Tervekben már jók vagyunk

Miklauzic Bence projektjének elismerése után Kenyeres Bálint filmterve is díjat nyert a legrangosabb filmfesztiválon. Almodóvar műve megosztotta a szakmát; amerikai, török vagy finn győztest hirdethetnek vasárnap a cannes-i filmfesztiválon.

Kárpáti György
2011. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már-már ironikusnak nevezhető, hogy az elmúlt években a magyar filmszakma legneuralgikusabb pontjának tartott forgatókönyvírás-fejlesztés területén a harmadik elismerést szerezték csütörtökön filmeseink Cannes-ban. Zomborácz Virág filmtervének vasárnapi díjazása után szerdán Miklauzic Bence és Lengyel Ferenc A parkoló című forgatókönyve nyerte el a közép-európai forgatókönyvek fejlesztésére szakosodott workshop ScripTeast különdíját. Csütörtökön pedig Kenyeres Bálint Tegnap címmel készülő első játékfilmjének forgatókönyve kapta meg a rangos filmtervfejlesztő fórum, az Atelier díját. Utóbbit azzal a céllal alapították meg a fesztivál szervezői 2005-ben, hogy segítsék a művészi minőségük és eredetiségük révén kiemelkedő filmtervek megvalósulását. Idén 15 ország 15 filmtervét hívták meg, s közöttük bizonyult a legjobbnak a magyar projekt. Tekintsük biztató jelnek, hogy fiatal filmeseink európai mércével frissnek és ötletesnek talált filmtervekkel hódítanak a határainkon túl!
Forgatókönyv-sikereink mellett az Un Certain Regard szekcióban szerepel az egyetlen versenyben lévő magyar érdekeltségű játékfilm. Rebecca Daly The Other Side of Sleep című ír–magyar–holland koprodukciója egy alvajáró lányról szól, aki egy nap egy meggyilkolt nő holtteste mellett ébred az erdőben. A Hollywood Reporter kritikusa megfelelően álomszerűnek tartja a misztikus bűnügyi történetet, amely szándékosan kerüli a thrillerek feszültségkeltési technikáit, de szerinte végül saját kétértelműségének csapdájába esett a mozi. A Screen Daily tollnoka szerint is bűnügyi volta ellenére az európai artmoziközönséget célozza meg az elsőfilmes alkotás.
Pedro Almodóvar csütörtökön bemutatott filmje, a The Skin I Live In is több műfaj egyidejű keverése, amely a drámain túl bizonyos pillanataiban horrorisztikus, témája pedig a fantasztikus filmekbe illő. Ám mindeközben a rendező nem távolodik el a szerzőiségtől, és kedvelt témái (perverzió, identitászavar, másság, árulás) ezúttal is viszszaköszönnek a történetben. A film megosztotta a szakmát, a Guardian kritikusát egyenesen az első pillanattól az utolsóig székéhez szögezte a film, a Variety szerint ellenben az alkotás túl felszínes marad. Egy dologban mindenki egyetért: nem ez a film a favoritja a vasárnapi díjkiosztó gálának.
Nyertest azért még korai lenne kiáltani, mert ma vetítik a török Nuri Bilge Ceylan Once Upon A Time In Anatolia című alkotását. A török film az előzetes esélylatolgatások alapján az egyik favorit, rendezője rendszeres cannes-i résztvevő, aki az elmúlt években az Arany Pálmát leszámítva szinte minden fontos díjat nyert már különböző alkotásaival. Igaz, a megtekintett alkotások és színvonaluk fényében sokak szerint Aki Kaurismäki lehet a nyerő, akinek Le Havre című mozija az eddigi legosztatlanabb sikert aratta. A finn rendezőnek szintén sikeres cannes-i múltja van, így az ő végső diadala sem okozna meglepetést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.