Csak egy ciklusra vállalkozott

Mádl Ferencet 2000. június 6-án – a Fidesz és az FKGP jelöltjeként, de pártonkívüliként – választotta meg az Országgyűlés a harmadik Magyar Köztársaság második elnökévé. Annak ellenére, hogy a MIÉP-frakció kivételével minden parlamenti párt támogatta jelölését, a titkos szavazás eredményeképpen a mai napig nem lehet tudni, kik akadályozták meg, hogy az egyetlen ciklust vállaló Mádlt valódi konszenzussal válassza meg a parlament.

Szilágyi Richárd
2011. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyermekkoromban is a kompromisszumokat kerestem, igyekeztem feloldani a nagy, családon belüli konfliktusokat. Ez a békességteremtési szándék később a habitusommá vált – 2000. augusztus 4-i beiktatása előtt lapunknak adott interjújában így vallott magáról Mádl Ferenc. Ellentétben elődjével – Göncz Árpáddal – ötéves államfői időszaka alatt mindvégig az akadémikus-jogtudós visszafogott szerepkörében maradt, ugyanakkor mind a Medgyessy-, mind a Gyurcsány-kormánnyal szemben több alkalommal is sikeresen érvényesítette közjogi-politikai akaratát. A parlament által már elfogadott törvények alkotmánybírósági véleményezése, illetve visszautalása az Országgyűlésnek természetesen ellenszenvet váltott ki a baloldalon. 2003-ban például Mádl kérésére állapította meg az Alkotmánybíróság a gyűlöletbeszéddel kapcsolatos Btk.-módosítás alkotmányellenességét. Ugyanebben az évben viszont hiába küldte vissza a „kórháztörvényt” megfontolásra, az Országgyűlés nem vette figyelembe Mádl aggályait. A köztársasági elnök a törvény egyes rendelkezéseivel azért nem tudott egyetérteni, mert azok lehetővé tették, hogy profitra törekvő vállalkozások vegyék át a fekvőbeteg-szakellátás jelentős részét.
A Medgyessy-féle ügynökbotrány kapcsán Mádl egyértelműen bebizonyította az elnöki funkció pártokfelettiségét azzal, hogy nem szólt bele a közhatalmi viszonyokba. Ugyanakkor leszögezte azt is, ha Medgyessy Péter tájékoztatta volna, akkor lehet, hogy nem ő kapja 2002-ben a kormányalakítási megbízást.
Jogászi felkészültségét a Gyurcsány-kormány is megtapasztalta, mivel a legtöbb törvényt éppen ebben az időszakban utalta az Alkotmánybíróság elé, a politikai szembenállás egyértelmű kifejezésére pedig a kettős népszavazás kampányában nyílt alkalom. 2005-ben például az új felsőoktatási törvényt küldte meg az Alkotmánybíróságnak véleményezésre, mivel álláspontja szerint a törvény több pontja is ellentétes volt a tudományos élet alkotmányban rögzített szabadságával. Annak ellenére, hogy – még sportminiszterként – Mádlt is a Fidesz által kiépített „árnyékállam” képviselői közé sorolta, 2005-ben Gyurcsány Ferenc szívélyes mosolyok és baráti nyilatkozatok közepette búcsúzott a leköszönő köztársasági elnöktől, aki a Fidesz politikusainak kérésére sem vállalta a folytatást.
Mádl Ferenc igyekezett távol tartani magát a bulvármédia érdeklődésétől. Ez alól a Simek Kittinek adott elnöki kegyelem miatti publicitás volt talán az egyetlen kivétel. Államfőként elnöke volt a Szent Korona Testületnek is, amelynek feladata a korona és a hozzá tartozó jelvények védelme és megóvása, a velük kapcsolatos intézkedések megtétele. Hivatali ideje alatt több mint 70 külföldi látogatást tett, több mint 520 új törvényt, törvénymódosítást látott el kézjegyével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.