Elapadhatatlan forrás a magyar kreativitás. Bár a kulturális ágazat egyes területei mostanában inkább stagnálnak, a hazai forma- és divattervezés a magyar csúcsgasztronómiához hasonló virágzásnak indult. Van esélyünk rá, hogy a közép-európai régióban a magyar tervezők vigyék a prímet. Ezt erősítette meg a vasárnap véget ért Gombold újra! Divat a magyar öltözéktervezési pályázat is, amelyre nemcsak frissen végzett, szárnyaikat próbálgató itthoni és határon túli tervezők, de a hazai divatélet friss generációs alkotói – Je Suis Belle, Artista, Anh Tuan, Dresscode – is beneveztek. A Gombold újra! – amely remélhetőleg nem egyszeri, tiszavirág-életű kezdeményezés – célja újra divatba hozni a magyar motívumokat, a vizuális kultúra elfogadott, szerethető részéve tenni őket, illetve a magyar divattörténeti értékek modern feldolgozására kívánják ösztönözni a tervezőket anyaghasználatban és technikafeldolgozásban egyaránt. A három intézmény közös pályázatára mintegy négyszáz terv érkezett, ezek közül végül harmincöt jutott be a döntőbe. Egy biztos: a népművészetről alkotott szokásos közhelyek elmaradtak, kizárólag precíz, átgondolt, fifikás, sok esetben humorral átitatott munkák születtek. Voltak köztük újrakreált pásztorlánykák, rockermenyecskék, fehér gerlék, XXI. századi Abigélek, csipkés esőkabátok – csak a férfiakra alig gondoltak.
Anh Tuan Paszomány 2011 fekete kollekciója elegáns, lekerekített, tiszta vonalvezetésű ruhák egyvelege, a Dresscode Három királyfi, három királylány, a fehér ló fia anyaga első blikkre talán túlkombináltnak, sűrűnek tűnhet, mégis egységes egészként kezeli a magyar mesevilágot. Kocsis Anna Testálarc látványkollekciója a mohácsi sokácok viseletét idézi kissé ijesztő formában, Kárpáti Judit Eszter Ha én rózsa volnék egyszerű szabású, a kalocsai motívumvilággal kooperáló élénk ruhái rögtön megszerethetők. A The Beta version csoport csontszínű, decens táskáit a népművészeti szőttesek motívumai ihlették, formájukban is azok alakját idézik. Esztány István pedig a székely rakottas szoknya csíkritmusát idéző nubukbőr táskáival pályázott.
A zsűri – Kopek Gábor, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora, Papp-Váry Borbála kormányzati kommunikációért felelős helyettes államtitkár, Baán László a Szépművészeti főigazgatója, Maróy Krisztina, a Glamour főszerkesztője, Novák Péter előadóművész, Tolvai Renáta, a Megasztár 2010-es győztese és Zoób Katalin divattervező – a legjobbnak Gyöngyösi Renáta Metallic-folklór című kollekcióját ítélte, amelyben a tervező a punckrock és a dunántúli népviselet elemeit ötvözi. Díjazták még Surányi Szilárd BAIWERT elnevezésű pályamunkáját és Náfrádi Márta Levendula című kollekcióját is. A Wamp – Wasárnapi Művész Piac különdíját a The Beta Version (Rainer-Micsinyei Zsófia, Varga Cecília) vihette haza Pixelfolk című táskakollekciójával.
Talán egyetlen szépséghibája volt a pályázatnak: bár három kategóriában hirdettek pályázatot, a zsűri végül közösen értékelte a ruhákat, nem tett különbséget a különböző vonalak között, ami a látvány- és a hordható ruhák esetében érthető is lehetne, és a kiegészítőket készítő tervezők is nagyobb figyelmet érdemeltek volna. Napokon belül kihirdetik a Gombold újra! Divat a magyar pályázat közönségdíját is. Az esemény Facebook-oldalán lehet szavazni a döntőbe jutott 30 kollekció valamelyikére.

Rendhagyó árverés – melltartók és bugyik milliós tételben a NAV kínálatában