Újragombolták a magyar divatot

Februárban a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, a Design Terminál Nonprofit Kft. és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közösen hirdette meg a Gombold újra! Divat a magyar elnevezésű öltözék- és kiegészítőtervezői pályázatát. Az Európa-nap programsorozat részeként vasárnap divatbemutatóval egybekötött díjátadót rendeztek a Szépművészeti Múzeumban, ahol Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes a magyar divat nagykövete címet adományozta Mihalik Enikő szupermodellnek.

Makrai Sonja
2011. 05. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elapadhatatlan forrás a magyar kreativitás. Bár a kulturális ágazat egyes területei mostanában inkább stagnálnak, a hazai forma- és divattervezés a magyar csúcsgasztronómiához hasonló virágzásnak indult. Van esélyünk rá, hogy a közép-európai régióban a magyar tervezők vigyék a prímet. Ezt erősítette meg a vasárnap véget ért Gombold újra! Divat a magyar öltözéktervezési pályázat is, amelyre nemcsak frissen végzett, szárnyaikat próbálgató itthoni és határon túli tervezők, de a hazai divatélet friss generációs alkotói – Je Suis Belle, Artista, Anh Tuan, Dresscode – is beneveztek. A Gombold újra! – amely remélhetőleg nem egyszeri, tiszavirág-életű kezdeményezés – célja újra divatba hozni a magyar motívumokat, a vizuális kultúra elfogadott, szerethető részéve tenni őket, illetve a magyar divattörténeti értékek modern feldolgozására kívánják ösztönözni a tervezőket anyaghasználatban és technikafeldolgozásban egyaránt. A három intézmény közös pályázatára mintegy négyszáz terv érkezett, ezek közül végül harmincöt jutott be a döntőbe. Egy biztos: a népművészetről alkotott szokásos közhelyek elmaradtak, kizárólag precíz, átgondolt, fifikás, sok esetben humorral átitatott munkák születtek. Voltak köztük újrakreált pásztorlánykák, rockermenyecskék, fehér gerlék, XXI. századi Abigélek, csipkés esőkabátok – csak a férfiakra alig gondoltak.
Anh Tuan Paszomány 2011 fekete kollekciója elegáns, lekerekített, tiszta vonalvezetésű ruhák egyvelege, a Dresscode Három királyfi, három királylány, a fehér ló fia anyaga első blikkre talán túlkombináltnak, sűrűnek tűnhet, mégis egységes egészként kezeli a magyar mesevilágot. Kocsis Anna Testálarc látványkollekciója a mohácsi sokácok viseletét idézi kissé ijesztő formában, Kárpáti Judit Eszter Ha én rózsa volnék egyszerű szabású, a kalocsai motívumvilággal kooperáló élénk ruhái rögtön megszerethetők. A The Beta version csoport csontszínű, decens táskáit a népművészeti szőttesek motívumai ihlették, formájukban is azok alakját idézik. Esztány István pedig a székely rakottas szoknya csíkritmusát idéző nubukbőr táskáival pályázott.
A zsűri – Kopek Gábor, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora, Papp-Váry Borbála kormányzati kommunikációért felelős helyettes államtitkár, Baán László a Szépművészeti főigazgatója, Maróy Krisztina, a Glamour főszerkesztője, Novák Péter előadóművész, Tolvai Renáta, a Megasztár 2010-es győztese és Zoób Katalin divattervező – a legjobbnak Gyöngyösi Renáta Metallic-folklór című kollekcióját ítélte, amelyben a tervező a punckrock és a dunántúli népviselet elemeit ötvözi. Díjazták még Surányi Szilárd BAIWERT elnevezésű pályamunkáját és Náfrádi Márta Levendula című kollekcióját is. A Wamp – Wasárnapi Művész Piac különdíját a The Beta Version (Rainer-Micsinyei Zsófia, Varga Cecília) vihette haza Pixelfolk című táskakollekciójával.
Talán egyetlen szépséghibája volt a pályázatnak: bár három kategóriában hirdettek pályázatot, a zsűri végül közösen értékelte a ruhákat, nem tett különbséget a különböző vonalak között, ami a látvány- és a hordható ruhák esetében érthető is lehetne, és a kiegészítőket készítő tervezők is nagyobb figyelmet érdemeltek volna. Napokon belül kihirdetik a Gombold újra! Divat a magyar pályázat közönségdíját is. Az esemény Facebook-oldalán lehet szavazni a döntőbe jutott 30 kollekció valamelyikére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.