A macska szereti a macskát nézni

Dokumentumfilmes szervezetek egységesen azt javasolták, hogy a döntéshozók hozzanak létre egy dokumentumfilmes alapot. Csak így tartható fenn a műfaj sokszínűsége – véli Kisfaludy András rendező, a Magyar Dokumentumfilm-rendezők Egyesületének vezetője, Muhi András producer és Szalay Péter rendező.

Tölgyesi Gábor
2011. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem készült film a településeket sújtó vörösiszap-katasztrófáról: a filmszemle dokumentumfilmes zsűrije a filmek pénztelenségét, az elmaradt háttérmunkát, a társadalmat érintő fontos kérdések hiányát kérte számon a májusi szemle versenyművein. Egyetértenek a kritikákkal?
Kisfaludy András: – Már az előzsűriben megfogalmazódtak hasonló kritikák, amelyek több mindent nem vesznek figyelembe: a vörösiszap-katasztrófa például október 4-én történt, míg a szemlére november 15-ig kellett benevezni a filmeket. Az elmúlt tíz évben sajnos nem tudtuk kiharcolni, hogy a Balázs Béla Stúdió egykori gyakorlatához hasonlón létezzen egy dokus ad hoc keret, amely segítségével váratlan események, természeti katasztrófák idején egy stáb filmkészítési kényszer nélkül azonnal forgatni tud. Ha a leforgatott anyag fejlesztésre alkalmas, abból később film készülhet: Gazdag Gyula Hosszú futásodra mindig számíthatunk című dokuja így valósult meg. Ha lett volna arra mód, hogy ilyen keret segítségével négy-öt napig egy dokumentumfilmes alkotó rögzíti az eseményeket, az újjáépítést is követve készülhetett volna film.
Muhi András: – Európai összevetésben a magyar dokuk mindig alacsony költségvetésűek voltak. Azok a rendezőink, akik mégis meg tudják mutatni magukat, európai létpékkel mérve méltatlan körülmények között készítenek sokszor remekműveket. Az átlag ezért nagyon hullámzó: azon támogatások mellett, amelyek csurogtak az elmúlt években, némi túlzással majdnem mindegy is volt egy alkotónak, hogy megkapja-e őket: kamerája van, vágni tud. Csak épp nem tud három évig dolgozni egy anyagon. A világ boldogabbik részén ugyanis ugyanúgy születik dokumentumfilm, mint játékfilm: előkészítik, nagyon komoly technikával leforgatják és fejezik be. Mi a szűk anyagi lehetőségekhez varrjuk a kabátot. Itt jön a tehetség a képbe: van, aki olykor a követ is arannyá tudja változtatni. Az idei szemlén viszont kiütközött, hogy tavaly még az a mélyen alulfinanszírozottság sem jött be a dokumentumfilmeknek, mint korábban. Le a kalappal azok előtt, akik még így is megcsinálták a műveiket, de a minőségen meglátszott a pénztelenség.
Szalay Péter: – A szemle versenyében huszonöt dokumentumfilm jelent meg. A zsűri értékelésével szemben a mezőnyben igenis voltak mai társadalmi problémával foglalkozó alkotások. Nemcsak portré-, hanem kreatív antropológiai filmek is. A játékfilmes dramaturgia szempontjából magam is úgy készítettem a szemlén futó Szekondlájfot, hogy túlmutasson a szűkös anyagi kereteken. Szeretném kiemelni például Sós Ágnes, Papp Gábor Zsigmond és Tóth Tamás hasonló törekvéseit. Más kérdés, mennyire kevés publicitást kaptak a dokumentumfilmek a szemlén. Reméljük, ez is megváltozik, felismerjük a tálcán kínált értékeket.
– Az elmúlt évben több olyan európai dokumentumfilmet mutattak be a hazai mozik, amelyek külföldön nagy sikert arattak, itthon viszont nem tolongtak a nézők. Mi az érdektelenség oka?
M. A.: – Nincs érdektelenség, hanem moziba járás nincs. A dokumentumfilmeknek Magyarországon nem a mozi, hanem a televízió a terepe. Ha a magyar filmek egy közszolgálati televízióban főműsoridőben mennének, kiderülhetne, a magyar nézők óriási szelete nyitott a műfajra. Magánbeszélgetésekben normális emberekkel, akiknek közük nincs a filmhez, sokszor a dokumentumfilmről előbb lehet beszélgetni, mint a játékfilmről.
K. A.: – Az elmúlt húsz év drámai változásait elsősorban a dokumentumfilmekből ismerhetjük meg. Márpedig mindenki kíváncsi a saját valóságára, nem csak az értelmiséget érdekli, mi történik körülöttünk. Akár Kovásznai György szellemes animációja, a Képtárban kutya-macska házaspárját, amely egy galériában minden kutya-macska történetet megcsodál. Már csak az hiányzik, hogy ennek a valóság iránt érdeklődő rétegnek fel lehessen hívni a figyelmét a dokumentumfilm műfajának a létezésére.
Sz. P.: – Üggyé kell és lehet is tenni a dokumentumfilmet. Ha van társadalmi párbeszéd arról, milyen témákban születtek, szülessenek filmek, ez öngerjesztő folyamattá válhat. Lappangó nézőink vannak. Jellemző, hogy a szemlén sok külföldi ült be a dokufilmekre, érdeklődnek a nemzetközi fesztiválok is. Reméljük, hazai televíziókban is láthatók lesznek filmjeink, megfelelő műsorsávban.
– Az új filmfinanszírozási struktúrában a televíziós dokumentumfilmek, az ismeretterjesztő filmek, a kisjátékfilmek és a rövid animációs filmek a Médiahatósághoz, illetve az alatta működő Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alaphoz (MTVA) kerülnek, az idei keret 725 millió forint. Megoldódik ezzel a dokumentumfilmek helyzete?
M. A.: – Nem biztos, hogy minden szempontból. A Médiahatóság és a kulturális kormányzat részéről ugyanis még semmit nem hallottunk hivatalosan a dokumentumfilmek jövőjéről, csak Andy Vajna kormánybiztos koncepciója ismert előttünk. Számításaink szerint a kereskedelmi televíziók reklámbevételeinek filmtámogatásra fordítható hányada ennél nagyobb összeg.
K. A.: – Még nem volt példa arra, hogy minden dokumentumfilmes szervezet egységes álláspontra jusson, ám ez most megtörtént. Közösen összeállítottunk egy konzultációs anyagot, amelyet eljuttattunk a kormánybiztosnak, felvázolva a lehetséges problémákat. Az eddig ismert koncepció lényege az, hogy amit a köztévé sugároz, annak gyártását a Médiahatóság támogatja, ami pedig a mozikba kerül, azt a Magyar Nemzeti Filmalap (MNFA). Bizonyos szempontból ezzel megoldódik a forgalmazás kérdése, ennek mindenki örül, ám vannak más szempontok is.
M. A.: – A Vajna-féle koncepció nagyon koherens, ám az alapvetésében kételkedem: szerintem nem lehet piaci alapon a magyar filmgyártást működtetni, még a legkommerszebb filmet sem lehet nyereségessé tenni.
Sz. P.: – Az MNFA koncepciója előrelátó, ám az aggodalommal tölt el minket, hogy égisze alatt valószínűleg évente legfeljebb egy-egy egész estés dokufilm készülhet. A helyzetet árnyalja, hogy vannak átmeneti műfajok, dramatizált dokumentumfilmek. Ezek jövője egyelőre nem tisztázott. Ezért is fogtunk össze, szeretnénk kilépni az árnyékból.
K. A.: – A Médiatanács témákat ajánl a közszolgálati igényeket figyelembe véve, és ezeket legyártatja. Ám nem tudni, mi lesz a saját témákkal, a költségvetési éven túl tartó, folyamatokat követő filmekkel, a történelmi témájú dokukkal, a műhelyek, a forgatókönyvek, a pályakezdők, az infrastruktúra támogatásával, lesz-e ad hoc keret. Jelenleg is úgy tűnik, hogy a vörösiszap-katasztrófához hasonló eseményről nem készülhet film.
M. A.: Ekként nagyon leszűkül az ösvény a dokumentumfilmek előtt. Ezért nem lenne jó, ha teljesen elengedné a kezünket a nemzeti filmalap. A javaslatunkkal azt szeretnénk elérni, hogy megmaradjon az esély a műfaj sokszínűségének fenntartására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.