Összeomlott az Aeroviva

A főleg egzotikus utazások szakértőjeként számon tartott Aeroviva utazási iroda tegnap csődöt jelentett, ám a cég munkatársai gyakorlatilag elérhetetlenek. Az iroda honlapján közzétett tájékoztató szerint nagyjából annyi biztos, hogy utasai nem rekednek külföldön.

Szabó Emese
2010. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több forrásból is úgy értesültünk, hogy a tevékenységét tegnap megszüntető – az X-Faktor és a Megasztár győztesének utaztatását is magára vállaló – Aeroviva utazási iroda tulajdonosa rendszeresen tőzsdézett. Mivel azonban a hétfői napon az Aeroviva egyetlen illetékesét sem tudtuk elérni, a cég ezen értesülésünket megerősíteni nem tudta. Mint megtudtuk, az iroda munkatársait a hétfői bejelentés után gyakorlatilag senki nem tudja elérni, így a vele szerződött Travel Service légitársaság sem – ez a cég, mint Farkas Attila ügyvezetőtől megtudtuk, ezen a héten már nem is indítja el az Aeroviva járatait. „Heti két thaiföldi és két zanzibári járatot kellett törölnünk, mivel az Aeroviva velünk sem kommunikál, nem tudjuk, hogy a cégnél pontosan hány foglalás történt, azaz hány utast érint a leállás – annyi biztos, hogy számunkra e csőd több 100 millió forint bevételkiesést jelent.” A légitársaságot már csak azért is kellemetlenül érintette a hír, mert az utazási iroda öszszes hosszú távú járatát a Travel Service biztosította volna. Ráadásul míg az iroda ügyfeleinek kárát elvileg fedezi az iroda biztosítása, addig a légitársaság futhat a pénze után: „Egyelőre nem tudjuk, hogyan rendezzük majd a bennünket ért veszteséget – az ügyvédeinkkel most egyeztetjük a jogi lépéseinket, de attól tartunk, hogy a jogainkat nem tudjuk érvényesíteni.”
Mint megtudtuk, egyelőre anynyi biztos, hogy az utazási iroda kártérítési kötelezettségét a cég biztosítása alapján a QBE Insurance (Europe) Limited magyarországi fióktelepe vállalja át – legalábbis az utasok felé. Feléjük a vagyoni biztosíték 494 millió forint.
A csőd híre egyébként a piaci szereplőket és az utasokat egyaránt meglepte, veszteségre pedig a cég mérlege sem utalt: az utazási iroda a tavalyi évet 4,8, a tavalyelőttit pedig 6,2 milliárd forintos nettó árbevétellel zárta. A brutális árbevételhez persze már csak szerényebb nyereség tartozott, de komolyabb gondokra ez sem utalt, hiszen a cég a tavalyi évet 10,9, a tavalyelőttit pedig 3,8 millió forintos nyereséggel zárta.
A roló lehúzásának előjele tehát nem volt, de szakmán belül sokan úgy vélték, hogy a vállalkozás idén télre túl sok chartert vállalt, ráadásul olyan útvonalakra, amelyekre heti 180 embert képtelenség elküldeni. Ezzel a véleménnyel Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) szóvivője is egyetértett: ő úgy látja, hogy bár az Aeroviva belső gazdálkodása nem volt ismert, az látszott, hogy néha irreálisan alacsony, hosszú távon finanszírozhatatlan árakkal jelent meg a piacon, és mindeközben hatalmas összeget költött marketingre. A szakember azt is hangsúlyozta, hogy a magyar utazási irodák csődje korántsem olyan gyakori, mint a gazdasági élet más szereplői esetében: „A kicsi, kétszemélyes családi vállalkozások és a nagy utazásszervezők döntő többség felelősséggel és jól gazdálkodik, az 1200 tagot számláló szövetség éves szinten pedig csak három-négy komolyabb cég csődjéről tud.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.