Több forrásból is úgy értesültünk, hogy a tevékenységét tegnap megszüntető – az X-Faktor és a Megasztár győztesének utaztatását is magára vállaló – Aeroviva utazási iroda tulajdonosa rendszeresen tőzsdézett. Mivel azonban a hétfői napon az Aeroviva egyetlen illetékesét sem tudtuk elérni, a cég ezen értesülésünket megerősíteni nem tudta. Mint megtudtuk, az iroda munkatársait a hétfői bejelentés után gyakorlatilag senki nem tudja elérni, így a vele szerződött Travel Service légitársaság sem – ez a cég, mint Farkas Attila ügyvezetőtől megtudtuk, ezen a héten már nem is indítja el az Aeroviva járatait. „Heti két thaiföldi és két zanzibári járatot kellett törölnünk, mivel az Aeroviva velünk sem kommunikál, nem tudjuk, hogy a cégnél pontosan hány foglalás történt, azaz hány utast érint a leállás – annyi biztos, hogy számunkra e csőd több 100 millió forint bevételkiesést jelent.” A légitársaságot már csak azért is kellemetlenül érintette a hír, mert az utazási iroda öszszes hosszú távú járatát a Travel Service biztosította volna. Ráadásul míg az iroda ügyfeleinek kárát elvileg fedezi az iroda biztosítása, addig a légitársaság futhat a pénze után: „Egyelőre nem tudjuk, hogyan rendezzük majd a bennünket ért veszteséget – az ügyvédeinkkel most egyeztetjük a jogi lépéseinket, de attól tartunk, hogy a jogainkat nem tudjuk érvényesíteni.”
Mint megtudtuk, egyelőre anynyi biztos, hogy az utazási iroda kártérítési kötelezettségét a cég biztosítása alapján a QBE Insurance (Europe) Limited magyarországi fióktelepe vállalja át – legalábbis az utasok felé. Feléjük a vagyoni biztosíték 494 millió forint.
A csőd híre egyébként a piaci szereplőket és az utasokat egyaránt meglepte, veszteségre pedig a cég mérlege sem utalt: az utazási iroda a tavalyi évet 4,8, a tavalyelőttit pedig 6,2 milliárd forintos nettó árbevétellel zárta. A brutális árbevételhez persze már csak szerényebb nyereség tartozott, de komolyabb gondokra ez sem utalt, hiszen a cég a tavalyi évet 10,9, a tavalyelőttit pedig 3,8 millió forintos nyereséggel zárta.
A roló lehúzásának előjele tehát nem volt, de szakmán belül sokan úgy vélték, hogy a vállalkozás idén télre túl sok chartert vállalt, ráadásul olyan útvonalakra, amelyekre heti 180 embert képtelenség elküldeni. Ezzel a véleménnyel Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) szóvivője is egyetértett: ő úgy látja, hogy bár az Aeroviva belső gazdálkodása nem volt ismert, az látszott, hogy néha irreálisan alacsony, hosszú távon finanszírozhatatlan árakkal jelent meg a piacon, és mindeközben hatalmas összeget költött marketingre. A szakember azt is hangsúlyozta, hogy a magyar utazási irodák csődje korántsem olyan gyakori, mint a gazdasági élet más szereplői esetében: „A kicsi, kétszemélyes családi vállalkozások és a nagy utazásszervezők döntő többség felelősséggel és jól gazdálkodik, az 1200 tagot számláló szövetség éves szinten pedig csak három-négy komolyabb cég csődjéről tud.”

Wagner kezdőknek és haladóknak – a Müpa operafesztiválja mindenkit vár