Olcsó tejért fizet az Auchan

Valósnak bizonyult a Tej Terméktanács gyanúja: az Auchan beszerzési ár alatt értékesítette a cseh tejet – közölte a Vidékfejlesztési Minisztérium közleményében. A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal emiatt több mint húszmillió forintra büntette meg az áruházat.

Dénes Zoltán
2010. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bírságolás. A szakmai szervezetek szerint nagyon gyakori jelenség, hogy egyes multinacionális áruházláncok a magyar termékeket 50–90 százalékkal drágábban árulják a külföldinél. Az MGSZH honlapján megtalálható adatok szerint a hatóság idén összesen 121 millió forint értékben szabott ki bírságot beszerzési ár alatti értékesítés miatt. Ebből az érintett üzletek 114 millió forintot be is fizettek. A legnagyobb összeget a Tesco fizette be. A 44,224 millió forintos bírságot az MGSZH azért szabta ki az áruházláncra, mert megállapította, hogy áron alul értékesítette a Tesco Value 1,5 százalékos UHT-tejet és az azonos nevű trappista sajtot. A mostani 20,5 milliós büntetéssel az Auchan a második helyre került az idei bírságok nagyságát tekintve. A képzeletbeli rangsorban a harmadik a Lidl áruház volt, amely több mint 15 millió forintot fizetett, mert az átvételi árnál olcsóbban tette ki polcaira a Medve sajtot.


Beszerzési ár alatt forgalmazta a Csehországból származó, Tatra és Madeta márkájú, 1,5 százalékos, ultramagas hőmérsékleten kezelt (UHT) cseh tejeket az Auchan, ezért a Mezőgazdasági és Szakigazgatási Hivatal (MgSzH) 20,5 millió forintos büntetést szabott ki az üzletláncra – közölte tegnap a Vidékfejlesztési Minisztérium. A hatóság a Tej Terméktanács szeptemberi bejelentése nyomán vizsgálta az áruházlánc árképzését. Az érdekvédelmi szervezet korábban már többször is állította, hogy az áruházláncok irreálisan alacsony áron értékesítik az importtejet, amiért felvetődik a tiltott beszerzési ár alatti értékesítés. A terméktanács őszi bejelentése az Auchan Magyarország Kft.-t és a Tesco Globál Zrt.-t érintette, ahol dobozonként 119, illetve 125 forintos árakon kínáltak 1,5 százalékos import ultrahőkezelt tejet a fogyasztóknak.

*

Az agrárpiaci rendtartásról szóló törvény értelmében a kereskedők nem értékesíthetik beszerzési áron alul a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékeket, vagyis nem adhatják olcsóbban, mint amennyiért maguk vásárolták.
Bakos Erzsébet, a terméktanács szakmai koordinátora szerint azért feltételezték, hogy az említett üzletláncok beszerzési ár alatt értékesítik ezeket a tejtermékeket, mert olyan olcsón árulták, hogy az minden piaci realitásnak ellentmondott. Miközben a cseh tejet a két üzletlánc alig valamivel drágábban, mint száz forintért árulta, a magyar termékekhez a vásárlók ennél megközelítőleg dupla annyiért juthattak hozzá. Mindezt úgy, hogy a hazai termelői ár az egyik legalacsonyabb az unióban. Ráadásul az importtermék fogyasztói árára normális esetben még rárakódik a szállítási költség is.
A vidékfejlesztési tárca tegnapi közleményében megjegyezte: az utóbbi időben többször is előfordult, hogy egyes importtermékek 115–145 forintos literenkénti áron kerültek a polcokra, miközben a hazai UHT-tej normális árviszonyok mellett 170-180 forintnál olcsóbban nem jelenhet meg a kiskereskedelemben.
Az MGSZH az említett tejek beszerzésének felülvizsgálata után bírságolta meg az Auchan Magyarország Kft.-t, mert bizonyítottnak találta, hogy az üzletlánc beszerzési ár alatt forgalmazta a Csehországból származó UHT-tejet. Az Auchan már befizette a büntetést. A tárca tájékoztatása szerint a Tesco esetében a vizsgálat még tart, és várhatóan december elején fejeződik be; addig az MGSZH az eljárásról nem közöl részleteket. Az ügyben korábban a Tesco vezetői is közleményt adtak ki, jelezve, hogy a vizsgálat lezárultáig nem kívánnak nyilatkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.