Járattörlések a vulkán miatt

Elérte Európa északnyugati térségét az izlandi tűzhányó miatt keletkezett hamufelhő. Az érintett országok repülőterein több mint 250 járatot kellett törölni.

Hírösszefoglaló
2011. 06. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gomolygó légáramlatok tegnapra a skandináv országok és Nagy-Britannia északi területei fölé sodorták az izlandi Grimsvötn tűzhányóból hét végén feltört hamufelhőt – adta hírül a BBC. Ennek következtében délig összesen 252 járat nem indult el az érintett térségekből, elsősorban a brit repülőterekről. Az első járatokat még hétfőn este törölték a szigetországban, így százak töltötték az éjszakát a várótermekben. Az európai légi irányítási központ (Eurocontrol) becslése szerint a kimaradó járatok száma akár megduplázódhat. Az ír Ryanair fapados légitársaság egyik gépe tegnap Glasgow-ból indulva másfél órás próbarepülést hajtott végre a légtér azon részében, ahol az előrejelzések a legnagyobb hamukoncentrációt jósolták. Michael O’Leary, a cég vezérigazgatója elmondta, a 41 ezer láb (hozzávetőleg 12,5 kilométer) magasságban utazó pilóták nem láttak vulkáni hamut és annak nyomait sem vették észre a gép hajtóműveiben. Mindezek ellenére, ahogy O’Leary fogalmazott, a „bürokratikus inkompetenciának” köszönhetően a légihatóságok lezárták Glasgow légterét.
Minden járat menetrend szerint közlekedik a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a vulkáni hamu miatt késés sem volt – tájékoztatta a távirati irodát Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati kapcsolatok igazgatója. Hozzátette: a szakemberek folyamatosan figyelik az időjárási helyzetet, az esetleges változásokat bejelentik.

A pilóták hibáztak. Nyilvánosságra hozták az Air France légitársaság 2009-ben lezuhant gépének fekete dobozaiból nyert elsődleges adatokat. Ezek szerint a 228 életet követelő katasztrófát a pilóták hibája okozhatta – tudta meg az MTI. A sebességmérők hibás működése elterelte a pilóták figyelmét a gép más létfontosságú rendszereinek működéséről. Szakemberek szerint a pilótákat láthatólag zavarba hozták azok a riasztások, amelyek a különféle automata repülésirányító rendszerekből érkeztek, miközben a repülőgép turbulens áramlatokon keresztül haladt át. További váratlan gondot okozott a szárnyvégeken keletkezett jegesedés, amelyet a mintegy tizenegyezer méteres magasságban tapasztaltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.