Egy centi humusz száz év alatt

Dr. Maul Tamás
2011. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre közismertebb, hogy az ivóvíz és a termőföld birtoklása, védelme geopolitikai, a magyarság számára pedig nemzetstratégiai kérdés. Tanka Endre professzor úr az utóbbi, a termőföld védelmének a hiányosságaira – joggal – hívta fel a figyelmet (MN, május 27.). Írásában fontos javaslatot tett – többek között – egy jogi kiskapu bezárására is. A külföldiek egyik rafinált termőföldszerzési módszerének megakadályozására felvetette, hogy a jövőben az önkormányzatok csak lekötött célvagyonként szerezhessenek termőföldtulajdont. Az általuk eszközölt belterületbe vonásokat követően tehát nem lesz lehetőség a külföldieknek történő továbbértékesítésre.
Paradigmaváltásként továbbá három alapelvet is felvetett. Érdemesnek tartanám ezt bővíteni, és – anélkül, hogy túlzottan szakmai részletekbe bonyolódnék – két elvével kapcsolatban megfontoltabb, árnyaltabb álláspontot megfogalmazni.
A termőföld védelméről szóló törvény ugyan előír szabályokat a termőtalaj minőségét megőrző, szakszerű talajművelésre vonatkozóan, és ezek megsértését bírság kiszabásával is fenyegeti, azonban a talajvédelmi hatóság megfelelő létszámkapacitás hiányában képtelen megakadályozni, hogy – tulajdonképpen a helytelen gazdálkodás miatt is – évente hatalmas mennyiségű humuszos réteg pusztuljon le. Különösen, hogy egyre gyakrabban ér bennünket igen intenzív zápor, zivatar.
Ne kaphasson agrártámogatást (utólag legyen megvonható, visszafizetendő), ha valaki a fentiek figyelmen kívül hagyásával tönkreteszi vagy hagyja tönkremenni a termőtalajt. Egyes szakemberek szerint száz év alatt alakul ki egy centiméteres humuszos réteg! Továbbá: amenynyiben a tábla melletti vízelvezető árok nem tiszta (még akkor is, ha nem a gazda, hanem az önkormányzat tulajdona), az is hasonló pályázati elutasítást eredményezzen. Ha belterületen az utcafront rendben tartása a kerítésen kívüli részre is elrendelhető, akkor külterületi árkokra ugyan miért nem? Más kérdés, hogy az ároktisztítás költségterheinek az elszámolása hogyan szabályozható.
Azt a cikkben írt javaslatot, hogy a föld kül- és belterületi fekvéséről, továbbá a művelésből kivonásról (mai terminológiával: „más célú hasznosításról”) szóló döntéseket el kellene vonni mind a települési önkormányzatok, mind a földhivatalok hatásköréből, csak az előbbiek tekintetében tartom indokoltnak. A központi államigazgatási szervhez telepítés sem jelent teljes garanciát. Egy központosított szervnél a (nagy)politika mögé bújtatott egyéni vagy cégérdekek a köz kárára néha könnyebben érvényesíthetők, mint „hierarchiában lejjebb lévő”, illetve több szerv előtt. A több szervhez történő telepítésnek – például osztott hatáskörrel – is lehet előnye. Több eljárási akadály védi a – pótolhatatlan – nemzeti kincsünket. Nem is szólva arról, hogy a földhivatali szakemberek nagy helyi szakmai tapasztalattal rendelkeznek, egy központi szerv erre nyilván nem képes. Továbbá sok ország irigyel bennünket, hogy a földhivatalnál komplexen együtt kezelhető az ingatlan-nyilvántartás, a földmérési-térképi háttér, a földvédelem, a földhasználat, a telekalakítás és a földminősítés. Egyesek csökkenteni, mások emelni szeretnék a földvédelmi járulék, illetve bírság összegét. A mérséklés – nyilván – nem ésszerű. Viszont ha drasztikus emelésre kerülne sor, az a költségérzékenység visszatartó erejével csakis a tőkeerős külföldieket hozná helyzetbe.
A cikkben írtakkal ellentétben zöldmezős beruházásokat sem lehet teljesen kizárni. A helyes arányokat kell megtalálni: a termőföldvédelem Tanka professzor által említett, fokozottabb érvényesítése mellett nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a gazdaság fejlesztése is nemzeti érdek. Mindenesetre a hazai mennyiségi és minőségi földvédelem (előbbieket egyébként a kormányhivatalok földhivatalai, utóbbiakat a növény- és talajvédelmi igazgatóságai látják el) szabályozása felülvizsgálatra szorul.
Végül nem lehet nem megemlíteni: az Európában legelavultabb földminősítési („aranykorona”) rendszerünket fel kell váltania egy szakszerű földértékelésnek. Torz, elavult, hamis alapozású értéken nyilvántartott termőföldet hatékonyan nem lehet megvédeni!

A szerző jogász, köztisztviselő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.