Amerikai túlsúly a Riviérán

Meglepetés nélkül zárult vasárnap este a 64. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál, miután az amerikai Terrence Malick The Tree of Life című filmje nyerte az Arany Pálmát. A zsűri nagydíját megosztva a Dardenne testvérek új mozija és egy előzetesen esélyesnek tartott török alkotás kapta.

Kárpáti György
2011. 06. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Terrence Malick végső győzelmére lehetett a legkisebb tétben fogadni a cannes-i seregszemle előtt, így a legbiztosabb pénzt nyerte, aki a The Tree of Life című alkotásra esküdött. Malick az amerikai filmgyártás egyik legexcentrikusabb rendezője, aki negyvenéves pályafutása során mindössze öt filmet rendezett. Cannes-ban még 1979-ben nyert rendezői díjat Mennyei napok című alkotásáért, és a fesztivál szervezői már tavalyra várták új filmjét, de az nem készült el időre. A The Tree of Life 2004 óta az első amerikai győztes – akkor Michael Moore Fahrenheit 9/11 című dokumentumfilmje nyerte az Arany Pálmát. Bár elejtett megjegyzések arra engednek következtetni, hogy nem volt egyhangú a Robert De Niro vezette zsűri döntése, a díjjal kétségtelenül sokat segítettek a mozi – előzetesen különösen nehéznek ítélt – nemzetközi forgalmazásán.
Malick szerény, visszahúzódó szerzői filmes, aki jellemzően erőteljes filozófiai, erkölcsi mondanivalót sző történeteibe.
A Guardiannek nyilatkozó amerikai producer, Harvey Weinstein szerint az utóbbi huszonöt év legjobb fesztiválja volt a mostani – megfogalmazása szerint kivételes év volt kivételes zsűrivel. Amerikai szempontból legalábbis kétségtelenül. Az Arany Pálma mellett az amerikai Kirsten Dunst kapta a legjobb színésznő díját a fesztiválról kitiltott dán Lars von Trier Melancholia című filmjében nyújtott alakításáért. A legjobb férfi alakítás díját pedig ugyan a francia Jean Dujardin érdemelte ki a The Artist című fekete-fehér némafilm főszerepéért, de az alkotás a húszas évek hollywoodi némafilmkorszakáról szól. Az amerikai sikerek mellett a zsűri nagydíjával megosztva vigasztalódtak a belga Dardenne testvérek (The Kid with a Bike) és a török Nuri Bilge Ceylan (Once Upon a Time in Anatolia), akik egyaránt rendszeres cannes-i vendégek, s az európai szerzői hagyományok képviselői. A nagy nevek közül díj nélkül maradt a spanyol Pedro Almodóvar és a kritikusok díjával vigasztalódó finn Aki Kaurismäki, de a brit és az olasz film sem kapott elismerést.
Magyar sikerek. Egy rövidfilmmel és egy ír–holland–magyar koprodukcióval szerepelt az idén Magyarország a cannes-i fesztivál versenyprogramjaiban. Till Attila Csicska című rövidfilmjét ezer alkotás közül választották ki tizenhárom másik kisfilmmel a Rendezők két hete programba, amelyben az idén támogató híján nem osztottak ki díjakat. A közönség és a szakma is kedvezően fogadta a kisfilmet, csakúgy, mint a The Other Side of the Sleep című játékfilmet, amelynek magyar koproducere Pusztai Ferenc volt. A KMH Filmstúdió vezetője, Zomborácz Virág Media European Talent Prize díjas filmtervével, az Utóélettel és Bodzsár Márk Isteni műszak című játékfilmtervével volt jelen Cannes-ban. – A fesztivál az idén magyar szemszögből a fiatalokról szólt – nyilatkozta lapunknak a producer, utalva arra, hogy Zomboráczon és Bodzsáron kívül Kenyeres Bálint és Nemes Jeles László is elsőfilmes tervvel érkezett a Croisette-re. Kenyeres Bálint filmterve díjat is nyert a rangos Atelier programban. A Tegnap című alkotás magyar– francia–német–svéd koprodukcióban készül majd, költségvetése két és fél millió euró, amelyből külföldről már másfél millió tervezhető a produkciót gondozó Cameofilm vezetője, Csáky Attila szerint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.