A tavaszhozó

Rajcsányi Gellért
2011. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rég nem arról szól a dolog, hogy mit énekeltem egykor – mondta Szörényi Levente a keddi Magyar Nemzetben megjelent interjúban, őstörténeti kutatásairól beszélve. A kedd este viszont teljes mértékben az énekes Szörényiről szólt, megérdemelten. Egy színpadra született ember jókedvű búcsúját láthattuk. Ha búcsú lesz az…
A koncertet záró vastaps közepette, többszöri meghajlás és köszönetnyilvánítás után a megilletődött zeneszerző-énekes elindult a mikrofon felé, kezét nyújtva értve, majd legyintett, és hátralépett – és ezt még egy párszor eljátszotta. Önkéntelenül is élhetett benne a megszólalási vágy, ami nem meglepő egy (vagy több) nemzedék szócsövétől. Egyszerű nézőként, e sorok írójának képzeletében meg is jelent egy 65 éves Szörényi, aki – hiszen van benne gyakorlata – fellázad a keretek ellen, és gitárjával a kezében klubturnéra indul, lemosva a karizma és mondanivaló nélküli mai kölyköket a színpadról. Menne neki, azt hiszem.
Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb hatású magyar előadója legalábbis erről adott tanúbizonyságot kedd este. A kinti fagyból és hóesésből érkezve lassan melegedett be az aréna jellemzően középkorúakból álló közönsége, akiknek a zöme életkorukból adódóan az Illés lelkes rajongója lehetett egykoron. Bár a ráadás ráadásaként az őszről énekelt egy szál gitáros balladát Levi, a koncert nagyja a pályafutás tavaszáról és nyaráról szólt. Az első blokkban előadott, szólólemezekről származó dalok alatt fehérbe öltözött a fehér hajú és szakállú mester. A felvonás legerősebb darabjai az erősen a népzenére építő Hazatérés lemez dalai voltak, amelyeket különböző népzenészekkel, többek között a legendás Sebő Ferenccel adott elő az énekes. Az utolsó, kevesebbek által ismert szólólemez számai után Szörényi színpadi zeneművei következtek.
A szerző István, a király utáni műveit kevésbé ismeri a nagyközönség, s ez nem Szörényi hibája. Ez is közrejátszhatott abban, hogy a kései zeneművek nem populáris, komplex zenei világát (amire méltán lehet büszke az alkotója) kevéssé fogadta vastaps, mint a blokk zárásaként előadott, az este első katarzisát okozó István, a király-dalok.
Ami ezután jött, maga volt az örömzene: az Illés legnagyobb slágereit egy felszabadult Levi és a minden dalt kitörő örömmel fogadó közönsége énekelte együtt, csakúgy, mint amikor még mind kis srácok voltak. Tavaszt hozott egyszer a szürke Magyarországra, és egy este erejéig újra tavaszt adott közönségének a hattyúdalt előadó, de még mindig előadói ereje teljében lévő Szörényi Levente.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.