez? Az energia, amire utal, isteni méretű. Ki intézte úgy, hogy uránércet is rejtsen a föld? És kinek szánta? Csakis az embernek.
És mi minden rejtőzhet még a természetben, amit a Teremtő helyezett oda, milyen titkos világok nyílhatnak meg az ember értelme előtt, s mi a tudás fájának gyümölcse, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.